Fairport Convention - What We Did On Our Holidays (1969)

jiří schwarz - 4 stars @ 18.12.2015

2. album Fairport Convention, 1. se zpěvačkou Sandy Denny.

Toto album neznám ze svých muzikálně-juniorských let (vlastnil jsem jen Liege & Lief, tj. jejich 4. album, asi největší perlu skupiny – řekl bych, programový manifest britské folk rocku). Tak spíš jen čerstvé dojmy.

Album se ve svém názvu ptá, co dělali o prázdninách. Odpověď dle mého jasná, byli v Americe (nečet jsem žádná jiná review, takže můžu být hodně vedle). Odtud ale na tomto albu vidím, resp. slyším vlivy zaoceánské – vč. docela pěkně zahraného blues (stopa 3), názvuky country-folku (stopa 4), možná reminiscence na Byrds či Mammas and Papas. Ale i osobité skladby, těžko zařaditelné jinam – např. nádherná stopa 7 (Eastern Rain) – až psychedelické zasnění krásného, rovného a silného hlasu Sandy Denny nad vířivými perkusemi. Dochází mi jistá podobnost jejího vokálu s Jeffersoní Grace Slick (ale držitelce nejkrásnějšího hlasu českého folku, Zuzaně Michnové, se nevyrovná v tom, že ta má navíc ještě krásné altové polohy). V 8. skladbě (Nottamun Town) se dočkáme britsko-folkrockové interpretace v Anglii tehdy tak populárních indických vlivů – za zmínku stojí zvukem hodně indická, technicky mistrovská kytara (asi ne sitar). Ale stopa 10 (She Moves Through the Fair) – to už jsou ty staroanglické kořeny, typické pro následující alba. Nádherná balada (byť ne tradicionál; složil basista).

Celkem – album stylově poměrně různorodé, naopak stylově homogenní manifest (Liege & Lief) se teprv po příchodu Sandy Denny připravoval. Pro někoho může být tahle různorodost přínosem, ale hádám, že pro většinu milovníků FC tato LP deska nebude považována za jejich masterpiece.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0386 s.