Jsou kapely, které na hudební scéně přetrvávají celé věky a chrlí jedno album za druhým, aniž je zajímá, jestli to někoho zajímá. Na druhé straně jsou soubory, které hudební scénou proletí jako komety a jediné co po nich zbyde je skromná stopa v podobě několika málo desek. Do této druhé kategorie patří i Deep Sweden, mezinárodní alternativní sdružení z Prahy.
Kapelu založil, v polovině 90.let, kytarista Petr Hnilo, po návratu z emigrace.
Přibral excentrickou a velmi atraktivní zpěvačku, textařku a grafičku Alex Marculewicz, která do Prahy dorazila z Massechusette v USA.
S violou a zpěvem se připojila další cizinka, angličanka Emma McClune.
Největší pohyb nastal u posledního z nástrojů, violoncella. Po Hanně Solms a Martinu Horákovi se ho, nakonec, chopil student pražské konzervatoře Roman Holub. Pouze s kytarou, violou, cellem a hlasem, tedy bez bicích a baskytary, se pustili do tvorby svérázného repertoáru. Jejich hudba by se dala nazvat akustickým alternativním pop punkem. Krátké, rychlé, nervní songy, založené na práci s harmonií, ale i disharmonií, využívající ostrého kontrastu smyčcových a strunných nástrojů, podpořené specifickým zpěvem Alex, přecházejícím od šepotu až k hysterickému křiku.
První album "Maiden Prague" (1997, Rachot-Behémót) nahráli ve studiu Volkmara Miedtkeho, za produkčního dohledu Vladimíra Václavka (oba také na album přispěli hudebně). Osumnáctka krátkých, živelných skladeb (např. "Antenna", "Big Cheese", "Easy", "Swedish Erotica", "Cibulka", nebo svérázná předělávka Pixies "Monkey Gone To Heaven") vzbudila, na alternativní scéně, mimořádnou pozornost. Kapela se stala atrakcí a žádaným hostem mnoha koncertů a festivalů.
Po debutním albu vystřídala u cella Romana Holuba další angličanka Lucy Fillery.
S ní kapela připravila druhé album "Chemistry LAB" (1998, Rachot-Behémót). Album není již tak prvoplánové, skladby se staly časově obsáhlejší, propracovanější a produkčně dotaženější (např. "Me Not Don´t", "Blázens", "Hit Song", nebo "Julio").
Další nahrávky však již Deep Sweden nepřidali. Po vyčerpávajícím koncertování, vystřídal těhotnou Emmu McClune houslista Vojtěch Lavička, proškolený mnoha cimbálovkami a soubor se, po krátkém čase, rozešel.
Kytarista Petr Hnilo se následně objevil v kapele Dřevěné pytlí v jutových uhlích, aby se posléze začal věnovat hudební publicistice, novinařině a překladatelství.
Zpěvačka Alex Marculewicz se s Lucy Fillery přidaly ke kapele Sing Sing, se kterou vydaly jedno album. S Emmou McClune se Alex objevila i v souboru Neue Musik Für Kinder. Po té se vrátila do USA, kde se věnovala experimentálnímu zpěvu v projektu Radiostar a své milované grafice (booklety obou desek Deep Sweden, ale i Sing Sing, jsou její prací).
Emma McClune se, mimo aktivity v Neue Musik Für Kinder, provdala do Německa, vrátila se do Anglie a věnuje se interpretaci staré hudby.
Lucy Fillery se, po účinkování v Sing Sing, objevila i v souborech Mythematica, Colorfactory a Ohm Square. Kromě hudebních aktivit pracuje také jako lektorka anglického jazyka v Praze.
Houslista Vojtěch Lavička se hudebně našel v souborech Gipsy.cz a Álom, kromě toho ještě moderuje a novinaří.
Existence Deep Sweden byla krátká, ale o to intenzivnější a přínosnější. Nezvyklé využití akustických nástrojů, řazených spíše do vážné hudby, ve spojení s bigbítovou dravostí a živelností, prokázalo svoji životnost a důležitost při zkoumání dalších, neprobádaných, hudebních zákoutí.
Libor, září 2012... (celý článek)