Elias Hulk - Unchained (1970)

hejkal - 4 stars @ 25.06.2014

CD skupiny Elias Hulk mi bolo ukázané niekedy v období 2006-2008 v japonskom prevedení s tým, že je to raritka a vzácnosť ako Sinajské zvitky. Neodolal som, nuž sa album Unchained stal jedným z mála, za ktoré som vysolil pomerne dosť peňazí (japonské vydania sú tradične predražené).

Čo si budeme hovoriť, muzika je to drsná ako uzavretá komunita kresťanských fanatikov, ktorí sa rozhodli vyobcovať nepohodlného človeka s iným názorom. Už skvelo neotesaný béčkový obal plný svalov a obnažených slečien nabáda k predtuche, že pôjde o niečo správne dobrodružné, šestákové, komiksové... Osem skladieb bručí ako letka čmeliakov. Vzlet sa koná hneď v úvodnom kúsku We can fly. Neotesaná rytmika tupo (toto nie je výraz zo sféry myslenia) duní, basák vyšíva ako besný, bubeník sa snaží využiť celú súpravu, pravda, bez nejakých technických fines, no a gitarista leje vodu do vriaceho oleja, nech to prská! Každý nástroj si zasóluje a aby som nezabudol, je tu aj spev, škrípavý, ostrý, svojský. Nightmare je zlovestná burácajúca pecka, pokojne verím, že by privodila nočné mory nejednému milovníkovi čistých tónov. Ako z inej planéty vyznieva akože balada Been around too long. Má v sebe jemnosti asi ako praveká maľba na jaskynnej stene. Yesterday’s trip nasadzuje bluesový šat, nielen, že je to svižné, má to tiež psychedelické doplnky, aby sa nepovedalo. Spevná psychedélia sa drží ako kliešť aj ďalšej skladby v poradí, Anthology of dreams. Havajózne psycho-bluesové meditovanie Free pripomína to najlepšie z raných Fleetwood Mac. Dobová zaujatosť orientálnymi švitoreniami sa naplno vybúri v meditatívnom songu Delhi blues. Nie, že by ma to oslovovalo, jedna skladba sa však dá vydržať. Ain’t got you sa vracia k hurhaju, k slovu sa hlási kvákadlo a neviazaná improvizácia. Nervové zrútenie našlo svoju hymnu.

Unchained nie je veľdielo, ale zato sa vynikajúco počúva, človek sa nabudí i odreaguje, pretože v tejto muzike niet miesta pre intelektuálne obmedzovanie. Jednoducho sa búši odušu do všetkých nástrojov a cítiť z toho nefalšovanú energetickú bombu. A to nie je málo.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0308 s.