Harvey, PJ - To Bring You My Love (1995)
Reakce na recenzi:
Matouš - @ 12.02.2013
"It´s my voodoo working"
zpívá Pj Harvey v jedné z písní a my můžeme jen přitakat.
Narozdíl od předcházejícího 4-track demos je To Bring You My Love hudebně mnohem vstevnatější. Ve skladbách většinou znějí dvě kytary, silná a hutná basová linka (Ve vypalovačce Long Snake Moan ji skvěle zahrál Mick Harvey, jinak člen The Bad Seeds Nicka Cavea). Album má celkově velmi hutný zvuk a působí sevřeně a uceleně. Hudebními inspiracemi tu není jen Patti Smith, ale také takoví bardi jako John Lee Hooker, Howlin Wolf nebo Captain Beefheart z období Safe as Milk. Všechny tyto inspirace jsou ovšem bohatě přetaveny do soudobého hudebního jazyka používajícího soudobé výrazové prostředky (i když na albu znějí i takové nástroje jako například vibrafon, apod.). Pj Harvey dále pokračuje svým osobitým způsobem na vzkříšení rokc and rollu. Písně osekané na kost, syrovost, agresivní hlasový projev, ale také mámivá a okouzlená zasněnost ve skladbách Teclo a The Dancer.
První verš alba: "I was born in the desert" předznamenává náladu celého díla, které se sytí z biblické obraznosti a pohanských mýtů. Aby nebyla mýlka: nejde o žádné religiosní vyznání nebo konfesi. Spíš o cestu zpět k archetypálním stavům mysli. A touhle cestou posluchače neveze žádná psychedelie, ale pořádně osekaný, syrový a šťavnatý špalek drsné hudby.
Hned první skladba je skvěle vygradovaná. Začíná neustále se opakujícím motivem elektrické kytary, který přichází z ticha a postupně zesiluje. Naprosto uhrančivé. Pak se ozve zdrsnělý hlas PJ Harvey a člověku už jede mráz po zádech. Jde vlastně jen o jednoduchý bluesový rytmus, ale takhle jsem blues ještě neposlouchal.
Meet ze Monsta - vrčivě nadupaná věc. Dnes mnohým posluchačům může znít samostatně trochu tuctově, ale je třeba si uvědomit, že přijít s tímhle zvukem na velkou scénu (tím myslím mainstream co se hraje v televizi) v roce 1995, nebylo tak úplně všední. Zároveň můžeme srovnávat: Do Mtv se z tohoto alba dostaly skladby Down by the Water, Working for the Man a C´mon Billy. Dnes by se možná podobné kousky nedostaly ani do studia. A to nikoli kvůli nekvalitě, ale naopak právě kvůli kvalitě! No nic...
Working For The Man je taková dusivá věc o prostituci a ženském prožívání. Minimálními hudebními prostředky se tu dosahuje maximální sugesce!
C´mon Billy stojí na rozevláté akustické kytaře a skvostném zpěvu. Hlas Pj Harvey je nejen v této skladbě dalším nástrojem alba - dokonale výmluvný, autentický, neučesaný a přitom zvládnutý.
Teclo je parádní poloakustické tango s poněkud ponurou náladou.
Tento vzorec se opakuje na druhé straně alba. To znamená: Na úvod vypalovačka, druhá věc rozvíjí tu první v mírnější verzi, pak akustická "balada" a končí se ve snivé náladě.
Myslím, že člověk musí mít už něco naposloucháno, aby dokázal ocenit to, co s hudbou dělá PJ Harvey...