Všechno to začalo v roce 1984 v San Franciscu, když byskytarista Les Claypool, kytarista Todd Huth a automatický bubeník začali vystupovat jako PRIMATE. Následovala nepatrná změna názvu, živý bubeník Tim "Herb" Alexander a PRIMUS počal chrlit řadu demosnímků a hrát před neustále rostoucím a čím dál nadšenějším publikem. Huth odešel v roce 1989 a nahradil ho Larry "Ler" Lalonde, bývalý Claypoolův spoluhráč z přehlížených BLIND ILLUSION. Lalondeova zkouška ohněm přišla jen pár dnů po jeho nástupu, když hned jeho první veřejné vystoupení s kapelou bylo nahráno pro debutní album "Suck on This" (Ser na to), vydané v roce 1989 nejdřív u vlastního labelu Praw Song, o rok později pak znovu u Caroline Records. Jak popsat něco tak nejednoznačného, absurdního, praštěného a zároveň originálního, živoucího a tvůrčího, jako je hudba PRIMUS? Co se asi stane, když se v kapele sejde znalec čínské tradiční hudby, hudby Středního Východu, reggae, jazzu a klasických orchestrálních perkusí (Alexander), bývalý člen trashové partičky POSSESSED, obdivovatel a žák JOEA SATRIANIHO (Lalonde) a nepravděpodobná bytost, snoubící v sobě SLY & THE FAMILY STONE, KING CRIMSON a RESIDENTS (Claypool)?? Nejlepší asi bude, zeptat se rovnou někoho z PRIMUS. "Byla někdy doba, kdy jste si sami pro sebe řekli: Skutečně a věrně milujeme jazz, funk, punk a progresivní rock, takže vážně nechápem, proč by nemohli uzavřít sňatek??" Claypool: "Nemyslím, že to byl zrovna sňatek. Spíš jsme ty věci nechali společně souložit a svatba přijde snadněkdy později". Po úspěchu prvního alba na sebe další nenechalo dlouho čekat a tak v roce 1990 se na trhu objevuje první studiový počin "Frizzle Fry" (Prskající smažení), který obsahuje čtyři kousky z předešlého "živáku" a dalších devět zbrusu nových adrenalinových petard, takže magazín Spin nemohl udělat nic jiného, než prohlásit "Frizzle Fry" albem roku. Rok 1991 zastihl PRIMUS, kterak podepisuje smlouvu s Interscope Records a vydává převratné album "Sailing the Seas of Cheese" (Plavba sýrovým mořem), na kterém se skví perla "Bill & Ted´s Bogus Journey" (Falešná cesta Billa a Teda), punková polka "Eleven", psychidelická sprchová miniatura "Grandad´s Little Dirty" a nebo populární "Tommy The Cat", kterou PRIMUS hrají na koncertech už celý věky a zde ji ozvláštnili zmutovaným vokálem TOMA WAITSE, kterému tuto pozornost Claypool oplatil hostováním na Waitsově výborné desce "Bone Machine". "Cheese" se nakonec stává první zlatou deskou PRIMUS a kapela toho léta při své první šňůře plnila sály po celé zemi, aby se pak na zbytek roku připojila k ANTHRAX a PUBLIC ENEMY.
Rok 1992 byl pro kapelu přímo převratný. Absolvovali coby předkapela turné s RUSH, (které Claypool v mládí přímo zbožňoval), vydali veleúspěšné EP "Miscellaneous Debris" (Všelijaké smetí) složené z cover verzí a B-stran a vyrazili na turné s U2 "Zoo". "Jsme děti štěstěny protože jsme za celou tu dobu neměli jediný špatný zahajovací blok. Jinak hrát na těch obrovských fotbalových stadionech je dost na hovno, protože nemáš kontakt s publikem a to je pro nás moc důležitý. Na vlastních koncertech máme spoustu plků, kecání a žvanění s lidima a tady jsme to museli vynechat. No ale přesto. Hrát na Yankee Stadium je teda pecka!" S takovým výcvikem bylo naprosto přirozené, že nové album "Pork Soda" (Vepřová sodovka) se celé nahrávalo prakticky živě v prostorách zkušebny PRIMUS, což je nevzhledný komplex garážovitého typu, hnízdící nečekaně mezi zaprášenými vlakovými kolejemi a železářstvím a člověk by tu jen stěží hledal ten barevný, surreálný výplod fantazie, jakým hudba PRIMUS bezesporu je. V objektu se nachází několik místností, nacpaných vybavením v různém stádiu přípravy, v patře kancelář Prawn Song Records (jak už jsem říkal na začátku, label, který vlastní Claypool, společně s manažerem PRIMUS Davidem Lefkowitzem) a shodou okolností je to taky sídlo Ultrasoundu, nahrávací to společnosti GRATEFUL DEAD. Každý z trojice je sám v malé místnosti a s ostatními se dorozumívá pomocí video monitoru. Spousta času, nekonečné jamy a dokonalá kontrola nad výsledkem. To nemohlo skončit jinak, než že deska "Pork Soda" se opět pozlatila. Najdete na ní např. mechanicky sevřenou "My Name Is Mud" (Jmenuji se bahno), což je i skvělý klip, zlověstný zmatek "Bob", vodní psychidelii "The Ol´Diamond Back Sturgeon (Starý jeseter s diamantovým hřbetem) nebo "Mr.Krinkle", která má violoncelo (asi), které zní, jako obrovský chroust v popelnici. Těm, kteří upřednostňují volnější formu, přijde jistě k chuti taková "Wounded Knee"(Poraněné koleno a nebo taky místo indiánského masakru z r.1890), perkusní montáž jednoho hráče nahraná pomocí dvou bicích soustav, marimby, mbiry a gongu a nebo závěrečná instrumentálka"Hamburger Train"(Hamburgerový vlak), osm minut škubání, supění a šinutí až za návěstí, snad nejvýznamnější nahraný jam PRIMUS. A aby toho ještě nebylo dost, tak čtenáři časopisu Bass Player zvolili Les Claypoola jako Nr.1 v kategorii basák roku, nejlepší koncertní interpretace a nejlepší interpretace na desce. "Je to fakt divnej pocit" říká Claypool, "vidět svůj ksicht přes celou obálku časopisu Bass Player. Máma s tátou jsou z toho taky celí na větvi"!
