Spiral Architect
Spiral Architect pocházejí z Norska a jejich hudba by se dala zhruba charakterizovat jako progress-jazz-metal.
Vznikli v Oslo v roce 1993, spojením členů kapel Anesthesia (Lars K. Norberg - bgt, Asgeir Mickelson - ds, Kaj Gornitzka - gt) a King´s.Quest (Steinar Gundersen - gt). Po počátečním hledání vhodného hudebního výrazu a orientace (inspirátory jim byly takové kapely, jako Cynic, Fates Warning, Watchtower, Queensrÿche, Death, nebo Psychotic Waltz) natočili bezejmenné demo (1995) s příležitostným zpěvákem Leifem Knashaugem a přispěli 2 skladbami na kompilaci "A Gathering" (1995). Na základě presentace demosnímku získali smlouvu u americké firmy Laser´s Ege a její pobočky Sensory.
V roce 1996 si kapela vyhlédla definitivního zpěváka, kterým se stal Oyvind Haegeland ze skupiny Manitou a s ním začali připravovat materiál na první plnohodnotné album. I když byly nahrávky hotovy již v roce 1998, materiál debutového alba " A Sceptic´s Universe" vyšel až na přelomu let 1999/2000, zejména díky problémům s financemi.
V prosinci 1999 vyšlo nejprve japonské vydání alba (u firmy Avalon-Marqee) s jednou přidanou bonusovou skladbou (Cover Fates Warning "Prelude To Ruin") a následně, v lednu 2000 i oficiální evropské vydání (na značce Laser´s Ege-Sensory).
Hudba tohoto alba přináší 9 (respektive 10) skladeb plných hudební anarchie, výtečné basy, hromových bicích, složitých a drsných kytarových vyhrávek a čistého metalového vokálu. Album zkušeně produkoval Neil Kernon (mimo jiné např. Yes, Fates Warning, Queensrÿche).
Po vydání alba odešel z kapely doprovodný kytarista Kaj Gornitzka (z důvodu odlišného hudebního směřování) a byl nahrazen Andreasem Jonssonem.
I když skupina Spiral Architect vydala , prozatím, jen jedno album, její členové jsou velmi aktivní i v jiných projektech. Steinar Gundersen vypomáhal při koncertech Satyricon, Asgeir Mickelson bubnoval s Borknagar a zpěvák Oyvid Haegeland se nějaký čas motal kolem Mayhem.
Přestože členové Spiral Architect zatím žádné další album nepřipojili, jejich hudba zůstává velmi objevná a inspirativní. Sami ji nazývají jako "kontrolovanou anarchii" a jejich hudba klade vysoké nároky nejenom na samotné muzikanty a skvělé instrumantalisty, ale i na případné fanoušky a posluchače a to plně v souladu s posouváním hudebních hranic a instrumentálních možností.
Libor (prosinec 2012)... (celý článek)