Suí Vesan (vl. jménem Jana Hlobenová-Ondrejková) je slovenská alternativní písničkářka, skladatelka a instrumentalistka.
Svoje první písně začala skládat již v roce 1982, spíše v tradičním folkovém duchu (vůbec první píseň pojednávala o matce, chránící svého syna před válkou) a po seznámení s kulturou Středního východu (ve 14 letech odjela s otcem do Sýrie) začala v roce 1996 i veřejně vystupovat, pod libozvučně znějícím pseudonymem Čmelka (vydala jedno album).
Od r. 2000 začala používat jméno SUÍ. SUÍ znamená „Som U (teba, vás) Ihned“ a dĺžeň nad I představuje „vítr, přinášející hudbu“. Tato, větrem přinášená, hudba se od mladistvých let výrazně promněnila. Její styl začal být označován jako World Music, Dada Jazz, nebo New Age Music. V její hudbě je slyšet zejména slovanská zpěvnost, ale i náznaky západoafrické hudby, sámijský joik ze Skandinávie, vysoké dervišské zpěvy, postupy Free Jazzu a Drum´n´Bass, ptačí nářky, scat, nebo balkánské styly harmonických nápěvů.
Suí ovládá hru na kytary, mandolínu, flétny a fujaru, ale k tvorbě zvuku využívá i různých přírodních, nehudebních, prostředků (makovice, bodláky, fazolové lusky, stébla trávy, tykve, bambus apod.).
Co se týká zpěvu, barvy hlasu a hlasových technik, jsou připomínána taková velká jména, jako
Björk, Kate Bush, Dolores O´Riordan, Mari Boine, Earth Kitt, Sheila Chandra, Tracy Chapman, nebo Iva Bittová a Dáša Voňková.
V r. 2001 vydala své první (i kyž vlastně druhé) oficiální album „Suí“ (Millennium Records), které obsahovalo i její největší hit „Makovienka“. Na albu, čerpajícího i z lidové písně, používá ke zpěvu slovenštinu v kombinaci s vlastním vymyšleným jazykem, který sama Suí nazývá „Tatlaninou“. Album se dostalo do TOP 20 World Music Charts Europe (WMCE) stanice BBC 3, kde se dostalo až na 6.místo. Skladba „Makovienka“ se držela v tomto žebříčku po dobu celých 6.měsíců ( v r. 2003 byla tato píseň zařazena na významnou kompilaci nahrávek World Music „Charlie Gillet World 2003“).
Pro koncertní prezentaci se, na nějaký čas, spojuje s perkusistou Ozim Güttlerem.
V roce 2004 se k ní přidává i její manžel Radoslav Vesan (gt, perc), který se, od té doby, podílí na tvorbě repertoáru, jeho koncertním ztvárnění a produkci.
Další album „Merging With the Brook“ (Splynutie s potokom) vyšlo v roce 2005 v Evropě a o rok později i v USA (World Village).
Hudebně navazuje na album předešlé, ale více nahlíží do hudby Latinské Ameriky. V textech se opět objevuje slovenština a „Tatlanina“. Deska se dostala do TOP 10 World Charts Village 900, US TOP 10 Soundroots/Spin the Globe a TOP 30 Roots & Wings Best of 2006 CBC Canada.
V nástrojovém obsazení alba se objevují zvony a zvonky, fujara, nebo kalimba.
Zatím poslední album „Renewal“ (Obnovenie) se objevilo v roce 2008 (Suí Records).
Je více komornější a intimnější a zároveň přináší písničkovější a harmoničtější repertoár.
Ihned po vydání se dostáva do TOP 10 EBU Charts. Tak jako na předešlé desce, i zde je používán velmi široký a různorodý hudební instrumentář.
Suí Vesan koncertuje nejvíce na rodném Slovensku, ale zajíždí i do ČR, Německa, Polska, Maďarska, Velké Británie, Francie a Španělska. Suí je dokonalým naplněním pořekadla, že „doma není nikdo prorokem“. Její známost, věhlas i respekt k jejímu hudebnímu poselství je mnohem vyšší v zahraničí, než doma, na Slovensku, kde ji téměř nikdo (a v ČR už vůbec nikdo), nezná. Samotné písně, ale i skromný, přírodně čistý a až pokorný přístup k jejich prezentaci jsou v přímém rozporu s komerčním vnímáním hudby médii i většinovou společností.
Americký kritik Rob Weir o ní prohlásil : „Nedokážu říct, zda je Suí Vesan hudební génius, nebo úplný blázen, ale jsem si naprosto jistý, že její alba jsou jedinečným hudebním zážitkem“
Libor (leden 2013)
... (celý článek)