Santana - IV (2016)
Reakce na recenzi:
alienshore - @ 13.06.2016
Jednou z hudobných udalostí tohto roku je vydanie albumu Santana IV. Dôvod je veľmi jednoduchý. Nachádza sa tu viac menej klasická zostava z počiatočnej éry a aj štýlovo sa vracia späť ku koreňom. Carlos Santana pochopil, že vydávať popovo orientované albumy nebude mať vždy ten istý efekt a tak príjemným spôsobom potešil dlhoročných vyznávačov jeho tvorby najmä zo 70-tých rokov. Najviac ma zaujala prítomnosť dvoch "journeymen" Neila Schona a Gregga Rolieho, ktorí sem vniesli závan sviežosti aj eufórie. Vítaný je nepochybne aj návrat legendárneho Michaela Shrievea za bicou súpravou.
Rozoberať kompletných 16 skladieb nie je potrebné. Album má celkove svoju atmosféru plnú eroticky ladených latino rytmov, vzrušujúcich hammondov Gregga Rolieho a samozrejme gitarové erupcie dvoch extraligových gitaristov. Teda to, čo tak strhlo davy pri prvých troch (alebo aj štyroch) nesmrteľných dielach Santana. Už samotný začiatok v podobe Yambu navodí pozitívny sound, v ktorom sa ukrýva mystika dávnych indiánskych civilizácií. Sú tu však aj modernejšie zvuky a technológie, ktoré sa dajú postrehnúť. Skladba Freedom In Your Mind s odlišným (takmer krabicovým) zvukom bicích by spadala skôr do obdobia 80-tých rokov. Choo Choo má v podstate tanečný charakter, ale je sofistikovane spracovaná do rockovej podoby. Pri takejto hudbe sa môže človek pokojne aj odviazať (rozumej zatancovať).
Skladateľsky sa podieľali vo významnej miere Rolie aj so Schonom. Schon má v niektorých momentoch, či pasážach väčší gitarový priestor než Carlos Santana. Ich vzájomná interakcia je však prínosná. Miesi sa v nej latinsko-americký esprit a "journeyovská" melodika. Singel Anywhere You Want To Go je solídny, viac ma však oslovila Leave Me Alone, ktorá ale nebola vybratá, aby reprezentovala album. Nachádzajú sa tu aj tzv. inštrumentálne jamy, sú nimi Fillmore East a čiastočne spevom obdarená Forgiveness. Prinášajú nezameniteľný psychedelický zvuk, ktorý je spätý s érou Woodstocku. Romantická gitarová poloha v Suenos má opäť niečo do seba. Santana to už predviedol niekoľkokrát a stále mu to vychádza na výbornú. Jediná, ktorá ma nejako veľmi neoslovuje je Come As You Are s tak trochu prvoplánovým refrénom. Skladba zaujme skôr v inštrumentálnych partiách.
Z poslednej tvorby kapely Santana sú albumy ako Shape Shifter a IV najprívetivejšie práve pre rockové publikum. Osobne mi je bližší Shape Shifter vďaka inštrumentálnemu charakteru, no aj IV zanecháva dobrý pocit z poctivého remesla. Zúčastnení si dali záležať a v podstate nenechali nič na náhode. Chýba tomu možno väčšia bezprostrednosť, lebo je počuť, že muzikanti tu niekedy priveľmi rozmýšľajú a sú ovplyvnení profesionalitou, a rokmi praxe. Aj preto sú ich prvé albumy v tej otvorenosti a živočíšnosti niekde inde. Santana číslo IV však svoju misiu splnil a ja sa taktiež rád prikloním k tomuto číslu.