Mitchell, Joni - The Hissing Of Summer Lawns (1975)
Reakce na recenzi:
Petr Gratias - @ 21.05.2011
Album The Hissing Of Summer Lawns znamenalo v její tvorbě pravděpodobně nejprogresivnější počin. Cíleně k němu spěla a dokázala zkomponovat a zaranžov at za pomoci vynikajících kalifornských hudebníků zajímavé album. Jenom dodejme, že řada jmen ze seznamu hráčů pochází z respektované jazzrockové skupiny L.A.Express Toma Scotta z Los Angeles....
IN FRANCE THEY KISS ON MAIN STREET - úvod náleží zvonivé akustické kytaře, ale doprovod má ryze jazzový charakter, doplňované rockovými prvky. Mitchellová má nostalgický tón ve svém zvláštním hlase a vkládá do skladby ženský, nikoliv sirupovitě nasládlý, ale sdělný prvek. Výtečný bubeník Guerin, doplněný baskytaristou Bennettem a perlivým zvukem Feldmanova elektrického piana jsou pojednány ve výtečné pohodě. Do mezihry vstoupí velmi talentovaný kytarista Robben Ford krásným tónem přiostřené kytary
THE JUNGLE LINE - tajemné, až šamanské zvuky válečného bubnu a bzučivého synthesizeru vytvářejí zvláštní atmosféru této skladby a z pozadí slyšíme etnické výkřiky domorodého kmene. Mitchellová má krásný hladivá hlas se smyslem pro uchopení situace, podmíněné vlastními texty, které se dají číst jako próza
EDITH AND THE KINGPIN - krásná kontemplativní skladba s klouzajícími harmoniemi a přeznívajícím soundem, který se ztrácí v nekonečnu. Cinkání akustické kytary, rozklady jazzových akordů elektrické kytary a náladotvorné flétny opanují prostor. Mitchellová zpívá s krásným nasazením a my v jejích harmoniích cítím silný vliv jazzu. Ohýbání hlasu a tikání rytmiky vytvářejí pohodouvou podvečerní atmosféru. Krásné vyznání.
DON´T INTERRUPT SORROW - conga podmalovávají akustickou kytaru a přidávají se další percussion v živěji pojaté skladbě. Mitchellová nádherně modeluje svůj hlas a rovněž skvěle frázuje. Výtečná baskytara a přeznívání tónů elektrické kytary dodávají skladbě to správné rytmicko-harmonické předivo. Velmi náladotvorné, ale zároveň důrazné v podání doprovodných nástrojů. Bzučení synthesizeru a důrazná, přesto nijak agtresivní hra bicích nástrojů až ke konci písně...
SHADES OF SCARLETT CONQUERING - v této skladbě se Mitchellová dotkne literární předlohy knihy Sever proti Jihu a to především její ženské hrdinky Scarlett O´ Harové... Mitchellová hraje základní téma na klavír, kterému sekundují nenásilné subtilní zvuky z pozadí. Jako žena-zpěvačka vyjadřuje bolestné proměny života ženské hrdinky a ztotožňuje se s jejím osudem. Velmi přesvědčivá nostalgická výpověď. V mezihře získávají klavírní hra a klouzavé zvuky smyčců na průraznosti. Přesto zde nemá zapotřebí dynamicky výrazněji násobit napětí. Vkládá ho především do zpívané vypovědi. Velmi vroucné a melancholicky potemnělé...
THE HISSING OF SUMMER LAWNS - Sykot letních trávníků, skoro surrealistický obraz... Nádherně jazzová skladba, perlivé tóny elektrického piana a Mitchellová zde předvádí suverénní zvládnutí jazzového vokálního projevu. Dechy dokreslují atmosféru, s tikáním bicích, hrou na conga a zvonění akustické kytary. Fascinuje atmosféra, s jakou Mitchellová dokáže přenášet ve zpěvu své myšlenky...
THE BOHO DANCE - Poklidná atmosféra přetrvává. Mitchellová rozeznívá klaviaturu klavíru, z pozadí doléhá flétna, tlumený lesní roh... Rozjímavé a melancholicky posmutnělé. Harmicky proměnlivé a kreativní v každém ohledu. Včetně svištivého zvuku sirény v závěru...
HARRY´S HOUSE /CENTERPIECE - ten je jakýmsi předělem mezi následujícím příspěvkem. Vstupuje sem elektricky preparovaný zvuk trubky a přesně tikající rytmiky basů a bicích a úderných akordů akustické kytary a přeznívání elektricky vyvíjených tónů... Skladba více zprůrazní a má už v této fázi zcela jasné kontury. Závěrečná část se se zcela promění v jazz. V zásadní jazzové téma se stylovým klavírem a Mitchellová zpívá s úžasným citem ryzí jazz a také hraje výtečné klavírní sólo s bezpečným úhozem. Vokální závěr má mírně manýristické pojetí, ale nijak to nevadí a nepobuřuje. Její hlas ve v závěru filtrován do jakéhosi varovného tónu, ale vrací se do své přirozené polohy s barevnými tónových zvuků instrumentů....
SWEET BIRD - akustická kytara a klouzavé zvuky Carltonovy přeznívající elektrické kytary. Klavírní tóny jenom ťukají z pozadí a vroucný a podmanivý tón zpěvaččina hlasu ovládá prostor se zajímavým backgroundem. Klavír a kytara se krásně propojují a doplňují. Zvláštně znějí i zaranžované vokály z pozadí... Jakoby bychom stáli na pokraji psychedelie.
SHADOWS AND LIGHT - závěr pojednala Mitchellová jako vlastní sólový vstup. Krásně nazpívala všechny vokály. Jakoby člověk poslouchal nějakou modlitbu, nebo církevní rituál. Velmi zvláštně pojatá skladba. Mitchellová hraje na elektrické klávesové nástroje, které dokreslují atmosféru v impresivních barvách. Velmi osobitý příspěvek na albu, který zůstane ve vaší mysli jako střežené tajemství. Znovu si uvědomuji naprostou výjimečnost Michellové jako komplexní umělkyně, vytvářející jen těžko napodobitelnou hudbu. Je ryzí, nepodplatitelná a mysteriózní...
Album mě velmi oslovilo při prvním seznámení a tato vibrace trvá do současnosti. Dávám pět hvězdiček!