Hammer, Jan
Jan Hammer (1948) původem český hudebník a skladatel na rozený v Praze v rodině známého kardiologa MUDr. Jana Hammera. Jeho matkou byla známá jazzová zpěvačka předválečných a po válečných let – Vlasta Průchová a jeho sestrou je Andrea Hammerová, mimořádně talentovaná baletka a čekatelka na post primabaleríny v Národním divadle v Praze. V rodině Hammerových se vždycky hodně muzicírovalo.
Jan Hammer udivoval od dětství hrou na klavír, technicky velmi vyspělou, kreativní s velkým melodickým rozsahem a výrazném úhozem. Vystudoval Státní konzervatoř v Praze.
V roce 1966 Byl členem Junior tria (Jan Hammer: klavír, Miroslav Vitouš: kontrabas a Alan Vitouš: bicí nástroje). Skupina si získala velmi brzy velké uznání doma i v zahraničí. Ve Vídni na prestižním soutěžním festivalu Friedricha Guldy získal Jan Hammer první cenu a také stipendium do USA do Bostonu. V r. 1967 ještě stačil napsat hudbu pro filmovou pohádku Šíleně smutná princezna. V r. 1968 odcestoval do USA a za ním pak odjela i jeho rodina. V zahraničí je také zastihla zpráva o invazi vojsk Varšavské smlouvy.
Jan Hammer po příjezdu do USA se rozhodl zůstat zde natrvalo. Rodina se ovšem vrátila do Prahy a byla pak v dalších letech s různými přestávkami šikanována komunistickým režimem. Mj. Andrea Hammerová byla kvůli emigraci svého bratra vyhozena z Národního divadla a psychicky se zhroutila. Její stav zůstal dlouhá léta velmi vážný. Po smrti Jana Hammera seniora Vlasta Průchová pečovala až do své smrti o svou nešťastnou dceru….
Jan Hammer v USA nejprve hrál na varhany ve striptýzových klubech. Později se stal členem doprovodné skupiny jazzové zpěvačky Sarah Vaughan. Brzy se dostal mezi jazzovou muzikantskou elitu a jeho hráčské kvality ho posunuly do první ligy ametrických jazzmanů.
Fenomenální kytarista John McLaughlin získal zajímavý exkluzivní kontrakt na natáčení od firmy CBS a předsevzal si, že postaví špičkovou progresivní fusion kapelu z méně známých hudebních jmen. Hammer ho ohromil technickou suverenitou hry a výrazem a tak nastoupil „český Honza“ na bouřlivou loď Mahavishnu Orchestra, kde hrál na elektrické piano, varhany, klavír a Moog synthesizer. V kapele zůstal až do léta 1973, kdy se kapela rozešla kvůli sporům o autorská práva nad hudebním materiálem. Nahrál s nimi dvě studiová alba a dvě koncertní alba mimořádné instrumentální úrovně.
Společně s Jerry Goodmanem natočil album a další hudební produkcí n startoval svou sólovou kariéru na řadě alb. Spolupracoval mj. S Jeffem Beckem, Nealem Schonem, Stevenem Kindlerem, Tony Williamsem, Mickem Jaggerem, Chrisem Thompsonem, Ringo Starrem, Davidem Gilmourem….
Začal výrazně používat synthesizery zn. Moog a Oberheim a dosáhl na nich pozoruhodné dokonalosti mj. i tím, že z elektronických kláves vydoloval zvuk elektrické kytary (!) a totálně nahradil baskytarové linky Moog bass synthesizerem. Hraje také mimořádně dobře na bicí nástroje.
V r. 1984 přijal nabídku na filmovou hudbu k populárnímu seriálu Miami Vice. V dané době se začal věnovat filmové, scénické a reklamní hudbě a zvolna opouštěl svět rocku, jazzu, funku a pohyboval se v jiných hudebních kruzích blízkých americkému popu.
Dnes velmi málo koncertuje. Postavil si vlastní výtečně vybavené nahrávací studio a pracuje na smluvených hudebních zakázkách.
Třebaže se po revoluci objevil několikrát v Praze, nepodařilo se zde uspořádat koncertní turné, což jeho příznivce dodnes mrzí…..
Jan Hammer je jedním z mála skutečně špičkových a světově proslulých Čechů, kteří v USA rozvinuli svůj talent a prosadili se vlastní pílí a uměním.
Petr Gratias, 21. březen 2012
... (celý článek)
Související kapely/osobnosti: Goodman, Jerry & Hammer, Jan