Parallel Mind - Colossus ADEA (2005)
Reakce na recenzi:
alienshore - @ 02.06.2013
Táto pomerne neznáma kapela z Ameriky sa niekoľko rokov potácala s personálnymi problémami. Počas tohto obdobia sa ale našiel priestor pre neustále dolaďovanie skladieb pre tento album. Všetky songy sú zložené trojicou Nadkarni, Babiak, Pachona s výnimkou záverečnej skladby Beginning's End, ktorú splodili Nadkarni, Babiak a Kopecky. Hudobne sa jedná o progresívno-rockový produkt zameraný hlavne na klávesové nástroje. Tento inštrument je na tejto doske veľmi variabilný a zvukovo farebný. Rytmická dvojka Kopecky-Babiak má dostatočný priestor pre svoje rôzne pyrotechnické vývrtky. Bezhlavé improvizačné maniere tu nemajú veľmi priestor, je to hlavne kompozične zložená inštrumentálna hudba s jasnými motívmi a témami. Album Colossus ADEA vydalo kanadské vydavateľstvo Unicorn Records, ktoré vedie Michel St-Père známy z pôsobenia v kapele Mystery.
Výborný hutný zvuk sa prejaví hneď v prvej dlhšej kompozícii Chromatic so širokou paletou klávesových zvukov. Po tvrdšom fusion nájazde prichádza na rad melodické spomalenie aj s gitarovým sólom. Typicky ladené progresívne plochy sa umne striedajú aj s klávesovými sólami. Opposite Of Know je viac v klavírnych aranžmánoch s prispením výbušnej rytmickej sekcie. V druhej polovici sú krásne vymyslené symfonické motívy so sólami. Kompozícia Colossus ADEA je rozdelená do štyroch častí. Prvý diel The Guardian je zádumčivejší kúsok s veľkolepo vystavanými klávesmi. Nasleduje časť druhá Into The Depths s vokálnymi chorálmi, ktoré emocionálne podfarbujú výsledný dojem. Pokojnejšie tempo je sprevádzané aj pekným klavírom. Tretia Underwater Cities má tiež kľudnejší charakter s fusion inštrumentáciou. Výraznejším prvkom je tu okrem klávesovo-klavírnych prelúdií aj dominantná basová hra. Záverečná časť Resurface Earth je nádherná vďaka lyrickému klavíru a ešte krajšiemu basovému sólu. Celkom dobre sú tu vychytané nepravidelné rytmy bicích. Predposledná skladba albumu Casa de Jig je úplne skvostná hlavne kvôli parádnemu ústrednému motívu. Fusion nálada sa po chvíli prekvapivo zmení na latino s trúbkovým sólom. Drsnejší klávesový úvod v Beginning's End pripomenie svojou farbou Dereka Sheriniana. V prvej polovici má o čosi tvrdší prog-metalový ťah. V siedmej minúte však príde zjemnenie a klávesy s trúbkou odohrajú pekný duet. Pomyselná záverečná časť je veľmi nápaditá a podporená melodikou.
Toto zoskupenie talentovaných hudobníkov veľmi kvalitne zhmotnilo svoje zúročené skúsenosti a nápady. Prvky fusion a symfonického prog-rocku nie je sú ničím prekvapivým v tejto hudbe. Za pozitívum považujem dobre zvolený pomer motívov a sól. Pre fanúšikov kapiel Planet X alebo Niacin iste zaujímavý tip na počúvanie. Parallel Mind však hrá na svojej vlastnej vlnovej dĺžke a ponúka poslucháčovi podnetnú a tvorivú hudbu. Reálne hodnotenie 4,5 hviezdičiek.