Breakout
Polská bluesrocková legenda byla založena 1. února 1968 v Rzeszowie. Základ tvořili hudebníci z kapely Blackout : Tadeusz Nalepa (voc, gt, harmonica), Mira Kubasinska (voc), Janusz Zielinski (bgt), Krysztof Dlutowski (keyb) a Józef Hajdasz (ds). Chtěli hrát tvrdší hudbu, než Blackout, spíše pod vlivem britského blues a tehdy populárních Petera Greena, či Johna Mayalla. Později tvořili i v duchu kapely Free. První vystoupení proběhlo ještě v únoru, v rámci pořadu Musicorama. V dubnu 1968 vystřídal u baskytary Zielinského Michal Muzolf a v červnu již koncertují v zemích Beneluxu.
Na přelomu let 1968/69 měli píseň na 1. místě polské hitparády (Gdybys kochal, hej !).
1. album "Na drugim brzegu teczy" vyšlo v roce 1969 a bylo ještě pod vlivem psychedelické hudby. V té době už v souboru nebyl Dlutowski, kterého vystřídal saxofonista a flétnista Wlodzimierz Nahorny. Deska byla velmi příznivě přijata polskými rockovými fanoušky. Poté, na místo baskytaristy, nastoupil Józef Skrzek. Skupina se u polských oficiálních institucí a médií nesetkávala s příliš vřelým přijetím, protože praktikovala tzv. "západní hudbu" a propagovala dlouhé vlasy. Nakonec jim byla zakázána vystoupení jak v rozhlase, tak v televizi.
V březnu 1970 skupina přesto nahrála druhé album "70a". Personální rošády ale nebraly konce. Józef Skrzek se nesnášel s bubeníkem Józefem Hajdaszem, což vyústilo v jejich otevřený konflikt a uražený odchod Skrzeka z kapely (založil později SBB). Už v roce 1971, při nahrávání jejich nejslavnější desky "Blues", kapelu tvořili Nalepa, Hajdasz a s nimi Tadeusz Trzcinski (harmonica) a Jerzy Goleniewski (bgt). V té době Breakout nahrávají i debutové sólové album zpěvačky Miry Kubasinské "Mira".
V roce 1972 vyšlo 4. album "Karate" a o rok později Breakout opět asistují u druhého alba Kubasinské "Ogien".
Soubor často vystupoval i v okolních státech (Holandsko, SSSR, NDR).
V roce 1974 byla nahrána 5. deska "Kamienie", tentokrát ve složení Nalepa, Wojnicjusz Chróst (gt), Zdislaw Zawadski (bgt) a Wojciech Morawski (ds). Personální změny probíhaly i nadále. V roce 1976 sestavu tvořili Nalepa, Kubasinska, Zbygniew Wypych (bgt), Bogdan Lewandowski (keyb) a Andrzej Tulec (ds). V tomto složení bylo nahráno i šesté album "NOL". Deska nebyla již tak ortodoxně bluesová, jako předchozí díla a vykazovala i stopy popu a funky.
Další album, již sedmé, vyšlo až po třech letech (1979) a dostalo název "ZOL". K Nalepovi a Kubasinské se přidali Kristian Wilczek (bgt) a Marek Surzyn (ds). Ve stejném složení kapela nahrála i své poslední, bohužel nejslabší, album "Zagiel ziemi" (1979). Album bylo dedikováno olympismu a nadcházejícím Olympijským hrám v Moskvě (1980). Svým hlasem na desku přispěl i Roman "Pazur" Wojciechowski. Následovalo turné po SSSR a v roce 1982 i oficiální ukončení činnosti Breakout.
Tadeusz Nalepa započal úspěšnou sólovou dráhu bluesrockového písničkáře. Krátce na sólové dráze působila i jeho kolegyně a bývalá žena, Mira Kubasinska, která se posléze, z hudební scény, stáhla. Později začala vystupovat se souborem After Blues.
Kapela se několikrát sešla na příležitostných koncertech a vystoupeních. Oficiální činnost však již nikdy neobnovila.
Mira Kubasinska zemřela 25. října 2005 v Otwocku na mozkovou mrtvici.
Tadeusz Nalepa (nazývaný otcem polského blues) podlehl, o dva roky později, selhání ledvin ve Varšavě (březen 2007).
Na počest obou muzikantů se v Rzeszowie koná, od r.2007, Breakout festival.
Mira Kubasinska a Tadeusz Nalepa měli spolu syna Piotra Nalepu (vyfocen s otcem na obalu nejslavnější desky "Blues"), který se stal kytaristou a vystupoval v otcově skupině od roku 1993, až do otcovi smrti. Potom působil, jako kytarista u souboru Nie-bo (3 alba).
Breakout se stali legendami v rámci polského a evropského blues a bluesrocku. Píseň "Kiedy bylem malym chlopcem" se stala nejůspěšnější rockovou písní v Polsku a album "Blues" nejlepším albem v oblasti bluesové a bluesrockové hudby.
Libor 8/2012... (celý článek)