Free - Chronicles (2005)

hejkal - 4 stars @ 23.12.2023

Čo sa týka Free, nemám čo predstierať. Je to skrátka moja kapela. Koluje mi v žilách spolu s krvou a nie je možné ju zo mňa vyextrahovať.

Paul Rodgers je jedným z najlepších rockových spevákov všetkých čias. Mám jeho „freeovsky“ zachrapčaný hlas veľmi rád. Paul Kossoff bol veľmi svojský fílingový gitarista. Prakticky nikto nikdy nehral a nehrá ako on. To isté sa dá povedať o basgitaristovi Andy Fraserovi. Hrať jednoducho, ale pritom originálne, to je veľké umenie. A to isté platí aj bubeníkovi. Simon Kirke povýšil jednoduché hranie na dokonalé umenie. Aké ľahké je pri imitovaní metronómu zabiť čokoľvek zaujímavé pri hre na bicie! Andy dokázal, že keď má človek ten správny cit, na počte nôt za sekundu a pridruženej polyrytmickej matematike nezáleží. Čo je však najpodstatnejšie, všetky štyri ingrediencie sa nebijú, ale dopĺňajú. Vo výsledku dostávame jedinečný blues rock, čosi na pomedzí blues a hard rocku, čosi, čo ma chytá za srdce a ja sa neznepokojujem, naopak! Takéto šelesty vítam!

Len, aby ste vedeli, v mojej zbierke chýba päťdisková krabica Songs Of Yesterday (2000). V tých dobách na prelome milénia bola pre mňa pridrahá a orientoval som sa na iné, neznáme kapely. Boli doby, kedy by som za ňu upísal dušu ľubovoľnému pokušiteľovi, dnes som zmierený s tým, že ju nezískam. A tak skupujem aspoň rôzne výberovky, kde sa nachádzajú veci, čo sa normálne na albumoch nevyskytujú. A preto mám aj dvojdiskový výber Chronicles.

Obsahuje tradičnú zmes skladieb zo všetkých albumov kapely (tu i tam je čosi netypické, Lying In The Sunshine, Easy On My Soul), ale v podstate nič neprekvapí, je to dostatočný výber. Čo ho v mojich očiach robí neoceniteľným, je béčková singlovka Sugar For Mr. Morrison a dve koncertné skladby – Trouble On Double Time a Crossroads. Samozrejme, aj My Brother Jake v stereo verzii stojí za zmienku. Všetky štyri boli vydané v zmienenom boxe, Sugar For Mr. Morrison aj ako bonus pri niektorých reedíciách albumu Free. Obzvlášť zaujímavé je počuť klasiku od Roberta Johnsona – Crossroads – na Kossoffa netradičné sólo, verzia od Creamu mala na neho isto vplyv.

Aj preto hodnotím tento výber ako výborný.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0405 s.