Američtí THE RESIDENTS jsou jednou z nejdůležitějších skupin avantgardní, experimentální a multimediální kultury.
Vznikli na začátku 70.let, jako produkt sanfranciského uměleckého podhoubí. Název The Residents vznikl na základě prvních nahrávek, které umělci zaslali, na posouzení, vydavatelské firmě Warner Bros. Ta o jejich hudbu zájem neprojevila a protože na zásilce nebylo uvedeno jméno skupiny, napsali na firmě na vrácenou obálku „ Residentům, obývajícím č. 20 na Sycamore Street, San Francisco“.
Hudebníci od samého začátku důsledně tajili svoji identitu a zásadně vystupovali v maskách a různých převlecích (kosmické azbestové skafandry, artyčoky, novinové obleky s kápěmi, bulvy v podobě mnohostěnů, oční bulvy, lebky). Nejvíce se spekulovalo o čtyřech členech, objevily se však i zprávy, že skupinu tvoří pouze dvě, nebo dokonce jen jedna osoba.
Uvažovalo se i o různých známých hudebnících, neboť už debutové nahrávky byly velmi vyspělé a profesionální. Na veřejnosti skupinu zastupovali členové The Cryptic Corporation (Jay Clem, Homer Flynn, Hardy W. Fox a John Kennedy). Jsou-li právě oni skutečnými členy The Residents, nikdo neví. Oni sami to důsledně popírají.
První oficiální nahrávky vznikli okolo r. 1972 (dvojitý singl „Santa Dog“), první album
„Meet the Residents“ se objevilo v r. 1974. Od té doby toto sdružení zásobovalo své fanoušky řadou projektů a děl, vydávaných v nepravidelných intervalech. Za cca 40 let své existence vydali The Residents okolo 50 studiových alb, přibližně 30 kompilací, 12 koncertních záznamů, přes 30 singlů a EP a více jak 20 různých multimediálních projektů.
Za nejvýznamější jsou považována alba „Meet the Residents“ (1974), „The Third Reich´n´Roll“ (1976), „Fingerprince“ (1978), „Not Available“ (1978), „Eskimo“ (1979), „The Commercial Album“ (1980), trilogie „Mark of the Mole“ (1981), „The
Tunes of Two Cities“ (1982) a „Intermission“ (1982), dále „God in Three Persons“ (1988), nebo „Freak Show“ (1990).
Velice významná byla i producentská práce The Residents v letech 1979-1986, kdy na své značce Ralph Records, prezentovali řadu nových umělců, jako např. Yello, Tuxedomoon, MX-80 Sound, Chrome, Negativland, Half Japanese, Art Bears, Freda Frithe, nebo Renaldo & the Loaf a Snakefingera, kteří se přímo podíleli i na některých albech The Residents.
The Residents nejsou důležití jen svojí hudební a uměleckou činností, ale také svými přesahy do jiných kulturních oblastí, jako je divadlo, výtvarné umění, či různé multimediální projekty. Vždy se snažili být novátory v používání a zavádění moderních médií. Jsou průkopníky práce s nahrávacím studiem, jako jedním z hudebních nástrojů a vždy pracovali s nejmodernějšími technologiemi.
Výrazně se také angažovali v oblasti filmové a televizní tvorby a jsou i autory několika projektů pro MTV.
V roce 1999 vystoupili The Residents i v ČR, kdy odehráli tři představení v pražské Arše v rámci „Wormwood Tour“. Velice významným propagátorem hudby The Residents je u nás skupina Už jsme doma, která se i aktivně účastnila pódiové prezentace některých jejich hudebních projektů (např. „Freak Show“).
V roce 1992 navštívili hudebníci z Už jsme doma své sanfranciské vzory v jejich nahrávacím studiu. Dodnes si však nejsou jistí, zda se setkali se skutečnými hudebníky, nebo jenom jejich figuranty.
V případě The Residents si nemůže být jist nikdo ničím. Možná vůbec neexistovali, možná nikdy nic nenahráli, možná neexistuje ani tento profil a možná ...
Libor, 4.3.2013
... (celý článek)