Bluesberry hrají světovou bluesovou klasiku i vlastní repertoár ve stylu klasického lidového blues, boogie a funky. Nechybí ani rockovější skladby v rytmu, jak sami říkají, „veselém a radostném“.
Skupina je celoživotním dílem skladatele, textaře, zpěváka, hráče na foukací harmoniku, akordeon, kytaru a slide kytaru Petara Introviče (ročník 1951). Vznikla v roce 1971 a prošla různě aktivními obdobími. Došlo v ní k mnoha personálním změnám, při kterých měl výhradní slovo vždy leader Introvič, kterému v kapele přezdívají „Praotec Fšech“.
Mezi zakládající členy patřil i bubeník a zpěvák Martin Kraus, který kapelu po neshodách opustil v roce 1984, vlastně byl vyhozen, a založil vlastní rockovější projekt Krausberry, který je stejně jako Bluesberry aktivní dodnes (jméno vymyslel Zdeněk Vřešťál jako ironický vzkaz Introvičovi).
Introvičův život je sice z velké části věnován hudbě, ale jeho jméno je dobře známé i těm, kteří měli v 70-tých a 80-tých letech co do činění s amatérskou závodní cyklistikou. Introvič se tehdy stal jedním ze zakladatelů první domácí amatérské silniční ligy, z níž během let vznikla Unie Amatérských Cyklistů (UAC). Své cyklovášni se věnuje i profesionálně. Je cyklokoordinátorem Technické správy komunikací hl. m. Prahy a od ledna 2015 členem Komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu. Zabývá se především rozvojem sítě pražských cyklostezek, cyklistických pruhů, a především celkovou integrací cyklistů do hlavního dopravního prostoru.
Sám Petar o sobě říká: „Písničky mě napadají na kole“.
Touha něco změnit je Introvičovi vrozená. Protestoval proti komunistickému režimu formou své image i kapelou s anglicky znějícím názvem, což tehdejšímu establishmentu nebylo po chuti. Nebyl lhostejný k dění v tehdejší ČSSR, potřeboval svobodu a byl jí ochoten mnoho obětovat. Při pokusu o emigraci do Rakouska za svojí manželkou v sedmdesátém devátém roce nakonec skončil ve vězení. Vyfasoval dva roky natvrdo v pražské Ruzyni a jelikož bylo nedlouho po Chartě 77, seděl zde třeba s Václavem Havlem a Jiřím Dientsbierem. Díky dobrým známostem a doktorům se dostal ven na jaře následujícího roku, tedy po necelých osmi měsících.
Skupina ze začátku vystupovala na folkových festivalech. V roce 1982 dokonce vyhrála Portu a na supraphonské LP Porta 82 se dostala její verze Leadbellyho skladby „Good Morning Blues“ – „Dobrejtro blues“ s textem Petara Introviče a Jaroslav Müllera. Postupně se její okruh činnosti rozšiřoval, vystoupila i na Pražských jazzových dnech a na festivalech Rockfest a Vokalíza.
V průběhu dalších let Bluesberry natáčí vlastní desky a stále koncertují. Posledními nahrávkami jsou studiové CD s názvem ''Blues je třeba'' z roku 2008) a ''A tak jdou roky bluesový... 40 let'' se záznamem koncertu k čtyřicetiletému výročí Bluesberry z pražského klubu Retro Music Hall v roce 2014. Skupina vystupuje nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí, například v rámci festivalu Blues Spring ve Vídni a na dalších koncertech v Mnichově či v Drážďanech.
Současná sestava je:
Petar Introvič - zpěv, harmoniky, kytara
Pavel 'Chozé' Jurda - baskytara, zpěv
Jiří Pospíchal - kytara, zpěv
Jakub Mach - klávesy, zpěv
Luboš Hnát - bicí, zpěv
Mluvíme-li o Bluesberry, není od věci se zmínit o prostředí, ve kterém skupina vznikla a působila. Tím je Houtyš (Hospoda u Tyšerů) na pražské Hanspaulce, kde jeden ze dvou lokálů byl vybaven pianinem. Název U Tyšerů pocházel z období 1. republiky a nesl jméno prvních majitelů. V období 1. republiky místní přezdívali Houtyši také Hašišárna. Díky svému umístění v srdci rezidenční čtvrti a nebývalé koncentraci umělecky zaměřených lidí v bezprostředním okolí se hostinec stal počátkem 70. let 20. století místem schůzek, hudebních zkoušek, uměleckých rozprav a v neposlední řadě dějištěm hudebních událostí nejdříve místních umělců, později se dostal do kulturního povědomí celé republiky. Získával stále větší věhlas, od poloviny 70. let se tam začali sjíždět lidé i z nejvzdálenějších koutů ČSSR, výjimkou nebyli ani hudebníci ze zahraničí, například bluesman Stefan Diestelmann z bývalé NDR.
Houtyš se stal líhní nejproslulejších dejvických hudebních kapel. Kromě Bluesberry a později Krausberry to byly například Navi Papaja Ivana Hlase, Yo Yo Band bratří Tesaříků, Žlutý pes Ondřeje Hejmy, Hlava B Mária Císaře, Wooden Shoes Jana Fischera, Triody Víta Malinovského nebo jazzový Coffee Band Vladimíra Vytisky a později Tata Bojs.
V Houtyši se rovněž šířily místní kulturní samizdaty, k nejvýznamnějším patřily Lógr a jeho předchůdce ABN (akronym Agentura Beat Nebeat). Roku 1990 vydala společným dílem nakladatelství Jazzová sekce a ARTFORUM poetický sborník Hanspaul City obsahující díla hanspaulských textařů a básníků. Dění kolem hanspaulské kulturní komunity bylo věnováno mnoho prostoru v tisku (např. kapitola o kultuře v reprezentační Knize o Praze 6, publicistické literatuře a masových médiích. Nejvýznamnější z nich byl samostatný 22. díl rozsáhlého projektu Bigbít České televize. Petr Šabach na Hanspaulku umístil děj filmu Pelíšky.
15. září 2013 došlo k významné události. Majitel domu nechal na průčelí umístit pamětní desku připomínající 85. výročí založení hostince U Tyšerů. V přilehlém parku proběhl za obrovského zájmu pamětníků koncert, na němž se vystřídaly nejvýznamnější hanspaulské skupiny - Žlutý pes, Krausberry, Bluesberry, Ivan Hlas & spol., Tatabojs, Wooden Shoes a další.
Jarouš 8/2015... (celý článek)