Na nové album si pak PRIMUS-u chtivá veřejnost musela počkat až do roku 1995 a tak musela mezitím vzít zavděk různými "bokovkami", kterých byla celá řada a snad nejznámější z nich jsou Claypoolovi SAUSAGE, jejichž album "Riddles Are Abound Tonight" z roku 1994 "jede" v intencích PRIMUS a Claypoolovi na něm pomáhal kytarista Todd Huth, nám známý coby zakládající člen PRIMUS a bubeník Jay Lane z CHARLIE HUNTER TRIO. Nové album "Tales from the Punchbowl"(Příběhy z mísy punče) vychází v roce 1995 a vzniklo za pět měsíců na Claypoolovém "Ranch Relaxo,"kde se nachází home/studio/water slide/spin art complex. Přináší další porci kudrnatých basových sekvencí, kytarových klikyháků, poťouchlého vřeštění, perkusních exkrementů a vyprávění psychidelických historek o fiktivních podivínech. "Před každou další deskou bych vzal jed na to, že to si tohle album nemůže nikdo koupit," říká Lalonde. Nějakým záhadným způsobem však "Tales from the Punchbowl" získalo "zlato" a skladba "Winona´s Big Brown Beaver"(Wynonin velký hnědý bobr) byla dokonce nominovaná v roce 1996 na cenu Grammy. O jakou Wynonu se jedná je snad jasné a předpokládám, že to o tom bobrovi taky. V záporném případě doporučuji četbu knihy Snídaně šampiónů od Kurt Voneguta. V roce 1996 si Les Claypool odskočil na další "vedlejšák" a pod poněkud krkolomným názvem LES CLAYPOOL AND THE HOLY MACKEREL(Les Claypool a svaté makrely) nahrává vynikající desku "Highball With The Devil"(Highball je panák whisky se sodou nebo zázvorovým pivem). Ke spolupráci přizval již osvědčenné akvizice z projektu SAUSAGE Jay Lana a Charlie Hunta a kromě jiného, si na albu ve skladbě "Delicate Tendrils" zamručel i Henry Rollins. Z desky stříká na všechny strany obrovská tvůrčí svoboda a radost z hraní, takže vedle už zmiňované temné obráběčky "Delicate" s Rollinsem, tu najdete např. instrumentálku "The Awakening" s přidrzlou "jazzy" basou, jak od nějakýho černýho parchanta, co se motá celej den (a noc) na rohu ulice a nemá nic jinýho na práci, než mlátit do tý svý basy, až jsou jedno tělo, jedna bytost a hraní je stejně přirozený (a nutný), jako dýchání. "Holy Mackerel" má něžně přisprostlý ságo, "Hendershot" by se zase hodila do nějakého filmu Quentina Tarantina a "Highball with the Devil" zní, jak Méďa Béďa, co jich má už osm v sobě. A tak by se dalo pokračovat. Pořidit si tuto placku je pro fanoušky PRIMUS nezbytnost.
Rok 1997 a novinka - "Brown Album". Ptáte se, proč právě "Hnědé album?" "Pro PRIMUS je tahle deska milníkem, takže musela dostat odpovídající název," říká Claypool. "Beatles mají své "White Album", Metallica "Black Album" a PRIMUS své "Brown Album".
