Fire on Dawson je rocková skupina z Karlsruhe, Nemecko. Vznikla v r. 2006 a súčasnú zostavu tvoria Ankur Batra (spev, textár) z Indie, Markus Stricker (gitara), Martin Sonntag (bas gitara) a Max Siegmund (bicie). Spolu so Sonntagom skupinu založili Moritz Lietzenmeyer a Nicolas Morales Ocampo (z Chile, žije v Nemecku).
Skupina doteraz nahrala jedno EP a dva albumy. Vyštartovali s projektom experimentálneho funk metalu, po čase vytvorili neobyčajný zvuk v štýle alternatívneho progresívneho rocku s vplyvom rôznych kultúr, ktoré si členovia skupiny priniesli zo svojich domovov.
Sound skupiny je charakteristický tým, že skladby začínajú čistými, bohatými gitarovými partami, ktoré odrazu explodujú do búrlivých skreslených zborov. Toto spojené s vokálom a umocnené textárskou zdatnosťou frontmana Ankura Batra pomohlo umiestniť Fire on Dawson do čela svojho žánru na nemeckej hudobnej scéne.
Medzi skupinami, ktorými sa Fire on Dawson inšpirovali, v prvom rade sú Porcupine Tree, Pearl Jam, A Perfect Circle, Godsmack, Pink Floyd, Metallica, Audioslave a Jimi Hendrix. Štýl skupiny Fire on Dawson je obyčajne uvádzaný ako alternatívny rock alebo post grunge s prvkami progresívneho rocku. Avšak nový album je oveľa bližšie k progresu, prvky grunge sú v stopových množstvách.
Samotní členovia skupiny však odmietli zaradiť ich hudbu do jestvujúcich žánrov.
Dôležitou súčasťou tvorby sú texty, najčastejšie sú o rôznych sociálnych témach. Výhradným textárom je Batra, texty považuje za najzákladnejšiu zložku skladby.
Vznik skupiny, roky 2005 - 2007
Priatelia Martin Sonntag a Moritz Lietzenmayer študovali na univerzite v Karlsruhe. V októbri r. 2005 sa rozhodli založiť skupinu, aby dali priechod svojim hudobným schopnostiam. Prizvali gitaristu s čílskymi koreňmi, Nicolasa Moralesa Ocampo a nazvali sa Band Karlsruhe. Ocampo bol veľmi ovplyvnený juhoamerickou hudbou, štýl skupiny bol kríženec rocku, funku a metalu. Po niekoľkých mesiacoch sa rozhodli doplniť skupinu o speváka. Pri konkurze najviac zapôsobil vtedy 18-ročný študent strojáriny, Ind Ankur Batra (veľký fanúšik Dream Theater). V tejto zostave sa pustili do skladania nového materálu. Príchod Batra znamenal začiatok postupnej zmeny, hudba smerovala k alternatívnemu zvuku.
Fire on Dawson, roky 2007 - 2008
V r.2006 skupina pracovala na nových skladbách, s cieľom hrať ich naživo. No boli stále študenti a museli deliť čas na štúdijné povinnosti a hudobnú skupinu. Na začiatku r. 2007 skupinu doplnil druhý gitarista, Manuel Odendahl, a to najmä preto, aby Ocampo mal viac času na prácu a sólo hru. Odendal bol tiež DJ s elektronickou muzikou a mal určité skúsenosti s domácim nahrávaním. A tak počas jeho krátkeho pôsobenia v skupine nahrali prvé demo CD s tromi skladbami. V tom čase chceli zmeniť názov skupiny, no z asi 500 nápadov ani jeden neprijali. Historka pokračuje platením účtu po rozlúčkovej nočnej pitke s Manuelom, ktorý sa rozhodol sústrediť na kariéru DJ. Pri platení mu vypadla z vrecka účtenka z reštaurácie „Fire“ v Dubline a bola na ulici „Dawson Street“ . Ten kúsok papiera ich inšpiroval v názve skupiny a brali to ako dar od hudobníka, ktorý im výrazne pomohol v napredovaní.
V auguste r. 2007 mali prvé vystúpenie pod názvom Fire on Dawson a skoro potom ich opustil Ocampo z osobných a hudobných dôvodov. Dovtedy bol ich hlavným sladateľom. Neskôr v tom istom roku prišiel do skupiny sólo gitarista Markus Stricker, ktorý je bývalým spolužiakom Sonntaga. Stricker pochádzal z prostredia progresívneho a psychadelického rocku, čo sa prejavilo vo výraznom presmerovaní Fire on Dawson k progresu. Prepísal všetky gitarové sóla a predĺžili sa už jestvujúce skladby. Tento krok tiež zvýšil Batrovu angažovanosť v písaní skladieb. V tejto zostave vydali prvé EP s názvom Seven Symptoms, predávali ho prevažne počas koncertov. Celkom dobre sa uchytili na undergroundovej pôde a náklad EP behom pár mesiacov vypredali.
