Jelínek, Jiří - Jiří Jelínek In memoriam (1987)
Reakce na recenzi:
Petr Gratias - @ 04.05.2011
Vydavatelství Panton trvalo celých deset let, než se rozhodlo vydat EP s pěti skladbami, které dnes patří mezi sběratelské unikáty rockerů sedmdesátých let. (Říkám si, že v případě takových Plavců nebo Zelenáčů by jim to tehdy tak dlouho určitě netrvalo...)
Tento miniportrét je živým svědectvím, jak asi zněla hudba Mišíkovy kapely mezi prvním a druhým řadovým albem. Bohužel se nepodařilo v té době natočit regulérní album. Věčná škoda. Bylo by velmi důstojnou vizitkou mimořádného instrumentálního vybavení tehdejší sestavy Etc...
Posluchače je třeba ovšem nejprve upozornit na to, že Panton už "tradičně" vydal zvukově velmi mizerný záznam, který v době digitálně snímaného zvuku nemá mnoho šancí se prosadit. Něco z tohoto záznamu bylo sice upraveno a jako bonus přidáno na CD verzi prvního Mišíkova alba, ale i tak ten záznam po zvukové stránce je velmi špatný.
Hifisté by s tím měli počítat. Korekce jejich amplifierů, ani Dolby systém si s tím neporadí...
Takže se opakuje příklad diskutovaného EP Progress Organization, ale v podstatě i EP Synkop 61, jenže s tím rozdílem, že Panton si ani po sedmnácti letech (od vydání EP obou brněnských skupin) nedokázal se záznam poradit. První skladba pochází z archivu Čs. rozhlasu a ostatní ze soukromých nahrávek...
MLÝN - je nádherně vystavěnou instrumentální skladbou, jejíž autorství sice Jelínkovi není připsáno, nicméně právě on se zasloužil o precizně vystavěnou kytarovou strukturu, kde se s houslistou Hrubým dělí o instrumentální prostor za podpory dobře šlapající rytmiky. Úvodní drolivé kytarové téma jakoby suplovalo vodu tekoucí na mlýn a kolotající mezi náhonem a mlýnským kolem. Název skladby pochází podle reálné lokality blízko Příbrami, kde skupina Etc... jednu dobu zkoušela stranou od nevraživosti netolerantního okolí v polovině sedmdesátých let...
U KIOSKU - je elektrické blues podle všech pravidel.Velice účinně působí dynamické odstíny ve skladbě, ke které si Mišík sám napsal text a do jehož interpretace vložil veškerou expresivitu podání. V době vzniku bylo nemyslitelné, aby podobná skladba prošla přísnou cenzurou, proto ji také nehledejte na žádném albu a singlu té doby...
NEŽ SPADLA KLEC - je instrumentální skladbou Jana Hrubého, který zde popřál prostor svým houslím, se kterými se ústrojně propojují i Jelínkovy kytarové party společně s kytaristou Franclem. Spíše náladotvorná, ale účinná varianta autorského přínosu kapelníka Etc...
POMALU V REVOLVER SE ZTRÁCÍ VÍRA - další výtečně příspěvek, postavený na emocionálním prožitku ze hry, ale i z Mišíkova zpěvu, který se tentokrát opírá o báseň českého anarchistického básníka Františka Gellnera. Také s tímto literátem měli komunisté problém, protože byl sice levicové zaměření, ale žil za Rakousko-Uherska a nevešel se ho gottwaldovské, natož husákovské ideologické doktríny a proto se kolem Gellnera chodilo "po špičkách"... Z hudby je cítit zakouřená hospoda, zakyslé pivo a spálené buřty za svitu petrolejky a onen anarchistický odér, který vás nemůže minout...
Výtečná zemitá píseň...
DUBOVÁ KULIČKA - je autorským přínosem Jiřího Jelínka. Cítíme v ní vystavěnou harmonii a pečlivé sázení tónů do rytmických obrazů. V tématu dřímá talentovaný skladatel, jemuž nebylo bohužel umožněno svou mimořádnost prosadit do doby, ve které žil a zanechal v ní svůj otisk. Jelínkovu autorskou práci můžete ještě zaregistrovat na druhém albu Vladimíra Mišíka a Etc... (1980) ve skladbě Na okraji....
Čest jeho památce!
Mizerná zvuková úroveň mě nutí ubrat v hodnocení a tak uděluji "jenom" čtyři hvězdičky.