Djam Karet
Djam Karet je progresívna rocková kapela z USA. Bola založená v roku 1984 a skladajú predovšetkým inštrumentálnu hudbu. Bývajú štýlovo prirovnávaní ku King Crimson, Pink Floyd, Grateful Dead, Ozric Tentacles alebo aj Porcupine Tree. Hudobné magazíny sa niekoľkokrát vyjadrili o ich kvalitách a patria medzi najlepšie neznáme kapely v Amerike. Sú známi aj tým, že ich tvorba nie je komerčne zameraná. Často miešajú rôzne žánre ako new age, fusion, elektronickú hudbu, blues a ďalšie. Nikdy nenahrávajú hudobne rovnaké albumy a stále posúvajú svoj výraz do iných sfér.
Prvý album No Commercial Potential (1985) bol mix voľného inštrumentálneho rocku. Postupne začali Djam Karet zahŕňať do hudby aj kompozičné postupy, čo sa odrážalo aj na nasledujúcich doskách. V roku 1987 vyšiel The Ritual Continues a získal v magazíne Electronic Musician druhé miesto v kategórii album roka. Niečo podobné sa udialo aj pri nahrávke Reflections From The Firepool (1989), ktorý dostal ocenenie druhý najlepší nezávislý album prestížneho magazínu Rolling Stones.
V roku 1991 vydala skupina dva samostatné albumy naraz. Burning The Hard City a Suspension & Displacement predstavili dva extrémne odlišné polohy. Prvý z nich bol drvivý heavy power rock s výstavnými gitarovými sólami a nasledujúci pre zmenu exkurziou do temných a desivých ambientných plôch. O tri roky neskôr Djam Karet vydáva ďalší ambientný počin Collaborator s hosťujúcimi muzikantmi ako Jeff Greinke, Kit Watkins, Marc Anderson, Steve Roach, Carl Weingarten a ďalšími.
V 90-tých rokoch podpísali Djam Karet zmluvu s vydavateľstvom Cuneiform Records. Prvý album pod touto značkou dostal názov The Devouring (1997), obsahoval výraznejšie klávesové aranžmány a patrí medzi ich vrcholné diela. Skupina pokračuje v štúdiovej práci a dáva dokopy ďalšie dosky Still No Commercial Potential (1998 Limited Edition ), New Dark Age (2001) a ďalšiu limitovanú edíciu Ascension (2001). Viaceré kritiky sa vyjadrujú veľmi pochvalne v prípade New Dark Age. Ďalšia štúdiovka A Night For Baku (2003) sa ponorila viac do klávesových a elektronických zvukov, ale so zachovaním rockovej atmosféry.
V roku 2005 vypúšťajú do sveta dielo Recollection Harvest (2005). V podstate sú to dva albumy na jednom CD a tým pádom je rozdelený na dve časti. Prvý diel je naplnený melodickejšou hudbou s jazzovým cítením. Zameriavajú sa tu hlavne na kompozíciu, melotrón a gitarové melódie. Druhý diel je zbierkou skladieb s peknými akustickými gitarami, analógovými klávesmi a predstavujú nimi skôr svoju prívetivejšiu tvár.
Štúdiový produkt The Heavy Soul Sessions (2010) bol nahrávaný naživo a bez zbytočných produkčných zásahov. Album má veľmi dynamický a razantný zvuk, bicie a basa sú jednak kryštálovo čisté a zároveň tvrdo znejúce, a gitary s klávesmi príjemne hrejivé. V roku 2013 prichádza opus The Trip a je to psychedelický výlet s jednou dlhou 47-minútovou skladbou.
Albumy ako Burning The Hard City (1991) a The Devouring (1997) sú dôležité nahrávky 90-tých rokov aj pre samotnú progresívnu scénu. Práve na nich definovali Djam Karet svoj štýl a vybudovali si postupne svoje meno a miesto na hudobnom poli.
zdroje: progarchives.com, djamkaret.com
alienshore 08/2013... (celý článek)
Discografie a recenze