Roky 2009 – 2012
Počas nemeckého turné na podporu debutového EP začali uvažovať o ďalšom napredovaní. EP bolo v podstate „home recording“ a oni chceli viac – ísť do štúdia a nahrať „full lenght album“. Začali skladať nový materál a v marci 2009 prvýkrát vošli do štúdia, aby nahrali album Prognative. Podľa Batra, pre skupinu je problém vysvetliť, aký druh hudby hrajú, na čo sa ich ľudia neustále pýtajú. Očakáva sa akési nálepkovanie, škatuľkovanie, no z pohľadu skupiny tvoria proste hudbu. Názov albumu im dáva slobodu tvorby bez obáv z očakávaní, ktoré sú obyčajne spojené so škatuľkovaním. Po nahratí a zmixovaní album poslali do Hollywoodu renomovanému zvukovému inžinierovi Stephenovi Marshovi (Incubus, Staind, Korn a i.).
Album Prognative po 7-mesačnej štúdiovej práci vyšiel 15.1.2010 a dal skupine medzinárodný rozmer. Rýchlo vyšplhal v rebríčku progresívneho rocku na Myspace. Druhý týždeň po vydaní bol na 2. priečke, dlohodobo boli v Top 10 a v indických rockových rebríčkoch na Myspace debutovali na 1. mieste. Ešte aj koncom roka 2011 pretrvávali na popredných miestach. Súčasne, Prognative bol veľmi pozitívne hodnotený napr. vo významnom nemeckom magazíne Valve a v e-zine metal.de. Kritici tiež ocenili hráčsku zručnosť jednotlivých členov skupiny.
Fire on Dawson začali turné po Nemecku. V tom čase sa Lietzenmeyer rozišiel so skupinou a na zbytok koncertov ho nahradil Max Siegmund. Na koniec roka skupina ohlásila turné po Indii. V skutočnosti, úspech debutového albumu im pomohol dvakrát realizovať koncertnú šnúru po indickom subkontinente, korunovanú spoločným vystúpením so skupinou Katatonia. V r. 2011-12 boli hlavnou skupinou (headliner) na mnohých letných festivaloch v Nemecku.
Počas koncertovania v Indii skladali nový materiál pre ďalší album. Nemali k dispozícii štúdio, tak na laptopoch vytvorili vzorky bicích, k tomu navrhli rôzne gitarové party. Počas krátkych prestávok medzi koncertami mali príležitosť jamovať s pracovnými verziami skladieb a ďalej ich vylepšovať, niektoré z nich hrali v inštrumentálnej verzii na úvod koncertov v Indii a Nemecku. Po personálnej výmene r. 2011 (natrvalo prišiel bubeník Max Siegmund) sa rozhodli prehodnotiť dovtedy pripravené skladby a často s nimi jamovali, menili ich aranžovanie, až boli s nimi spokojní. Súčasne hľadali nové výrazové prostriedky, neprešlapané cesty. Jedna metóda bola nahratie partov bicích v štúdiu bez toho, aby bola vopred daná celá skladba. Bubeník mal vo svojich rukách feeling, aranžmá a voľnú realizáciu partov bicích. Ostatní mali ťažkú úlohu prejaviť kreativitu v týchto medziach. U niektorých skladieb to fungovalo perfektne, u iných nie. V booklete k novému albumu skupina venuje tomu procesu úvodné dve strany.
Fire on Dawson nahrali a mixovali druhý album vo vlastnom nemeckom štúdiu, potom ho opäť odoslali na mastering Stephenovi Marshovi do Hollywoodu, ktorý je držiteľom viacerých ocenení za svoju prácu. Marsh si obľúbil tvorbu skupiny a podľa jeho slov „Fire on Dawson vytvoril na poslednom albume jedinečnú zvukovú krajinu s chrumkavými riffmi, plamennými melódiami a týčiacimi sa vokálmi. Nie je to iba logický ďalší krok po predošlom albume, je to sonda do budúceho vývoja soundu skupiny. Štruktúra albumu vás núti k návratu a opakovane počúvať, vytvorené vrstvy vás ťahajú hlbšie a hlbšie do vrstiev zvuku“.
Druhý album s názvom „7 Billion and a Nameless Somebody“ vyšiel 31.7.2012 na značke Degressive Records. Ako prežívali túto udalosť ? Na svojej oficiálnej web stránke napísali: „Práve sedíme v Hard Rock Café vo Varšave, niekoľko hodín pred naším vystúpením z príležitosti vydania nového CD. Je ťažké uveriť, že to došlo tak ďaleko. Dva roky ideí, 9 mesiacov tvrdej práce a konečne je to tu. 7 Billion and a Nameless Somebody. Táto cesta, hudobný vývoj bol neuveriteľný zážitok pre všetkých štyroch z nás a sme za to vďační.“
PaloM, 9/2012
Použité zdroje:
Official Website: http://www.fireondawson.com/
Official Myspace: http://www.myspace.com/fireondawson
http://www.lastfm.de/music/Fire+On+Dawson
http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_On_Dawson
Ukážky hudby:
www.youtube.com/user/fireondawson?feature=results_main
... (celý článek)