Cale, John - For Your Neighbour's Wife (1993)

loutkář Cvak - 4 stars @ 10.05.2023

(Když tak v poslední době poslouchám tohle CD, nemůžu si nevzpomenout na letošní zimní koncerty Johna Calea. Pokud by tohle měl být záznam jediného koncertu – není, ale na chvíli předstírejme že ano – zůstaly by z něj ve dnešních setlistech jen tři písně: Villa Albani, Pablo Picasso a Chinese Envoy, druhá a třetí z nich jen občas, první znovuzařazená po téměř čtyřech dekádách. Druhá byla vždycky o určité dávce jamování, ale z první – tehdy přibližně pětiminutové – vyrostla dnes, podle nálady, deseti až šestnáctiminutová záležitost.)

Tohle není recenze, stejně jako moje první recenze, jen sbírka jistých zajímavostí, pro většinu lidi nezajímavých. Jestli si chcete přečíst skutečnou recenzi, napište si ji!

For Your Neighbour's Wife

Tohle je bootleg, aby bylo jasno, neoficiální nahrávka, vydaná na CD v roce 1993 pod značkou Klondyke Records údajně v Německu. Oficiálně byly tehdy dostupné dva živáky Johna Calea z přibližně stejného období: album Sabotage tvoří nahrávky z koncertů z června 1979 v CBGB (& OMFUG), a Comes Alive jako svědectví z turné k albu Caribbean Sunset, konkrétně z koncertu v londýnském Lyceum Ballroom z 26. února 1984.

For Your Neighbour's Wife vzniklo v tom mezidobí, je smíchané z nahrávek ze dvou koncertů v letech 1980 a 1983. Výslovně napsané to nikde na CD není, Discogs uvádí tři roky a města (ještě Londýn 1981, který mi tam nezapadá a bude to nejspíš chyba na Discogs). Porovnávám to s jinými nahrávkami z těch koncertů – vždycky jsou záchytné body, místa, která na žádném jiném koncertu nezněly úplně stejně – a vychází mi to takhle:

Prvních osm písní – plus ta úplně poslední – pochází z festivalu Midzomernacht Spektakel v Eindhovenu (Nizozemsko) 26. června 1980, což byl Caleův první koncert v Evropě po dvou a půl letech (a jediný na další rok). Pro ty, kteří očekávali ten slavný americký Sabotage band (byť tehdy už i v USA proměněný), to bylo svým způsobem zklamání, Sturgis Nikides a spol. si na svůj evropský debut museli ještě počkat. Koneckonců tahat kvůli jednomu festiválku do Evropy celou kapelu by finančně dost dobře nešlo. Tedy v Eindhovenu údajně hráli Judy Nylon (zpěv, s Calem spolupracovala již 1974 a dál), Jimmy Bain (baskytara, s Calem hrál již 1977, jinak Rainbow, Dio atd.), Chris Thomas (klávesy, s Calem hrál již 1975, jinak producent kdekoho), Ollie Halsall (kytara, s Calem hrál již 1974, plnohodnotný člen kapely 1985), Clyde Edwards (bicí, ať už je to kdokoliv), Jeff Reynolds (trubka) a Ruud van Dijk (saxofon).

Zbylých sedm písní pochází z festivalu Rock Werchter (Belgie) 3. července 1983. V prvních měsících toho roku odehrál Cale v Evropě sólové turné (bez kapely), v létě se vrátil na čtyři koncerty s kapelou, nahrávky pochází z druhého z nich. Kapela ve složení David Young (kytara), Andy Heermans (baskytara) a David Lichtenstein (bicí, syn toho malíře) tady hrála poprvé, nemýlím-li se, nicméně její počátky lze vystopovat již o rok dříve na albu Music for a New Society, kde se trochu mihli kytarista s bubeníkem (co na tom, že hlavně jako zvukaři).

Oproti standardním verzím písní tady došlo k několika změnám, Dr. Mudd (původně vydaná na albu Sabotage, studiová verze neexistuje) tady začíná krátkým a cappella úvodem. Call Yourself a Lover oficiálně nevyšla nikdy, a kromě tohoto koncertu nevím, že by zazněla ještě někde jinde, ale ne vše je zmapované. Magic & Lies si na studiovou verzi musela ještě nějaký čas počkat, vyšla až v březnu 1981 na albu Honi Soit. Fucking Your Neighbour's Wife je rovněž výhradně koncertní záležitost, celkem často zastoupená v setlistech z let 1979 až 1981. Studiová verze existuje, ale na veřejnost nejspíš nikdy neprosákne, koneckonců není o co stát. Možná dělá čest humoristickému textu, měl jsem příležitost ji soukromě slyšet, ale o další poslech moc nestojím, koncertní verze jsou mnohem živější a baví mě.

Druhá část je postavená na (čtyřech) písních z právě vznikajícího alba Caribbean Sunset, vydaného až v lednu 1984. Zbylé tři písně pochází z počátku 80. let, všechny mají oficiálně vydané studiové verze. Nejzásadnější změny dostála píseň Praetorian Underground s naprosto (ale naprosto!) odlišným textem (a že je celkem dlouhý). Cale obvykle mění hudbu, změny v textech jsou mnohem méně časté (že někdy zapomene slovo a dá tam jiné je věc jiná). Nevím o jiné takhle zásadní textové výměně.

Každopádně je škoda, že neexistuje víc oficiálně vydaných koncertních nahrávek z přelomu 70. a 80. let, a zadržovat dech nemá smysl, podle mě prostě další profesionální nahrávky neexistují (a nevyužitý materiál ze Sabotage je počítám ztracený jako všechno z té doby, takže ani rozšířená reedice nevyjde). For Your Neighbour's Wife je jeden z těch lepších bootlegů, často se musíme spokojit s mnohem nekvalitnějšími nahrávkami – ty se šíří mezi lidmi, dřív na kazetách, dnes digitálně, většina je nenávratně ztracená (lidé si je berou do hrobu, ach ta neochota sdílet!). Ale jako svědectví určité doby to stačí.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0353 s.