Third Ear Band
Third Ear Band – jedna z nejoriginálnějších skupin britského undergroundového hnutí konce šedesátých let. Jejich předobraz lze nalézt v zapomenutých sdruženích The Giant Sun Trolley a The People Band. Skupinu tvořili studovaní hudebníci, kteří chtěli komponovat a performovat hudbu na hony vzdálenou hitparádovým žebříčkům a komerčnímu zaměření. Tím byli od prvopočátku sice na platformě nijak neovlivnitelného uměleckého myšlení bez hranic, na druhé straně ovšem museli počítat s tím, že jejich hudba neprorazí v masovém měřítku… Jejich hudební orientace čerpala z indických rág, a Third Ear Band se tak stali jednou z prvních britských kapel, která determinovala pojem Eastern raga ve spojení s britským folkem napojených na experimentální progresivní tendence východisek hudby s jistým podílem středověkých hudebních vlivů. Do těchto hudebních ingrediencí vstupovala psychedelie, etnická hudba. Hypnotické rytmy se prolínaly s indickými bubínky tabla a v hudbě se objevovaly prvky esoteriky, meditace a šamanského tajemna…..
Skupina vznikla v r. 1968. Pocházela z Canterbury, ale nestala se součástí Canterbury scene, protože poměrně brzy přesídlila do Londýna. Na prvním setkání nahráli pod pseudonymem The National-Balkan Ensemble první polovinu alba pro neznámý label Standard Music Library avantgardního skladatele a houslisty Rona Geesina, který spolupracoval v r. 1970 s Pink Floyd na jejich albu Atom Heart Mother a později rovněž s Rogerem Watersem…
Jejich zakladatelem, leaderem a ideologickým vůdcem byl bubeník a hráč na percussion Glen Sweeeney. Dále zde působili Paul Minns na hoboj, Richard Coff na housle a violu, Mel Davis na violoncello a flétny a Dave Tomlin na housle.
Third Ear Band nebyli tedy „klasickou rockovou kapelou“ s elektrickými kytarami, varhanami a diametrálně odbočovali i od experimentů Pink Floyd nebo začínajících King Crimson. Vzdáleně mohla jejich hudba nejasně naznačovat nepřímé spojení s Quintessence nebo s United States Of America, ale i tady jakákoliv srovnávání nejsou namístě.
Když Rolling Stones vystupovali na svém památném koncertu v londýnském Hyde Parku, 5. července 1969 (poprvé s kytaristou Mickem Taylorem), Third Ear Band „otvírali“ jako neznámá progresivní kapela tenhle koncertní set – po nich vystoupili např. Free, Blind Faith, Edgar Broughton Band, Family, King Crimson…
Jejich první regulérní album jim vydala firma EMI na značce Harvest pod názvem Alchemy v r. 1969. Na tomto albu s Third Ear Band spoluúčinkoval známý John Peel, hrající na jaw harp (ústní harfu). Album patří mezi zapomenuté klenoty britského undergroundu, vymykající se jiným hudebním pokusům v dané oblasti.
V r. 1970 vychází jejich další album pod názvem Elements (někdy také uváděné pod názvem Air, Earth, Fire, Water).
Third Ear Band nahráli rovněž i soundtrack pro animovaný film Abelard a Heloise od Herberta Fuchse. Ten byl poprvé zveřejněn jako část Necromancers Of The Drifting West Sonic Book od Luka Ferrariho v r. 1997.
Závažnější nabídka přišla od původně polského režiséra Romana Polanského, který se po osobní tragédii, kdy byla tzv. Manson Family zavražděna jeho těhotná manželka-herečka Sharon Tateová, po delší době vrátil ke své práci a natočil strhující filmový příběh Macbeth podle dramatu Williama Shakespeara. Skupina zakázku přijala jako velkou výzvu a tento zajímavý hudební záznam vyšel na stejnojmenném albu v r. 1971.
Jejich další působení na hudební scéně bylo velmi nevyrovnané. Third Ear Band natočil několik dalších alb a protože po dokončené práci se skupina většinou nma delší dobu odmlčela, budila situace dojem, že se kapela rozpadla. Po několika soudních sporech kolem finančních záležitostí se Third Ear Band nakonec rozešli v r. 1993. Důvodem byly mimo jiné i zdravotní problémy jejich leadera, bubeníka a hráče na percussion – Glena Sweeneyho.
Third Ear Band patří mezi skutečně avantgardní soubory britské undergroundové scény se silným intelektuálním backgroundem a jejich hudba je určena pro opravdové milovníky experimentu a progresivních tendencí v hudbě….
Petr Gratias
... (celý článek)