Beatles, The - In The Beginning (1989)
Reakce na recenzi:
Petr Gratias - @ 14.07.2013
Jako celoživotní obdivovatel The Beatles jsem se obklopil jejich veškerým hudebním materiálem a když se po jejich rozchodu začaly objevovat i opravdu prehistorické nahrávky této kapely, z doby, kdy jejich sláva byla ještě relativně daleko, samozřejmě jsem si pořídil i onu prehistorii, i když s ohledem na zub času mají tyto hudební materiály zanedbatelný vliv na jejich význam a odkaz. Přesto se ale jejich hudba z něčeho vytvářela, formovala a hledala vlastní tvář a právě proto i album In The Beginning, vydané na CD ve Francii na labelu Pulsar přináší set písní, z nichž některé zapadly takříkajíc do zapomnění a jiné byly natočeny znovu a žijí na hudebních nosičích dodnes…. Takže se vraťme hodně daleko do historie ještě před první album Please Please Me (1963) a před první oficiální singl Love Me Do (5. říjen 1962)…
MONEY – opravdu dřevní zvuk raného syrového rock and rollu v britském balení. Skladbu nahráli The Beatles později na druhé album With The Beatles a také John Lennon s Plastic Ono Bandem…. Hlas Johna je ovšem identifikovatelný už tehdy. Máš ten správný drsný timbr a nezapomenutelný nosový projev. Doprovod je dobově potlačený a samozřejmě v monofonní verzi.
TILL THERE WAS YOU – uhlazený zpěv procítěného pojetí Paula McCartneyho. Je tady cítit vliv jeho amerických vzorů, který se nosil na přelomu padesátých a šedesátých let. Hudební doprovod je ještě více potlačen. Kytarové sólo v mezihře hraje samozřejmě George Harrison. Formálně je v pořádku. Myslím, že na svou dobu technicky poměrně neobvyklé. Je ovšem hráno zjednodušujícím způsobem s mírným ozvukovým vibrátem, ale bez zkreslení. Rytmika je hodně jednoduchá a zatlumená. Kytaru Johna ovšem téměř neslyším. Také tahle skladba byla natočena znovu na druhé řadové album With The Beatles.
TO KNOW HER IS TO LOVE HER – Americký skladatel, producent a aranžér napsal tenhle rhythmandbluesový kousek, který si prehistoričtí The Beatles upravili k obrazu svému. Je tady zvýrazněna sborová složka zpěvu s mírně houkavými sbory. Zvuk nahrávky se ale místy ztrácí a jeho úroveň je velmi nevyrovnaná. Oblíbené klubové číslo k tanci….
TAKE GOOD CARE OF MY BABY – před mikrofonem George Harrison. Tak tahle skladba má v sobě zvláštní kouzlo. Nikdy se mi nepodařilo sehnat originál, ale beatlesovská coververze obnažuje v krásné přirozené nahotě počátek šedesátých let. Melodie je velmi dobře vystavěná a The Beatles s ní velmi dobře pracují, třebaže Georgeův hlas nemá onu lennonovskou rockovou drzost a mccartneyovskou hladivou sebejistotu. Tahle skladba už natočena nebyla a zůstala v zapomenutí…
SEPTEMBER IN THE RAIN – rhythm and blues ve znamení The Beatles. Paul zpívá sólově. Kapela hraje v elegantních legátech a ze skladby cítím jakousi nespecifikovatelnou jazzovou atmosféru a zajímavé akcenty. Myslím, že skladba má velmi zajímavý konec, dokonce s basovým finále…
SURE TO FALL – skladbu napsal rockandrollový veterán Carl Perkins. Myslím, že bychom píseň mohli zařadit do kategorie rock-a-billy, kde je zvýrazněn prvek country. Kytarová mezihra s rozechvívanými tóny patří k dobovým zvyklostem. Kapela zde používá docela slušně vyvážený vícehlas a opírá se o elegantní melodickou linku….
