Ahmed, Yazz
Yazz Ahmed je britská hráčka na trubku a na křídlovku. Narodila se v roce 1983 ve smíšeném manželství a neobvyklé jméno získala díky svému bahrajnskému otci. V Bahrajnu do svých devíti let vyrůstala a z místní kultury, která ji tu obklopovala a formovala, na ni měla velký vliv zejména arabská hudba.
Maminka, bývalá profesionální baletka (členka prestižního Royal Balletu v Londýně), měla ráda klasickou hudbu a reggae. Důležitou postavou dalších událostí byl však dědeček z matčiny strany: jazzový trumpetista Terry Brown. Ten v 50. letech minulého století v Anglii spolupracoval s takovými veličinami, jakými byli John Dankworth nebo Ronnie Scott. Posléze se stal vyhledávaným jazzovým producentem a mezi jeho nejslavnější klienty patřili jazzový kontrabasista Graham Collier a klarinetista Acker Bilk, autor swingového hitu Stranger on the Shore.
Po přestěhování z Bahrajnu přihlásili rodiče talentovanou Yazz v Londýně do hudební školy. Vybrat ten správný nástroj nebyl pro mladou dívku žádný problém, měla zcela jasno v tom, že půjde v dědečkových stopách. K trubce později přibyla křídlovka. Děda Brown byl pro Yazz tehdy neodmyslitelným společníkem, pravidelně s ní cvičil a hrál, chodil na všechny její školní koncerty a byl to opět on, kdo ji naučil (a připomněl) ty neobvyklé tónové škály, které jako malá v Bahrajnu slýchávala.
Ještě jako studentka hrála s Merton Youth Jazz Orchestra a když v roce 2006 dokončila studia na londýnské Guildhall School of Music and Drama, stála už v čele vlastního souboru. Její tehdejší skladby vycházely z jazzové tradice, navazovala zejména na tvorbu klasiků, jakými byli saxofonista Joe Henderson a hráč na trubku Woody Shaw. Jak později prozradila, nebyla se svou hudbou tehdy příliš spokojena, protože neobsahovala žádný její výrazný vklad a příliš vycházela z jasně daných vzorů. Proto se stále více vracela ke svým hudebním kořenům, a to zejména po svém dalším osudovém setkání. Libanonský instrumentalista a skladatel Rabih Abou-Khalil měl v té době už za sebou řadu zajímavých hudebních projektů a uznání si také získal spoluprací s mnoha významnými umělci. Na hraní s ním kývli třeba trumpetista Kenny Wheeler a saxofonisté Sonny Fortune a Charlie Mariano. Yazz Ahmed jeho koncepce velmi zaujala a zejména skvělé album Blue Camel, které Abou-Khalil natočil ve spolupráci s dalšími skvělými muzikanty - hrají tu Kenny Wheeler (trubka), Charlie Mariano (saxofon), Steve Swallow (kontrabas) a řada dalších umělců -, úplně změnilo podstatu její tvůrčí práce. Následná tvorba je už plná svobodně pojatého jazzu, world fusion, jazz rocku, arabské hudby, prvků elektronické hudby, reggae a dalších ingrediencí. Yazz začala budovat svůj svérázný hudební jazyk. Ten nemá žádná omezení a čerpá z podnětů, které mnohdy přicházejí i z koncertních cest. Něco zaslechne v televizi v hotelu, něco na ulici.
Její debutové album Finding My Way Home přišlo na svět v roce 2011 a najdeme na něm neobvyklou a pestrobarevnou hudební mozaiku. Kromě Yazz se na albu jako spoluautor podílel anglický baskytarista Janek Gwizdala a vedle autorských věcí je tu i klasika So What s Davisova kultovního alba Kind Of Blue. Následující dvě alba La Saboteuse (2017) a Polyhymnia (2019) svým ohlasem i kvalitou potvrdila mimořádné postavení Yazz Ahmed ve světě progresivní hudby. Díky pověsti svébytné umělkyně se podílela také na nahrávkách svých významných kolegů, objevíme ji na albu The King Of Limbs od Radiohead, na dvou albech multižánrové kapely These New Puritans, reggae si zahrála po boku jamajské hvězdy Lee Perryho, přispěla na nahrávky souborů ABC, Swing Out Sister a dalších.
Danny, květen 2020... (celý článek)
Discografie a recenze