Diskuze
Jednotlivé zobrazení příspěvku z diskuze Hranice hudby |
šaman - 17.01.2025 01:26:08 #
|
Judith: Tak nebudeme používat slovo autor, ale třeba tvůrce nebo první hybatel a už bude otázka předmětná? Experiment je experiment, takže se o něm nebavme? Chápu to správně? Neukazuje nám ten experiment právě to, že naše představa o autorství je trochu nefunkční, a že v krajních případech pokulhává? S příchodem AI už nejen v krajních případech (jestliže jsem například schopen vytvořit AI alternativu skladby, kde všechno bude trochu pozměněno, ale jen do takové míry, aby skladba zůstala téměř stejná, ale už nebyla právně napadnutelná). "AI produkt selhává ve všech aspektech, i když v některých méně okatě. Proto není uměleckým dílem." To jsou naprosto prázdná slova, takže podobným stylem dodám: AI produkt ve všech aspektech vyniká. Proto je uměleckým dílem. Dále k tvé reakci, která vyzněla přibližně v tomto duchu: "Nic opravdu nového se nedá vymyslet?! Takže ty tvrdíš, že Hendrix nic nového nevymyslel? Co si to dovoluješ?" Zkus se na to podívat bez toho emočního zabarvení. Hendrix určitě přišel se spoustou super věcí, ale pracoval jako AI, pracoval s tím co slyšel a viděl. Pracoval se svojí zkušeností. Lidský mozek nevygeneruje nové věci z ničeho, to se snažím říct a v tomhle je to jen sofistikovanější AI. Jedinečný lidský způsob spočívá v tom, že je zatím lidský mozek v některých aspektech tvorby dál než AI. Ale AI je v podstatě na začátku svého vývoje a pokud bude pokračovat rychlost jakou se zlepšuje, bude dost možná za chvíli na stejné úrovni (alespoň v tvorbě). K floskulím jako "pouhý klon" už se asi nemusím znova vyjadřovat. Ano, AI hudba ještě není na úrovni té lidské, ale doporučuji sledovat vývoj a podívat se i do jiných odvětví, kde je vývoj už teď v pokročilejší fázi. Proč outsourcovat? Třeba proto, že nemáme nekonečno času, energie a peněz si dělat všechno sami? Doteď hudební skladatelé všeho druhu outsourcovali všechno možné, a teď s AI to bude ještě jednodušší. A ještě k tomu máš možnost, když tě zrovna nenapadá žádná melodie, tak si jich třeba 20 vygeneruješ a něco z toho použiješ, nebo to nějak poupravíš, nebo tě to jenom inspiruje k něčemu jinému. Třeba si vygeneruješ na základě refrénu a první sloky text druhé sloky a něco z něj použiješ. Netuším, možná se ti nejlepší umělci liší tím, že to nikdy neudělají, ale otázkou zůstává, co jen a tom špatného? Proč to zakazovat? Proč se tomu vyhýbat? Tvorba není intelektuální záležitost, nedá se vydiskutovat ani vymyslet - za mě hrozně omezený pohled, může být a nemusí. Jak říká Nietzsche, nejlepší umělecká díla vznikají jakýmsi zvláštním vztahem mezi řádem a chaosem - a podle mě nejlepší díla jsou vydiskutované a zároveň spontánní. Vendula Chalánková - děkuji za toto doporučení, její tvorba mi dost připomíná tvorbu AI, které neřeší jestli je dost cool nebo chytré. Poslední bod mi připadá hodně zjednodušený, protože je to v podstatě filosofické téma. Jaký je vlastně rozdíl mezi extrémně sofistikovaným robotem, který dokonale napodobuje člověka a člověkem? Má člověk něco navíc oproti AI, které jen generuje reakce, ale je zároveň schopné nás přesvědčit o tom, že je člověkem? Není lidský mozek jen hodně pokročilé AI, které by mohlo pracovat i se záměrnou nedokonalostí? |