Anathema
15.02.2002 od: pigi
Začiatky tejto pozoruhodnej britskej metalovej úderky siahajú do roku 1990, keď sa v britskom Liverpoole dalo dohromady kvarteto pre muziku zapálených mladíkov, ktoré pod názvom Pagan Angel začalo produkovať nekompromisný doom/death metal, výrazne inšpirovaný tvorbou ich vtedajších vzorov - Black Sabbath a Paradise Lost.
V roku 1991, už pod novým názvom - Anathema, nakrúca štvorica svoj prvý demosnímok s názvom "An Illiad Of Woes ", ktoré zaznamenalo na undergroundovej scéne veľmi pozitívne ohlasy rovnako, ako aj ich nasledujúci ´demáč´ s názvom "All Faith Is Lost" z júla toho istého roku. Talentovaná formácia čoskoro dostala svoju vtedy priam životnú príležitosť - predskakovať Paradise Lost a Bolt Thrower na ich britskom turné. V období, keď uzrel svetlo sveta ich sedempalcový singel "They Die", ktorého distribúcie sa ujal švajčiarsky label Witchunt Records, sa už v súvislosti s Anathemou hovorilo ako jednom z najväčších mladých objavov britskej metalovej scény, čo v konečnom dôsledku potvrdil aj následný kontrakt na štyri albumy, ktorý podpísali s vydavateľstvom Peaceville Records...
V novembri nasledujúceho roku realizuje kapela v yorkshireských Academy Studios nakrúcanie EP-čka "The Crestfallen". Jeho obsah tvorilo päť úderných heavy doomových songov, nesúcich sa v čarovne melodickom duchu. Každou svojou nahrávkou, každým koncertom sa Anathema postupne prepracúvala na špičku pomysleného metalového ľadovca. Snáď najlepším ocenením ich dovtedajších aktivít bolo pozvanie od legendárnych Cannibal Corpse, predskakovať na ich britskom turné.
Začiatkom nasledujúceho roku bola kapela pripravená pustiť sa do príprav svojho debutového albumu. Jeho nakrúcanie prebiehalo opäť v už takmer domovských Academy Studios (rovnako, ako u predošlého EP, aj tentoraz pod producentským dozorom Hammyho) a pod názvom "Serenades" sa dostal na pulty vo februári. Kolekcia deviatich úderných, temnou atmosférou nabitých skladieb sa právom dočkala uznania nielen od fanúšikov, ale i kritiky. Páni totiž jasne dokázali, že ich silnou stránkou nie sú len úderne songy s kratšou minutážou, ale bez problémov dokážu ´spískať´aj dlhšie, v priam epickom štýle nesúce sa kompozície. Prestížny metalový časopis Metal Hammer vyhlásil "Serenades" titulom mesiaca, pričom video ku skladbe "Sweet Tears" sa dokonca dostalo do rotácie hudobnej stanice MTV.
Po účasti na prestížnych letných európskych festivaloch a hosťovaní v relácii Headbangers Ball na MTV vyrážajú na svoje prvé veľké európske turné, po ktorého skončení, v januári 1994 finišujú nakrúcanie minialbumu Pentecost III, ktorý sa však kvôli problémom, ktoré vznikli v súvislosti s odchodom speváka Darrena Whitea dočkal vydania až v máji 1995. Medzičasom však páni stihli absolvovať ďalšie rozsiahle koncertné aktivity, v rámci ktorých sa predstavili ako na domovskej pôde, zvyšku nimi doposiaľ ´neprebádanej´ Európy a Brazílie.
"Pentecost III" bol pre mnohých priaznivcov prekvapením viac, ako príjemným, pretože Anathema sa tentoraz rozhodla svoje emočne veľmi silné skladby obohatiť pôsobivým zvukom klávesov, čo ich magicky pochmúrnu atmosféru ešte znásobilo. Po spoločnom britskom turné s Cathedral a Whiteovom odchode, spôsobenom čoraz častejšími nezhodami so zvyškom kapely ohľadom ďalšieho napredovania, sa za mikrofón postavil mladší z dvoch bratov Cavanaghovcov - gitarista Vincent.
V ´novej´ zostave kapela v októbri 1995 vydáva svoj tretí ´veľký´ album s názvom "The Silent Enigma" - komplexnejšie dielko, nesúce sa v duchu monumumentálneho doom metalu tentoraz charakterizovali aj rozsiahle orchestrálne aranže, ktoré mal na svedomí gitarista Daniel Cavanagh. Kritika opäť nešetrila superlatívmi, pričom mnohí žurnalisti prirovnali nový materiál ku ´zrážke´Pink Floyd s Black Sabbath. Veľmi priaznive ohlasy zožal takisto Vincentov hlasový prejav, ktorý dával tušiť, že v jeho osobe sa ukrýva obrovský talent. Autorsky sa zaskvel aj basák Duncan, ktorého kreatívny potenciál sa javil ozaj veľmi silný.
