Jeden by řekl, že v dnešní době přemíry informací nebude problém zjišťovat fakta o poměrně mladých a aktuálně existujících souborech. Jenže když si interpreti s posluchačem hrají na schovávanou a vyjadřují se v hádankách, moc šancí dozvědět se pravdu mu nezbývá. Australská skupina BAK se v tom docela vyžívá, protože svoji existenci umístila do imaginární BaKlandie, kde čas teče jiným způsobem než na Zemi a události v jimi vytvořeném universu nejsou příliš závislé na pozemské časové ose. Rozhodně v tom nejsou sami, napadají mne třeba brazilští GODS & PUNKS, kteří u svých nahrávek uvádějí 70. léta, ačkoli se jedná o současníky. Ale o nich jindy.
Co tedy z faktografie BAK víme bezpečně? Téměř nic. Před každou zde uvedenou informaci si klidně dosaďte slůvko "údajně". Před zpracováním biografie jsem posbíral útržky poznatků všude možně po internetu. Zajít si k protinožcům na pokec není úplně snadné, tak se musím spolehnout na web a filtrovat údaje, co se na něm nacházejí. Vzhledem k tomu, že kapela ve svých prohlášeních ráda pracuje s fantazií a fikcí, těžko se hledají bezpečné záchytné body. Například, když jim v rozhovoru předkládají různé výmysly a nápady, BAK odpovídají způsobem - slyšíme o tom sice poprvé, ale vzhledem k tomu, že v BaKlandii souvisí všechno se vším, může to být klidně pravda. Vím, že nic nevím, v tomto případě platí dvojnásob. Mimochodem, kontaktoval jsem dvakrát samotnou skupinu s pár základními dotazy. No answer. Asi momentálně surfují v paralelním vesmíru. Takže s jistou mírou nejistoty lze tvrdit následující.
Jedná se o projekt dvou kamarádů a založen měl být roku 2010 v australském Sydney. Dvojici tvoří Beau Djekic a Kit Dyson, z jejich křestních jmen bych tipoval filologickou podstatu názvu BaK. Beau hraje na kytaru a baskytaru, Kit je bubeník a klávesista. Kromě toho jsou oba hudební komponisté, textaři, literáti, grafici, malíři, filmaři, animátoři a postupem času brousí i do dalších uměleckých řemesel. Pro vytváření vlastních hudební vizí najímají množství spolupracujících hudebníků z celého světa. To je způsobeno jejich dalším zájmem, kterým je etnická hudba a vůbec původní kultura různých národů. Proto do svého multi instrumentálního portfolia naši dva muzikanti zařadili mnoho neobyčejných a exotických nástrojů, kterými obohacují svoje skladby.
Na začátku své kariéry BAK vydali dlouhohrající album Sculpture (2010) věnované sochařství. Zde se začínají údaje rozcházet, neboť některé zdroje udávají rok 2011, jiné se zase zmiňují, že album bylo nahráno již roku 2009, ale vyšlo až o dva roky později. Vyberte si. Jistotou nicméně je, že nás od té doby BaKlandisté průběžně zásobují 4-písňovými EP v nepravidelných rozestupech. Data jejich vzniku jsou také rozmlžena a jednotlivé databáze se v nich mezi sebou dosti významně odlišují.
V roce 2012 bylo realizováno EP Painter, zabývající se malířstvím, neboť v té době se oba protagonisté začali věnovat tomuto směru grafického výtvarného umění. Pro zmatení všech zájemců tohle EP vychází znovu 10.5.2019 a je prezentováno jako nová nahrávka. Dobové recenze však prokazují, že to muselo být hotové daleko dříve.
Následuje EP Flower, tentokrát o přírodě a floristice. Je datováno rokem 2014. Shoduje se na tom většina databází. Ale! Na vlastním Instagramu BAK píšou, že je nahrávají a vydávají v roce 2017. Prostě další potměšilá mystifikace, jelikož opět existují recenze, které ukazují na to starší datum.
