Bohemia
Bohemii založili po odchodu z Blue Effectu (tehdy Modrý efekt) zpěvák a klávesák Lešek Semelka a kytarista Josef Kůstka (který musel u Hladíka hrát na baskytaru) spolu se saxofonistou Janem Kubíkem a baskytaristou Vladimírem Kulhánkem (oba ex-Flamengo). Místo původního bubeníka Frištenského přišel Pavel Trnavský a post kytaristy nakonec obsadil po Kůstkovi mladý Michal Pavlíček. Bohemia původně chtěla získat jeho kolegu ze skupiny Expanze, Jiřího Jelínka, ale ten zamířil k Vladimíru Mišíkovi do Etc...
Bohemia hrála rock s artrockovými a jazzrockovými prvky a díky přítomnosti Kubíka, který byl dominantní ve zvuku skupiny i jako autor většiny hudby, hodně navazovala na Flamengo. V letech 1976-1978 jí kromě jediného LP vyšlo i několik SP a EP. Vedle krátkých jazzrockových instrumentálek (Návštěva ve zverexu) a flamengovských art/jazzrockově laděných písní ("Kam jdou" - dostupné na CD na kompilaci "Bigbít - čs. jazzrock 1970-1976") se projevily i popové ambice Leška Semelky ("Co mi brání"/"Vina křídel" - na tomto singlu se nepodílel Kubík). Tyto nahrávky dobře dokumentují nejednotnou koncepci, která vyústila v odchod Leška Semelky zpět k Blue Effectu.
Roku 1977 vzniklo jediné LP Bohemie "Zrnko písku", kde jednoznačně převážil Kubíkův artrockový materiál, ačkoli Semelka tu má jednu ze svých nejlepších skladeb - "Sen o snu". Většinu kláves ovšem nahráli Michael Kocáb a Jan Hála, který se spolu s perkusionistou Jiřím Tomkem (později Pražský výběr) stali novými členy skupiny. Ta bez Semelky rezignovala na zpěv a tíhla stále více k jazzrocku (instrumentální EP se skladbami Michala Pavlíčka "King Gong"/"U studánky"). Ten byl ovšem již na ústupu a Bohemia se tak postupně vytratila.
V poslední době se několikrát objevily náznaky, že by se "Zrnko písku" (a případně i další nahrávky) mohlo objevit na CD, ale bohužel k tomu zatím nedošlo.... (celý článek)