Arabs in Aspic
Prazáklad kapely Arabs in Aspic vznikl v roce 1997, kdy dvojice Jostein Smeby (kytara a zpěv) a Tommy Ingebrigtsen (elektrická a akustická kytara) zakládá kytarovou úderku Plastic Fingers. Tato dvojice pak soubor pod různými názvy (Electric Snowjogs; Pilot), chvíli dokonce jako Black Sabbath Tribute, a v různých sestavách praktikovala až do roku 2002. Tehdy už v kapele byli bratři Nyhusové; Terje hrál na baskytaru a Eskil na bicí. A také Magnar Krutvik se svými syntezátory. Silná sestava si změnila jméno na Arabs in Aspic, inspirací nového názvu prý bylo zamilované album Larks' Tongues In Aspic od King Crimson. A právě tato parta nahrává vlastním nákladem u vlastního labelu v roce 2004 debut Far Out In Aradabia. Stylově jde o průnik písňového rocku a hard rocku s art rockem, psychedelií a stoner rockem. V hudbě objevíme ozvěny sabbathovského metalu (Smeby je v určitých hlasových polohách Ozzymu i podobný), hardrockové klasiky, stejně jako závan Pink Floyd či melodického proudu eklekticky pojatého rocku. Riffy střídají plošné harmonie, rozbouřenou instrumentaci prostý zvuk akustické kytary. Kapela si hraje s atmosférou, stejně jako dokáže rockově zadunět. Ve všech jejích hudebních rovinách jsou ale návraty k hudbě 60. a zejména 70. let minulého století. Během propagace debutového alba se ke kapele připojil Stig Jørgensen (Hammond klávesy a dopovodný vokál) a Krutvik hrál místo Ingebrigtsena, který odešel, kromě syntezátorů i na akustickou kytaru. Zásadní změnu přinesl rok 2006, kdy odcházejí Magnar Krutvik a Terje Nyhus a kapela po příchodu Erika Paulsena funguje nadále už jen jako kvarteto. Z pocitu povinnosti určitý čas jako Arabs in Aspic II, před vydáním alba Strange Frame Of Mind v roce 2010 se vrátili k názvu bez číslovky.
Třetí řadovka Pictures In A Dream (2013) už vyšla u italského nezávislého labelu Black Widow Records a kapela, hrající od minulého alba ve stejné sestavě, se tak dostala do širšího povědomí i na pódia význačných festivalů. Další album Victim Of Your Father's Agony nadělila kapela svým fanouškům po dvou letech od průlomového Pictures In A Dream a po vzoru slavnějších kolegů poslala do světa v předvánočním čase nejdříve ochutnávku v podobě singlu Sad Without You. Obal alba doprovázela další neobvyklá grafika, ve skutečnosti malba, jejíž autorkou (jako u všech alb kapely) je výtvarnice Julia Proszowska Lund. Některé její výtvory mají blíže ke kolorované grafice, u jiných, což je i případ alba Victim Of Your Father's Agony, jde o malbu. Na tutilce je většinou jen část obrazu, celkový výjev je k vidění po otevření bookletu CD nebo po rozevření zpravidla rozevíracího obalu vinylového alba. Těžko říct, co symboly na obrazech spojuje s hudbou na albech, nápad je to ale zajímavý, grafika takto působí velmi neobvykle. Stejně tak je těžké určit, proč jsou si některé obaly graficky podobné, jak je to u dvojice alb Strange Frame Of Mind a letošního Madness and Magic.
Neobvyklou položku v diskografii souboru představuje titul Syndenes Magi (2017). Je to první album, které soubor vydal u labelu Apollon Records: PROG a najdeme na něm jen tři skladby. Na přední straně obalu je navíc grafika s poněkud drsnějšími výjevy. Album je temnější a převládají na něm rozsáhlé instrumentální pasáže a v nich také pro soubor neobvyklé housle hostujícího Halvora Holanda. Podstatnou část závěrečné, více než dvacetiminutové skladby Mørket 2, tvoří navíc sónické a zvukové ruchy. Podíl zpívané složky je tu menší než je u kapely obvyklé a pokud se zpívá, pak jen norsky. Zajímavostí také je, že dvojdílná skladba Mørket navazuje na sedm let starý "první díl", který je na albu Strange Frame Of Mind. Právě od tohoto alba hrají Arabs in Aspic stále ve stejné sestavě, jen je na aktuálním albu Madness and Magic z poloviny června 2020 opět posílil Alessandro Elide, hráč na perkuse a konga, který s nimi nahrával i předchozí Syndenes Magi.
Danny 06/20... (celý článek)
Discografie a recenze