Arena - Double Vision (2018)
Reakce na recenzi:

Kapele Arena patří v mé sbírce čestné místo a už několik let zaujímá prostor mezi naprostou elitou. Na britských ostrovech má po celoživotní lásce zvané Marillion (a samozřejme Beatles) zcela neochvějnou druhou pozici mezi neoprogovou smetánkou. První dvě alba mám vskutku rád, avšak trojlístek The Visitor – Immortal? – Contagion je pro mě něco jako svátost. Pokud se rozhoduji pustit si některou z těchto desek, obřadní proces se vytváří zcela samočinně.
Když v roce 2005 vyšel Pepper's Ghost, byl jsem malinko v rozpacích, jakou to cestou se kapela vydala. Ale po chvíli jsem jejich "power" úsilí respektoval a do alba se s chutí zakousl. Dlouhých šest let se čekalo na jeho nástupce. Zde a s výměnou na postu zpěváka dochází k určité stagnaci a strnulosti soundu Arena. Ten však má pořád neuvěřitelný drive a koule a přestože se nejedná o nic objevného, častým naposloucháváním jsem si jej zakrátko oblíbil. Následující deska The Unquiet Sky už však padá nejméně o další stupeň dolů. Arena zde ničím nepřekvapuje a o nějaké revoluci či obměně soundu si můžeme nechat leda zdát.
Tak a je tu novinka. Ta přichází po tříleté odmlce (je zajímavé, že kapela na stará kolena intervaly vydávání desek zkracuje) a po týdnu pečlivého proposlouchávání se dílem doma, v autě, v mp3 a ve sluchátkách hledám vhodný výraz, jak fázi, ve které se kapela posledních zhruba deset let (a tři desky) nalézá, vhodně charakterizovat. Hibernace? Asi ano! Arena se zkrátka zapouzdřila ve své nedobytné ulitě, ve které je jí zjevně dobře, nic ji neschází a komponování "zrcadlového" materiálu nedá klukům velkou námahu. Nepotřebuje nikomu (bohužel ani sama sobě) nic dokazovat a plácá si ty svoje (prog) symfo bábovičky, pořád z toho stejného polosuchého písku. A jelikož z takového materiálu se těžko staví něco, co by vydrželo a mělo trvalejší hodnotu, nemůže mít trvalejší hodnotu ani jejich nový materiál.
Pokud členové kapely tvoří pospolu, tak jako je tomu v kratších písních, vzniká několik zajímavých momentů. Nikoli překvapivých, ale alespoň poutavě poslouchatelných. Pokud se vesla chopí pouze Clive Nolan jako persona una - viz obludná poslední skladba, vznikne beztvarý obhroublý patvar trvající 22 minut bez špetky nápaditosti, muzikantské invence a vlastní sebereflexe. Typický, až příliš nepropustný zvuk, který kapela v posledních letech praktikuje, v sobě stírá rytmickou přehlednost a ani atmosféra, která ještě minule díky jeho schopnostem jakžtakž fungovala, dnes nemůže díváka omráčit. Ani dominantní shouter Paul Manzi nepředvádí se svými hlasivkami takové kreace jako krátce po svém nástupu do kapely. Předvídatelnost a šablonovitá ztuhlost se projevují především v refrénech. Ty jsou si často příliš podobné a kapela se snaží si s přispěním "nějaké" melodie vystačit, aniž by dokázala podstatněji zaujmout.
V mnoha ohledech tedy jde o průměrný materiál, který lehce nad rámec vytáhne několik povedených figur na akustickou kytaru, několik nevtíravých melodií a zajímavých zvuků a nálad z Nolanova klapkostroje. I když se srovnávat nedoporučuje a každá z velkých a zavedených ostrovních kapel žánru prog/neoprog je stále agilní, tak mým, kdysi milovaným Arena, zalechtám pod žebro ještě jednou. A to když jejich tvorbu dnes postavím do přímé linie k těm "ostatním", abych se přehledněji dopátral, kam která z nich za x let na scéně doputovala.
Začít musím s nudnými a na setrvačník dojíždějícími Threshold. Ti u mne svou novinkou obsadili pozici naprosto poslední a koupě jejich alba byl jeden velký omyl, z jehož zklamání jsem se vykoupil až prodejem cd. Oni ani Jadis nejsou evolučně ohromující, ale mají dar nevtíravé melodiky a jejich zasněná tvář mě nepřestává bavit objevovat. Pallas zabodovali posledním Wearewhoweare, který je vrátil zpět do hry a kterým světu dokázali, že je potřeba s nimi ještě počítat. Na opačné straně a se symbolem kvality dnes ještě stále stojí kapely jako Pendragon, IQ, či Big Big Train. U nich pořád cítím značný potenciál a chuť přijít s něčím zajímavým.
Kapela Arena už tento svůj kdysi výrazný potenciál začala postupně ztrácet, až jej dnes pozbyla úplně. JE MI TO MOC LÍTO.
horyna @ 19.06.2018 06:19:19 | #
Carloss87: s těmi SB s tebou naprosto souhlasím. Dřív jsem tě tu příliš často neregistroval, tak hurá, máme mezi sebou dalšího nadšence z progrockové oblasti.
Steve: mě je celkově hudba kapely Arena mnohem bližší než hudba Threshold, takže pokud jde o podobný úpadek, vždy mnohem víc docením prvně jmenovaný soubor
Palo: máš co dohánět, Arena by pro tebe mělá být prvořadou záležitostí na doplnění starých restů :-)
Braňo: při občasné návštěvě poslechového vlákna, jsem nemohl nezaregistrovat mračna NOVÝCH kapel, která neustále sjíždíš. Asi nemá cenu si najivně myslet, že si jejich produkty také kupuješ:-) Nikdo nejsme Onassis a nikdo nepotřebujeme vlastnit stovky neznámých kapel z různých konců světa. Stejně tebe, Mayaka, PavlaS obdivuji, že v sobě neustále nacházíte energii na průzkum tolika nových věcí.
Ale ... když to posloucháš z Youtubu, na jeden poslech si z toho nic nezapamatuješ, máš pak ještě chuť se k tomu vracet, když to konkrétně nevlastníš?? Já tedy také hledám, ale mnohem raději v hudbě sedmdesátých let a ne tak intenzivně a ve velkém. Mám rád, když desku naposlouchám a pak si ji připomínám a spousta momentů mi z mozkovny postupně vyplouvá na povrch... to pak ta muzika chutná dvojnásob.
Rád objevuji, ale stejně rád se vracím ke starým věcem, což na úkor stovek novinek není časově příliš reálné.
A tak si/ti kladu otázku, má cenu do hlavy montovat pořád další novinky, někdy podobné jako vejce vejci?
Myslím že ani ne. Důležité je filtrování, oddělení zrna od plev :-) a... to hlavní gró stejně vymysleli soudruzi v sedmdesátých letech
John: postavit Immortal? vedle Double Vision??? To nemyslíš vážně? Vždyť si srovnej jen dvě dlouhometrážní kompozice u obou alb. Rozdíl je naprosto propastný! Na mě to působí, jako by vedle sebe stáli Lamborghini a Wartburg.