Galás, Diamanda
Extremistická klasicky školená zpěvačka a propagátorka trýznivého kabaretu. Diamanda Galás vyrůstala jako dítě konzervativních řeckých přistěhovalců v kalifornském San Diegu. I přes odpor otce se jí dostalo klasického hudebního vzdělání na konzervatoři ve hře na klavír a housle.
V roce 1979 se objevila na desce „If Looks Could Kill“ společně s Johnem Frenchem a Henry Kaisrem. Výrazně na sebe upozornila vydáním svého druhého alba „ The Litanies To Satan“ Desku tvoří dvě skladby The Litanies To Satan na libreto Charlese Baudelaira pro sólový hlas, pásek a elektroniku a skladba „Wild Woman With Steak Knives“ pro sólový křik.Galas zde v plné síle představuje svůj nezvyklý a extravagantní hlasový rejstřík. Na desce křičí, sténá , vyje i šeptá. Toto album patří k nejzajímavějším hudebním experimentům 80. let.
Následující album je první částí trilogie Masque Of The Red Death, zabývající se šokujícími aspekty nemoci AIDS. Texty na albu jsou převzaté fragmenty ze Starého zákona. Druhý díl trilogie s texty – básněmi Corbiera, Nervala a Baudelaira a vzniklo v době kdy sám interpretčin bratr Dimitrij podlehl AIDS. Trilogii uzavírá album You Must Be Certain Of The Devil v produkci Garetha Jonese. Celá trilogie vychází pod názvem Masque Of Red Death. Roku 1990 rozšířila svůj rozsáhlý cyklus Plague Mass ( Morová mše) jehož součástí je již výše zmíněná trilogie o 25 minutové EP. Dokladem toho je živé provedení tohoto díla v katedrále Saint John Divine v New Yorku. V roce 1994 vydává album společně s bývalým baskytaristou Led Zeppelin John Paul Jonesem album „The Sporting Life“. Album obsahuje normální rockové písničky, kterým její hlas dodává neobvyklý charakter.
Čerpáno z encyklopedie Rock proti proudu, bookletů CD a poslechu vlastních originál CD
zdenek2512 3/2013
... (celý článek)