DG 307
Skupinu DG 307 založili uprostřed roku 1973 dvaadvacetiletý Pavel Zajíček se stejně starým Milanem Hlavsou, baskytaristou The Plastic People Of The Universe. Velmi silným impulsem pro její vznik byla tvorba Aktuálu (pod vedením Milana Knížáka), s nimiž v letech 1970 a 1971 absolvovali Plastic People dvě vystoupení. Na rozdíl od Plastic People, jejichž rockový základ byl přes všechno experimentování vždy jasný, chtěli DG 307 tvořit hudbu, která by se bytostně vzpírala ustáleným hodnotám. Proto se Hlavsovy skladby psané pro DG 307 nikdy nepodobaly tomu, co psal pro Plastic People. A to byl hlavní důvod, proč Milan Hlavsa, ve snaze o zřetelné odlišení v DG 307 nikdy nehrál na baskytaru. Nenormální doba pokračující normalizace byla inspirací pro název skupiny: DIAGNÓZA 307 označuje "situační přechodné poruchy u osob bez zjištěné předchozí duševní poruchy".
Premiéra skupiny se konala po skončení koncertu Plastic People v Klukovicích u Prahy 7. října 1973. Zahráli dvě skladby, Hlavsa střídal vysavač s rozvazbenou kytarou a produkce jakoby předznamenávala pozdější tvorbu anglických industriálních souborů. Zde také poprvé zazněla skladba Anti, jejíž text nechtěně proslavil na podzim roku 1976 časopis Mladý svět: "Běžím s h..... proti plátnu, do plátna to h.... zatnu".
Pro koncert v Rudolfově u Českých Budějovic, naplánovaný na 30. března 1974, měla skupina připravený dosti rozsáhlý repertoár. Měla zaznít i píseň Milujte jižní Čechy z tvorby Knížákova Aktuálu, který se na vystoupení DG 307 také přijel podívat a měl i jejich koncert uvádět. V restauraci Amerika však nakonec stačila zahrát jen pražská hardrocková skupina Adept. Během její produkce přišel předseda místního národního výboru s požadavkem na okamžité ukončení koncertu. Následoval brutální zásah policie a rozsáhlé zatýkání, které pak vyústilo v soudní postihy několika návštěvníků.
Na podzim roku 1975 se DG 307 přihlásili i k amatérským přehrávkám, i když už bylo naprosto jasné, že povolení veřejně vystupovat nemají žádnou šanci získat. Předtím skupina hrála většinou neveřejně, např. v soukromém ateliéru nebo na svatbách. Společně s Plastic People předstoupili 11. listopadu 1975 v karlínském sále U Zábranských před komisi Pražského kulturního střediska. V rozhlasovém dokumentu uvedla samostatná odborná pracovnice Pražského kulturního střediska:
"Byla jsem zejména překvapená nehudebními rekvizitami: železnými tyčemi, diskem od auta a podobně. Jejich hráčská úroveň byla velmi nízká. Ostatně komise to ve svém posudku konstatovala. Jde o soubor s převahou recitace. Hráči na bicí nástroje nejsou hudebníky. Doprovázející hudební nástroje jsou na nízké úrovni. Členové souboru působí málo esteticky".
Verdikt komise odpovídal očekávání.
V listopadu 1975 se konalo nahrávání na hradě Houska, kde působil jako kastelán Svatopluk Karásek. Nahrávání na Housce bylo uzavřením první etapy existence DG 307. Pavel Zajíček byl zatčen 17. března 1976 a v září 1976 byl pak odsouzen na dvanáct měsíců nepodmíněně. Do cel se dostali i další muzikanti z DG 307. Někteří byli jen na několik dní zadrženi, jiní strávili ve vazbě několik měsíců, všichni nakonec byli bez soudu propuštěni.
K obnovení skupiny došlo až v roce 1979 a skupina fungovala do Zajíčkova odchodu do exilu v roce 1980; další znovuobnovení přišlo v roce 1992, kdy po 17. letech vytvořili Zajíček s Hlavsou společný projekt zachycený na albu Uměle ochuceno. Po té se cesty obou rozcházejí. Hlavsa se po obnovení Plastic People v roce 1997 věnuje výhradně jim. Zajíček se vedle spolupráce s DG 307 věnuje i vlastní sólové tvorbě. Ale to je trochu jiná kapitola .....
Podle bookletu HISTORIE HYSTERIE Jaroslava Riedla sepsal 18. února 2011
Mirek Kostlivý... (celý článek)