V júni 1996 si to Anathema namierila priamo do waleského štúdia The Windings, aby tu pod producentskou taktovkou ostrieľaného Tonyho Platta, z minulosti známeho napríklad spoluprácou s Led Zeppelin, či Testament-om a kamarátskej výpomoci klávesáka spriaznených Cradle Of Filth - Lesa Smitha započala nakrúcanie svojho ďalšieho opusu s názvom "Eternity", ktorý sa dostal na pulty v novembri toho istého roku. Tento mega epický titul predstavoval významný medzník v histórii skupiny, ktorého vydaním Anathema nastúpila novú cestu svojho žánrového vývoja. Snáď najjasneším dôkazom toho je veľkolepá, do troch častí rozdelená titulná skladba z autorskej Duncanovej dieľne, ošperkovaná Vincentovým unikátnym ,dramatickým vokálom a skvelými inštrumentálnymi výkonmi jeho brata Dannyho.
Vydanie albumu kapela podporila rozsiahlym európskym turné, po ktorého skončení ´vypúšťa´na trh video s názvom "A Vision of a Dying Embrace", obsahujúce ako promo materiály, tak i záznam koncertu v poľskom Krakowe, kde sa Anathema predstavila na jednom pódiu spolu s My Dying Bride. Koncom roku kapelu opúšťa bubeník John Douglas a keďže v nasledujúcom období kapela nezohnala adekvátnu náhradu, dočasne pokračovali bez ´bicmena´.
Začiatkom roku 1998 skupina prispieva dvoma covermi skladieb z repertoáru Pink Floyd a ´prekopávkou´ badreligionovskej skladby "Better Off dead" na aprílový výročný sampler vydavateľstva Peaceville. Následne na to sa v spoločnosti producenta Kita Woolvena (Cradle Of Filth) a nového bubeníka Shauna Steelsa (ex-Solstice) odoberá do waleského štúdia, odkiaľ začiatkom júna odchádza s masterom svojho nového titulu, pomenovanom "Alternative 4". Po dlhotrvajúcich nezhodách však dáva kapele zbohom basák Duncan, a tak na následné turné (ktoré odštartovalo v septembri sériou vystúpení v Holandsku, ktoré absolvovali v spoločnosti Moonspell a Therion) vyráža Anathema posilnená o nové tváre - basáka Daveho Pybusa a hosťujúceho klávesáka Martina z My Dying Bride. V novembri sa do kapely vracia bubeník John Douglas, ktorý však zvyšok turné necháva dohrať Steelsa. Následne na to sa v plnej sile opäť odoberajú do štúdia, kde realizujú niekoľko demosnímkov s novým materiálom, ktorý tvoril nasledujúci rok súčasť ich novinkového titulu s názvom "Judgement", ktorý kapela nakrúcala v talianských štúdiach Damage Inc., opäť pod producentskou taktovkou Kita Woolvena.
Tí, čo čakali, že Anathema sa na svojej novinke bude štýlovo uberať v šľapajách svojho úspešného predchodcu, boli určite sklamaní. Briti opäť raz dokázali, že máme čo dočinenia s kapelou, ktorá je v neustálom vývoji a každým svojim novým počinom otvára ´dalšie pomyslené dvere do doposiaľ neprebádaných dimenzií...
Začiatkom minulého roku sa Les Smith stáva regulérnym členom kapely, ktorá sa následne na to presúva do priestorov známych Windings Studios , kde pod producentským dozorom Nicka Griffitha (Cast,Mansun,Pink Floyd) nakrútila svoj v poradí šiesty štúdiový titul s názvom "A Fine Day to Exit", ktorý sa dostal na pulty v novembri a ktorý kritika označuje za doposiaľ jednoznačne najpozoruhodnejší počin Anathemy. Zostavu skupiny medzitým doplnil hosťujúci basák George Roberts s tým, že do budúcnosti sa Cavanaghovci a spol. ohliadajú po permanentnom hráčovi.
Všetkých fanúšikov Anathemy začiatkom roku potešila správa vydavateľstva Peaceville, že koncom februára sa dostane na trh druhá časť antológie Anathemy s názvom "Resonance 2", ktorej súčasťou bude takisto datová stopa s videoklipom ku skladbe "Mine Is Yours".
Anathema:
Danny Cavanagh - guitars
Vincent Cavanagh - vocals, guitars
John Douglas - drums
Les Smith - keyboards
George Roberts - session (live) basák
Diskografia:
An Iliad of Woes (demo; 1990)
All Faith Is Lost (demo; 1991)
They Die (7"; 1992)
The Crestfallen (EP;1992)
Serenades (1993)
We Are The Bible (7"; 1994)
Pentecost III (1995)
The Silent Enigma (1995)
Eternity (1996)
Alternative Future (1998)
Alternative 4 (1998)
Judgement (1999)
Resonance (2001)
A Fine Day To Exit (2001
Resonance 2 (2002)
zdroj: www.music.box.sk/news.php3?id=6985
So súhlasom autora prevzal: PaloM 4.12.2008
... (celý článek)