Dr. John je legenda americké hudby, klavírista, kytarista a zpěvák oceněný již šesti cenami Grammy, vyhledávaný session man, geniální aranžér, zhmotnění všeho, co se především v jazzu a blues odehrálo v uplynulém století.
Narodil se v New Orleans 21. 11. 1940 jako Malcolm Rebennack. V 50. letech se učil u těch nejlepších hráčů, postupně se přes baskytaru a kytaru dostal ke klavíru a tomu zůstal věrný už napořád. Potom, co mu bylo doporučeno, aby raději opustil rodnou Louisianu kvůli pletkám se zákonem, přestěhoval se i s několika tehdejšími spoluhráči do Los Angeles, kde, kromě již zaběhnutého životního stylu plného narkotik, nahrával, s kým se dalo, například se mihl na prvním albu Franka Zappy a několika albech bluesové skupiny Canned Heat.
Proměnlivá sestava hráčů, přezdívaná The Wrecking Crew je zachycena na mnoha populárních nahrávkách druhé poloviny 60. let. A tak se stalo, že jedno nahrávání slavných Sonny & Cher skončilo dříve, než bylo plánováno, a Rebennack neváhal využít času ve studiu k nahrání své první sólové desky. Album Gris-Gris se tak zrodilo během pouhých několika hodin. Přestože ani tehdejší prezident Atlantic Records Ahmet Ertegün netušil, jak zvláštní, hypnotickou hudbu pojmenovat, natož pak prodat, halucinogenní deska si brzy našla své příznivce mezi hippies a stala se kultem. Načež se zrodila i jevištní postava Dr. Johna, pojmenovaná po jakémsi léčiteli z Louisiany z 19. století.
Následovalo několik dalších alb v podobném duchu, zahrnující vlivy New Orleanského funku, jazzu, voodoo zaříkávání, jen zřídka naznačující dobový rock, byť zvukem i náladou jsou silně psychedelické. Následovala úspěšná turné, začátkem 70. let poprvé zavítal do Evropy. Účastnil se nahrávání Exile on Main Street od Rolling Stones - Jagger, Richards a saxofonista Bobby Keys mu předtím vypomohli na albu Sun, Moon & Herbs na němž hostuje i doktorův občasný spolupracovník Eric Clapton se svou tehdejší doprovodnou skupinou. Následovala změna stylu směrem ke klasickému funku a jazzu, občasné odbočky k tradičním žánrům, oblíbeným v Louisianě v prvních dekádách 20. století, jako je ragtime nebo zydeco, poprvé na albu Dr. John’s Gumbo z roku 1972. Během 70. let se písně jako Right Place Wrong Time nebo Such a Night objevují i v hitparádových žebříčcích (obě na In the Right Place z roku 1973).
V 80. letech nastal útlum, Rebennack konečně překonal závislost na drogách a znovu nastartoval již poněkud skomírající kariéru. Však v roce 1989 získal první Grammy za duet s Rickie Lee Jones. V devadesátých letech se vrátil ve výtečné formě na albech Anutha Zone nebo Television (s hostujícím Anthony Kiedisem z Red Hot Chilli Peppers a saxofonistou Randy Breckerem). Nahrál album písní Dukea Ellingtona, nazvanou Duke Elegant, zavzpomínal na spirituály a tradicionály na deskách Going Back to New Orleans nebo N'Awlinz: Dis Dat or d'Udda, nazpíval Donovanovu Season of the Witch na soundtrack k filmu The Blues Brothers 2000, produkoval skvělé soulové album Talkin‘ to Strangers od Shemekie Copeland, hostoval na Let the Talk Hugha Laurieho, na druhé album Didn’t It Rain nahrál Laurie skvělou Rebbenackovu pecku Wild Honey), spolupracoval s Danem Auerbachem z Black Keys na dalším skvělém záseku Locked Down, na kterém předvádí dokonalý průnik své staré tvorby s dravějším přístupem mladších spoluhráčů. Jeho posledním počinem zatím zůstává osobitá pocta Louisi Armstrongovi v podobě alba Ske-dat-de-dat z roku 2014.
Voytus 03/2017
... (celý článek)