Jestliže někdo čekal, že bude "uživatelsky přítulnější," tak doufal marně a zdá se, že zřejmě navěky. Byla nahráno opět v Claypoolově doupěti Rancho Relaxo na severu, kompletně na "teplém", starém analogu a z hlediska písní se přiklání jakoby zpět k začátkům kapely. "Je to daleko agresivnější deska, než jsme za dlouhou dobu udělali," říká Claypool. Skladby jako "Camelback Cinema", "Shake Hands With Beef" (s podařeným clipem), "Coddingtown", "Restin´ Bones" a hlavně "Arnie," to je jako poslouchat tu desku v nacpané sauně se zhasnutými světly. Jen pro známé! "Textově je "Brown Album" dosti odlišné", říká Claypool. "Naši hrdinové se staly reálnější", což dokazuje např. už zmiňovaná závěrečná "Arnie", ve které se hlavní protagonista veřejně polije benzínem a zapálí, pro prchavý okamžik v pochybné záři světel reflektorů. Ještě než shoří na škvarek, řekne "Pamatuj na tento den". A aby těch změn nebylo málo, tu největší nakonec. Bubeníka Herb Alexandera nahradil Brian "Brain" Mantia, který v minulosti působil v kapele LIMBOMANIACS a v poslední době spolupracoval s fenomenálními post industriálními drtiči GODFLESH. Jinak je ale Mantia "starým" přítelem kapely a dokonce v roce 1986 byl asi dva týdny jejím členem. Pak se ale rozstřelil na skate-u a musel odejít. Mantia tvrdí, že od samého počátku byl svými novými spoluhráči zastrašován. "Oba mají mnohem větší piňďoury, než já" objasňuje Brain své tvrzení. "Já jsem napůl Japonec a mám svoji japonskou část v dolní polovině těla. Děsí mě to." dodává a má co dělat, aby udržel vážnou tvář. "Herbův odchod byl jako manželství, které se postupně rozpadá. Teď má svou vlastní skupinu LAUNDRY, píše a zpívá a je mnohem šťastnější.
PRIMUS je teď tříčlenná jednotka, na rozdíl od předcházejících dvou kluků a bubeníka. Jsou ale samozřejmě věci v životě PRIMUS, které se nemění, jako např. pověstný smysl pro humor. Larry Lalonde na otázku, jak mohl zestárnout jako muž a ne jako muzikant, bez ostychu přiznává, že je ve stavu "věčného dětství". "Dělám pořád stejný věci jako před deseti lety. Ježdění na skateboardu a tak...A na kytaru hraju taky stejně mizerně, jako tenkrát" dodává skromě. Les Claypool se zase hrabe v hromadě bordelu pod stolem, až vítězoslavně vytáhne kartónový obal dlouhohrajícího alba PRIMUS č.6, třímá ten čtverec barvy (no však víte čeho) vysoko ve vzduchu a kolem se ozývají oslavné pokřiky. "Velmi elegantní", tvrdí Mantia. "Velmi pestrobarevné" tvrdí Lalonde. Na řadu přichází francouzsko-kanadská polo-hvězda Celine Dijon. "Ona je zatraceně divná", tvrdí Claypool. "Víte, že dva dny před každým koncertem přestane mluvit, aby si šetřila svůj líbezný hlásek a s okolím komunikuje pouze pomocí složitého systému cvakání telefonu a poklepávání si na dlaň??" Larry ohromen dodává: "Ta je úplně mimo. Jak z nějakého filmu Davida Lynche. Úplně mě děsí, že lidi poslouchají její hudbu." Další deska PRIMUS s názvem "Rhinoplasty (plastická operace nosu) obsahuje sedm cover verzí a dva "live tracky". Nahrávalo se v únoru 1998 na staré drůbeží farmě hodinu severně od San Francisca, ve studiu Prairie Sun, ve kterém natáčí také např. TOM WAITS. Spoluproducentem a technikem byl Toby Wright, se kterým si Claypool dobře rozuměl už při nahrávání sólové desky Jerry Cantrella (ALICE IN CHAINS) v létě 1997. Naleznete zde kousky např. od POLICE, P. GABRIELA, XTC, STANLEY CLARKA nebo METALLICY . Někdo říká, že jde pouze o prachy (ze strany firmy) a že je to jenom prodlužování agónie, neboť prosakují správy o úplném rozpadu kapely. Tyto předpovědi se nakonec bohužel potvrdily, přestože PRIMUS stačili ještě v roce 1999 vydat výtečné a docela tvrdé studiové album "Antipop" se spoustou hostů.V roce 2003 se však PRIMUS znovu hlásí k činnosti a v původní sestavě vydávají retrospektivní CD/DVD "Animals Should Not Try To Act Like People". Kapela také odehrála pár koncertů po Státech a celé to snažení zdokumentovala na dvd "Hallucino-Genetics Live" z roku 2004. PRIMUS jsou tedy k radosti všech jejich fanoušků opět na živu a zprávy o chystaném studiovém albu začínají opět nabývat reálnou podobu. ... (celý článek)