Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)

Brano - 5 stars @ 13.02.2011

Chceme, aby si tu bol s nami. Snáď najosobnejší album najznámejších psychedelikov a space rockerov na svete, venovaný zakladajúcemu členovi a mimoriadne talentovanému muzikantovi Sydovi Barrettovi. Syd, výhradný autor ich debutového albumu, to v tej dobe dosť preháňal s užívaním LSD, čo sa mu celkovo veľmi negatívne prejavilo na jeho psychickom zdraví až nakoniec musel z týchto dôvodov opustiť skupinu Pink Floyd. Nahradil ho David Gilmour, považovaný za technicky najzdatnejšieho inštrumentalistu v skupine. Povedzme si pravdu, virtuozita Ricka Wrighta ďaleko zaostávala za hrou napríklad takého Ricka Wakemana z Yes. Nick Mason tiež nie je nejaký oslnivý bubeník, udiera do bubnov len tak zľahka, akoby sa nudil, pôsobí ospalo, flegmaticky. Na koncertoch sa lišiacky usmieva popod fúz, má vyrátaný každý pohyb len aby sa náhodou nespotil :-). Treba si však uvedomiť, že hudba skupiny Pink Floyd nie je založená na virtuozite a inštrumenálnej zdatnosti, ale jednoznačne na atmosfére a pocitoch, ktoré evokuje v poslucháčovi. V tom tkvie genialita tejto formácie!

Som presvedčený o tom, že žiadne hudobné dielo nepoukazuje na krehkosť a pominuteľnosť ľudskej bytosti tak naliehavo ako práve Wish you were here. Dnes sme tu plní sily, oplývame ideálmi, naše oči žiaria radosťou... a zajtra sú z nás chodiace mŕtvoly s prázdnym vyhasnutým pohľadom, sme zlomení početnými životnými prehrami a utrpením. Iskra sa kamsi vytratila, zostáva už len únava a apatia. Všetko do času, život je krutý! Shine on you crazy diamond, zvuk kláves a do toho začne David vybrnkávať svoje clivé kvílivé sólo. Puká z toho srdce! Pamätáš sa keď si bol mladý, žiaril si ako slnko? Tak svieť Ty bláznivý diamant... Vitaj môj synu v tejto mašinérii! Chceme, aby si tu bol s nami, tak vrúcne a úprimné želanie. Chceme aby si tu bol teraz, aby si znovu zažiaril v celej svojej nádhere, Ty bláznivý diamant! Tragika je ale v tom, že každý si uvedomuje, že to už nie je možné! Keď nahrávali Pink Floyd tento album, Syd sa neočakávane objavil v štúdiu. Nikto ho však nespoznal. Bol pribratý, vyholená hlava i obočie, sklenený pohľad dávno vyhasnutého ohňa.

Wish you were here je dielo nadčasové. Poukazuje na to, čo najviac chýba v našej súčasnej dobe divokého dravého kapitalizmu džunglového typu, na súcit. A práve súcit sa kamsi vytratil, akoby tu ani nikdy nebol. Presadzujú sa mladí, krásni, zdraví jedinci bez škrupúľ a morálnych zábran. Najväčší dôraz sa kladie na výkon, produkciu, človek sa zmenil na výrobný prostriedok, na stroj na zarábanie peňazí. Duša už nikoho nezaujíma, je nepodstatná v tejto mašinérii. Starí a chorí ľudia sú na príťaž, treba sa ich zbaviť! Neprodukujú zisk, zaťažujú "spoločnosť". A spoločnosť dravcov a hyen má na to riešenie, eutanáziu. Tak vitaj môj synu v tejto hroznej mašinérii, ktorá Ťa pohltí tak, že celý zmizneš v jej nenásytných útrobách. A následne Ťa vypľuje zlomeného a vyčerpaného. Budeš mať ešte silu vstať?

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.031 s.