SEARCHIN´ – známé autorské duo Leiber / Stoller napsal tuhle známou skladbu, kterou nazpívalo hodně interpretů a kapel. Tady je opravdu hodně cítit, jak jsou prehistoričtí The Beatles pod vlivem amerického rock and rollu. Bicí a baskytara dobře swingují, také Paul výtečně frázuje ve zpěvu a napodobuje Elvise Presleyho s dobovými manýrami. George do mezihry vloží stylové nijak komplikované sólečko.
MEMPHIS – tuhle skladbu napsal můj „král“ rock and rollu Chuck Berry. Tady se ale skladba jmenuje „jenom“ Memphis (nikoliv Memphis Tennessee). Klasický rock and roll postavený na základním principu s údernými akordy. Meihrové sólo působí přece jenom úsměvně „neohrabaně“, ale hlas Johna výtečně frázuje a my cítíme, že ten rock and roll vstřebal opravdu mistrovsky, třebaže sound nahrávky je „takový jaký je“.
SHEIK OF ARABY – harmonicky na svou dobu poměrně „složitá“ skladba. Před mikrofonem je George. Prehistorie The Beatles vykazovala skladby nejrůznějšího charakteru a z tohoto filmového swingu dokázala udělat The Beatles takový soft-beat už v dávných časech
BESAME MUCHO – hudební model, parodizující v padesátých letech nekriticky oblíbenou latinsko-americkou hudbu. Paul zpívá s nasazením a já vidím kavárenskou kapelu s klobouky, jak řádí v jakémsi obskurním barru a mává kytarami jako větrný mlýn…. Tuhle skladbu je možné slyšet jako „rozjezdovku“ ve filmu Let It Be, kdy se unavení John, Paul, George a Ringo snaží uvolnit atmosféru a Paul přejde málem do operního zpěvu s falzetem (jako parodie). Skladba byla natočena mnoha kapelami a patří mezi dobově populární materiál a myslím, že některé československé barové kapely ji hrávaly pro obveselení publika na tanečních parketech…
THREE COOL CATS – před mikrofonem je George. Občas mu ve zpěvu vypomáhá John.. Opět Leiber / Stoller. Schematický a úderný model taneční hudby, který byl součástí jejich dávného repertoáru. Rytmika běží vpřed bez jakýchkoliv překvapivých breaků a kytary broukají zrychlené doprovody. Myslí, že i tohle je dnes totálně zapomenutý prehistorický kousek.
CRYING, WAITING, HOPING – závěr patří písni Buddyho Holly. Kupodivu ho nezpívá Paul, jeho velký obdivovatel, ale George. Georgeovi je zde v písních trochu překvapivě poskytnut poměrně široký prostor jako zpěvákovi. Skladba se od předešlé příliš neliší v pojetí, interpretaci a aranžmá. Byly to prostě písničky k tanci a z toho se vycházelo, když byly natáčeny. Kytarové sólo uprostřed se drží opět zavedených formulí. Žádné zkreslení a žádné vybočování z dobových zvyklostí, kdy kytara byla součástí písně a nedostávala prostor k nějakému zásadnějšímu sebevyjádření.
Samozřejmě netvrdím, že většina pánů progboardistů padne z alba na zadek, ale myslím, že prostor zde by měla dostat opravdu i ta nejdřevnější historie a možná, že někteří mladší milovníci The Beatles tyto zapomenuté začátky kapely buď neznají, anebo nemají možnost se k nim nějakou přímější cestou dostat. Je to tedy odraz vzdálené ozvěny hudby prvopočátku šedesátých let ve vší naivitě prorazit a pozvolna uhájit prostor na hudebním kolbišti. Moje úloha při hvězdičkování je tedy velmi znesnadněna v rámci objektivního nazírání s ohledem na další beatlesovský materiál. Chybí tady přítomnost producenta a hudebního poradce kapely George Martina a zvukového režiséra Philipa McDonalda… Asi by bylo namístě nabídnout dvě a půl hvězdičky, ale s ohledem na onu bezprostřednost a raritnost řady písní ty tři hvězdičky nabídnu…