Kestrel
Kestrel byla skupina progresivního rocku s fúzí art rocku s výraznými principy symfonické hudby. Název kapela získala podle malého hbitého dravce – poštolky obecné.
Skupina pocházela z pohraničí Anglie a Skotska – z průmyslového Newcastlu. Vznikla v r. 1971 a tehdy patřila mezi víceméně standardní rockové skupiny, které vznikaly ve školním prostředí. Prezentovala se jako kvintet, ve kterém vůdčí úlohu sehrával kytarista a zpěvák Dave Black, hráč na klávesové nástroje a kytaru John „Bon“ Cook a talentovaný zpěvák Tom Knowles. Jejich muzikantský potenciál šel rychle nahoru a v relativně krátké době jejich talent přerostl do pozice opravdových mistrů. V r. 1973 firma Decca´s Cube vydala singl z jejich nerealizovaného odvážného koncepčního projektu Dr. Frankenstein, který ale v záplavě dalších skupin progresivní rockové vlny na Britských ostrovech zapadl.
Skupiny si ale povšiml producent John Worth, který jim umožnil natočit nový hudební materiál, jenž vyšel jako jejich debut s eponymním názvem Kestrel v r. 1975, v době monstrózních artrockových projektů.
Na albu dominuje majestátní přítomnost mellotronu, varhan, elektrického piana a propracovaných klavírních partů. Samozřejmě nechybí dravá elektrická kytara a dobře seřízená rytmika. Vedle mellotronu je výrazným poznávacím znakem i vynikající zpěv Toma Knowlese, který překvapuje komplexností projevu a velkou muzikálností v interpretaci.
Za jejich „příbuzné“ lze v jistém slova smyslu považovat např. Beggars Opera, Caravan nebo Fruupp. Nelze je suverénně zařadit do klasického britského art rocku (Yes, Genesis, Pink Floyd, Rick Wakeman, Steve Hackett), ani do avantgardního britského progressive rocku (King Crimson, Van Der Graaf Generator, Steve Hillage, Robert Wyatt, Kevin Ayers), ale ani do classical rocku (Nice, Hardin And York, Emerson Lake And Palmer, Focus, Ekseption)….
Třebaže skupina podává na albu vpravdě jedinečné hudební a vokální výkony v překvapivých aranžmá, projekt se nepotkal s větší pozorností rozmlsaného publika a album se prodávalo velmi málo. Vlna progressive rocku a art rocku album odnesla málem do zapomnění.
Dave Black se ještě v r. 1975 objevuje jako kytarista v pódiovém projektu performera Davida Bowieho Spiders From Mars a koncem sedmdesátých let sestavuje vlastní kapelu. Záměr nevyšel. V osmdesátých letech je ještě hudebně aktivní, stejně tak jako někteří další členové kapely. Prorazit se jim ale ani v jiných službách nepodaří…
Na album Kestrel by pravděpodobně napadal archivní prach, nebýt filigránského zájmu japonského vydavatele, které postupně odkupoval autorská práva katalogu skupin méně známých a zapomenutých skupin britského progresivního rocku a tak v Japonsku v r. 2000 vychází album poprvé v digitální podobě a poté se vrací na evropský label, kterým se připomíná v Británii a kontinentální Evropě.
Album lze doporučit všem milovníkům progressive rocku a art rocku, kteří mají rádi bohatá aranžmá, výrazné melodie, vzájemné harmonické vazby a obdivují výtečnou uměleckou soudržnost. Vedle zavedených a mnohdy schematických pojmů působí Kestrel jako pramen očisťující horské bystřiny…
Kristýna 23.4.2013 / Petr Gratias 24.4.2013
... (celý článek)
Discografie a recenze