Údajnou novinkou je EP Crater z roku 2021 (někde píšou 2020), což je další zamotanec. Má pojednávat o BaKlandické kráteru, jenž se nachází na Marsu. Při jeho vydání se objevují informace na všech sítích, kam BaK píšou, že je to první nově nahraná muzika od roku 2019, kdy vyšlo EP Painter. Což, jak víme, není pravda. Vlastní Crater, a vše tomu nasvědčuje, vzniknul někdy v létech 2014-2015 a je teď jen nově prezentován. Jediné, co můžeme s jistotou konstatovat je, že se poprvé v roce 2021 objevuje vinyl této nahrávky.
Ano, papír snese všechno, internet ještě více. Z údajů, které se nacházejí často jen v náznacích a mezi řádky v různých povzdechnutích recenzentů, lze nakonec odvodit, že hudebníci většinu svých děl vytvořili v mezidobí 2009 až 2016. Z bádání také vyplývá, že BAK tyto svoje díla zpřístupnili jen pro privilegovaný úzký okruh BaKpackerů. V roce 2017 se registrovali na všech možných sociálních sítích a začali svoje tituly postupně uvolňovat i pro ostatní posluchače jako aktuální novinky. Až na výjimky jim to všichni baští i s navijákem. Pokud je moje teorie pravdivá, mělo by nás v budoucnu ještě čekat EP s názvem Matter. To nahráli údajně v roce 2016 a oficiálně se nedá nikde získat. Nebýt jedněch zapadlých stránek, nevěděl bych o něm, ostatní databáze mlčí. BaK těmito svými rafinovanými pohádkami dokonce dokázali oblbnout jinak docela přesné Discogs, takže tam figurují pod dvěma samostatnými hesly a s rozdílnými diskografiemi.
Opouštím tento neřešitelný rébus s daty vydání a napíšu něco o ostatních aspektech. Například koncerty realizují zase hlavně jen pro úzký okruh lidí, co je spojuje myšlenka bájné BaKlandie, vypomáhají si pro tento účel hostujícími hudebníky. Je také doloženo, že v roce 2018 BAK koncertují poprvé v UK. Velmi pečlivě BAK budují svoji vizuální kulturu. Již na začátku tvůrčí dráhy vytvořili skulpturu, kterou nazývají jako "Totem" nebo "Bakmaster". Tento tvor s ptačí hlavou a lidským tělem, připomínající fiktivní staroegyptské božstvo, se objevuje na desítkách obrazových kompozic, které jsou rozesety na různých stránkách. Na to, jak je kapela tajemná, je velmi činná na všech možných sociálních sítích, takže s maskotem se můžeme seznamovat docela snadno a detailně. Ale také naprosto rozporuplně a protichůdně. Vzhledem k tomu, že je zde hlavní muzika, netrapme se tím.
Na všech svých nahrávkách rozvíjejí podobný základní koncept. Na bázi progresivního metalu jsou postaveny hudební motivy obsahující etnické prvky velice různorodých oblastí. Vzniká styl, který samotní BaK nazývají ethno prog metalem. A je tomu tak. Nacházejí se tu velmi svěží a neotřelé hudební nápady, jež jsou mixovány s orientální i jinou etnickou melodikou. Zjednodušeně řečeno. Je nutno si uvědomit, že dneska spousta kapel celkem mechanicky míchá všechno se vším, jako by to samo stačilo, výsledky bývají žalostné. BaK cizorodé vlivy uplatňují celkem střídmě, avšak díky neobyčejné kreativní schopnosti s nimi dokážou udělat nevídané a neslýchané. Není předmětem biografie hodnotit samotnou hudbu, takže další ponechám na samotných dojmech posluchačů, kteří se s muzikou této pozoruhodné kapely seznámí.
Nelze na závěr nezmínit oficiální videa, která jsou k dispozici na jejich kanálu na Youtube. Jejich profesionální zpracování, výjimečná nápaditost, vizuální styl a technické provedení mne přesvědčují, že se naši pánové musejí v tomto oboru pohybovat specialisté. Bývá tomu málokdy, ale obrazově pohybová složka je v tomto případě užitečným doplněním samotného hudebního zážitku.
Facebook
Bandcamp
Youtube
Twitter
Instagram
COREandCO
Discogs1
Discogs2
Antony 08/2022... (celý článek)