Počátky (1990–1995)
Během osmdesátých let se budoucí členové Tool, kytarista/baskytarista Paul d'Amour, bubeník Danny Carey, kytarista Adam Jones a zpěvák Maynard James Keenan shodou okolností ubytovali v Los Angeles — kde d'Amour a Jones chtěli vstoupit do filmového průmyslu, Carey byl již profesionálním bubeníkem ve skupině Carole King, Pigmy Love Circus a Green Jellÿ. Keenan, spolu s d'Amourem a Jonesem založili svoji vlastní skupinu na konci 80.let.
Tool získali okamžitě uznání za jejich první oficiální album Opiate (1992), pro něž si vypůjčili název ze slavné citace Karla Marxe: 'Náboženství ... je opium lidstva.' Toto EP s šesti skladbami obsahující jedny z nejtvrdších písní, jaké kdy Tool nahráli - včetně singlů Hush a Opiate - si rychle získalo pozornost. Videoklip pro píseň Hush byl vytvořen Kenem Andrewsem z kapely Failure. Členové skupiny se v něm objevují nazí a mají zalepenou pusu izolační páskou; chtějí tak symbolicky protestovat proti cenzuře. Ironíí je, že kvůli požadavkům vysílací komise FCC (Federal Communications Commission) požadující cenzuru genitálií členů skupiny, se většinou vysílala pouze ta verze videoklipu, v níž měli členové Tool genitálie přelepeny štítky 'Parental guidance 39.
Krátce poté vydali Tool své první plnohodnotné album Undertow (1993). Většina písní byla totiž vytvořena již v době, kdy se Opiate objevilo na scéně. Následně Tool vyjeli na turné spolu s Rollins Band, Fishbone a Rage Against the Machine. Navíc byli požádáni o vystoupení na vedlejším jevišti na festivalu v Lollapalooze v roce 1993, kde dosáhli nečekaně velkého úspěchu. To pomohlo posílit popularitu nového alba Undertow, které získalo zlaté ocenění od RIAA (Recording Industry Association of America). Album dále ve Spojených státech v květnu 2001 získalo dvě platinová ocenění.
Nicméně skupina si hned na začátku získala také negativní publicitu. Souviselo s vydáním singlu Prison Sex v roce 1994, respektive především s videoklipem k této písni režírovaným kytaristou Adamem Jonesem. MTV zastavila jeho vysílání po několika odvysíláních, podobně se ohradila americká televizní společnost MuchMusic. Oběma společnostem vadilo symbolické zobrazování choulostivého tématu týrání dětí. K objasnění celého problému došlo, až když Tool na jednání s MuchMusic vysvětlili, že jediným námětem písně je minulost a těžké dětství zpěváka Maynarda. Maynard, autor textů k písním Tool, mluvil už v dřívějších rozhovorech docela otevřeně o svých antipatiích ke svému nevlastnímu otci.
K dalšímu incidentu došlo v Garden Pavillionu, také známém pod názvem Scientology Celebrity Centre, v Holywoodu, v květnu 1993: 'Tool měli vystoupení v Scientology's Celebrity's Center. Poté ,co se dozvěděli, že se jedná o domov tohoto kultu - scientologie, nechali na sobě znát svojí nelibost. Napřed Keenan zíral na přepychovou výzdobu, zaplacenou oddanými následovníky L. Ron Hubbarda (zakladatel scientologie) a poté začal při pohledu na diváky bečet do mikrofónu jako ovce, která hledá svého pastevce. 'Béééé! Béééé!' bečel zpěvák.' (BAM Magazine, prosinec 1994).
V září 1995, chvíli poté co začalo náhrávání jejich druhého alba, opustil D'Amour skupinu jako přítel. Již v prosinci byl nahrazen Justinem Chancellorem, členem skupiny Peach - anglické skupiny, s kterou Tool dříve vystupovali na evropském turné.
Ænima, právní problémy, A Perfect Circle a Salival (1996–2000)
Poté, co se Justin Chancellor stal právoplatným členem skupiny, Tool dokončili své již rozpracované album Ænima. Album následně vyšlo v říjnu 1996. A znovu se objevily problémy týkající se hraní jejich nového singlu, nyní se jednalo o píseň Stinkfist. Americká MTV přejmenovala videoklip na 'Track #1' kvůli pro ni nepřístojnému vedlejšímu významu slova Stinkfist a mnoho radií se snažilo píseň zkrátit nebo změnit její text. Nicméně díky ohromujícímu množství stěžujících si fanoušků se nakonec hrála jenom nezkrácená verze. Také Matt Pinfield, hostitel v pořadu 120 Minutes na MTV, vyjádřil svůj nesouhlas, když při uvádění videoklipu mával rukou před svým obličejem a vysvětloval důvod, proč byl pozměněn název. Ænima bylo poslední studiové album Tool po dobu pět i let.
10,000 Days
Poslední album skupiny Tool 10,000 Days, bylo vydáno 28. dubna 2006 v částech Evropy, 29. dubna v Austrálii, 1. května ve Velké Británii a 2. května 2006 v USA. První skladba na albu jménem Vicarious měla svou premiéru v amerických rádiích 17. dubna. Během prvního týdne se jenom v USA prodalo přibližně 550 000 kopií desky, což jim zabezpečilo přední místa i v některých mezinárodních hudebních žebříčcích. Nicméně, recenze 10,000 Days byly méně příznivé než hodnocení předchozího alba Lateralus (jak ukazuje průměr bodů 66/100 na serveru Metacritic).
Turné
Poslední turné bylo odstartováno po vydání alba 10,000 Days na Coachella Festival 30. dubna 2006. Podobně jako turné k albu Lateralus v roce 2001 následovala hrstka vystoupení v menších prostorách a divadlech v USA, dále festivaly jako Download Festival nebo Rock am Ring spolu se sólovými vystoupeními v Evropě. V září a říjnu 2006 proběhlo velké turné po USA, kde hráli Tool ve velkých arénách nebo amfiteátrech po celé zemi, spolu s Isis. V listopadu se vrátili do Evropy, a to především do míst, ve kterých doposud nehráli. Následovalo turné po Austrálii a Novém Zélandu v lednu 2007, s vystoupeními v Sydney a Melbourne.
Všechna vystoupení jsou k nalezení na oficiálních stránkách.
Vydání nového DVD
20. prosince 2005 byla vydána dvě DVD, jedno obsahující singl a videoklip Schism a druhé se skladbou Parabola. Každé DVD také obsahuje dvojkanálový komentář a remix každé z písní od Briana 'Lustmord' Williamse. V Evropě byly DVD singly vydány 9. ledna 2006.
Navíc se objevuje mnoho drbů a spekulací na oficiálních stránkách ohledně DVD live, které je stále v pracovní verzi jako úplně oddělený projekt, s datem vydání, které je 'velkou neznámou'.
Objevují se také zvěsti o Vicarious DVD, které by bylo zpracováno podobným způsobem jako singly Schism a Parabola... Datum vydání ale není jisté, stejně jako zveřejnění klipu této písně.
zdroj: cs.wikipedia.org ... (celý článek)