Diskuze

Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby
šaman - 16.01.2025 21:43:32 #
Antony:
Zaujala mě zdejší diskuze o AI - rád bych reagoval bod po bodu na Antonyho a jeho desatero, kterým se k AI hudbě vyjadřil 14.01. hrubým písmem.

- Jakýkoli hudební zvukový soubor je krádež (vznikl vykradením celosvětové hudební a kulturní databáze skutečných autorů bez jejich souhlasu).

- nepřiznání AI původu u tohoto souboru je právo publikujícího (je-li autorem AI samo, jak tvrdí zdejší diskutující). O podvod se z definice nejedná, protože je to sice zatajení, ale takové, které ve skutečnosti "podvedeného" nijak nepoškozuje.

- Podle autorského práva většiny zemí (včetně ČR, EU a USA) může být autorem pouze fyzická osoba, která vloží tvůrčí úsilí do vzniku díla. V případě hudby generované AI je tedy autorem člověk, který zadal konkrétní pokyny k vytvoření skladby (například určil styl, délku, melodické prvky apod.), vybral nebo upravil výstup AI tak, aby se výsledná skladba stala originálním dílem. Pokud se nebavíme v rovině práva - kdo je podle tebe autorem? Není náhodou vklad člověka, který AI koriguje a dává mu pokyny, stejný nebo dokonce větší než autorský vklad Marcela Duchampa, který vystavuje hotovou věc, vytvořenou někým jiným jako umělecké dílo, jehož je autorem? Je režisér filmu autorem, pokud sám dává pouze pokyny? Ve skutečnosti film natáčí, stříhá, nahrává zvuk nebo hraje hlavní i vedlejší role někdo jiný. Následná editace, o které mluvíš, není nic zanedbatelného, může být klíčová, např. sampling v hip-hopu, nebo remixy v elektronické hudbě (přemýšlím jestli i toto všechno slepě odmítáte, vzhledem k vyššímu věku zdejšího průměrného uživatele). Pokud jsou vaše pravidla, které jste si nastavili neslučitelné se současnou hudbou a současným světem, není s nimi náhodou něco špatně, nejsou trošku zastaralá? Bez ohledu na to, jestli současnou tvorbu považujete za kvalitní, může se vám nelíbit, je to legitimní, přijímaný postup. U samplingu a remixů, či dalších podobných postupů je navíc jednoduché dohlédnout na to, z jakých původních skladeb je dílo komponováno, v případě AI se můžeme jen ptát, z čeho se učilo a jestli to náhodou nebylo i z děl chráněných autorským zákonem (nutno podotknout, že nemuselo být a přestože pravděpodobně bylo, je extrémně komplikované to dohledat a nějak postihnout). Snaha zakázat technologický pokrok je naprosto marná a nesmyslná.

- AI asi není nový umělecký obor, ale je to nový umělecký postup, nový nástroj pro umělce. Rozhodně je to velké téma a lidé, kteří rozumí AI, umí s ní dobře pracovat a ví, jaký pokyn jí zadat pro co největší efektivitu, budou velmi cenní. (Tady už vůbec nerozumím, kde je ten podvod?)

- Skuteční umělci postupují, z mého pohledu, velice podobně jako AI. Lidský mozek postupuje při tvorbě podobně jako AI, nelze ve skutečnosti vymyslet nic nového, vycházíme jen z toho, co jsme slyšeli, viděli, atd. (Nemám dojem, že by sjednocování těchto principů umělce nějak trápilo, asi se setkáváme s jiným okruhem umělců.).
Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0418 s.