Metheny, Pat - Offramp (1981)
Reakce na recenzi:
alienshore - @ 27.03.2013
Album Offramp je pre mňa veľmi osobitou nahrávkou od Pata Methenyho. Ubudlo melodických motívov a nastúpila tu experimentálnejšia forma, ktorá na druhej strane má aj relaxačný charakter. Kompozičné duo Metheny/Mays dalo dokopy vyrovnaný album, ktorý sa prejavuje jednak aj melodikou, ale hlavne silnou atmosférou. Na pomalších rytmických základoch sa postupne rozvíjajú uvoľnené, ale aj expresívne nápady. Zaujmú napr. klávesové postupy od Lyle Maysa alebo gitarový syntetizátor. Methenyho gitara je bohato emocionálna a technicky dokonalá. Nehrá len nejaké jazzové tóny, ale je to v prvom rade celá jeho osobnosť, ktorú do hudby vkladá. Nahrávka má takú zvláštnu hlbšiu myšlienku, ktorú ocenia poslucháči po viacnásobných posluchoch.
Barcarole pulzuje v sprievode perkusií a piskľavé gitarové klávesy zapĺňajú takmer celý priestor. Táto úvodná skladba napovedá svojou atmosférickou náladou ako asi bude vyzerať tento album. Názov kompozície Are You Going With Me? je v skutku vychytený a ja odpovedám jednoznačne áno dokonalému spracovaniu a skvelým pichľavým klávesom Maysa a Methenyho. Pomalá latino-jazz rytmika je vo svojom prevedení veľmi citlivá a reaguje na dané klávesové sóla s patričným nadhľadom. Tretia vec s názvom Au Lait je jedna z mojich najobľúbenejších. Začiatok je trochu experimentálnejší vďaka zádumčivým náladám. Po chvíli príde niečo nádherné a to sú gitarové sóla. Mám akýsi obrazec v tejto hudbe. Chlap sedí v bare s pohárikom a rozmýšľa nad svojim zdevastovaným životom. V kúte však vyhráva na gitare Metheny a pomaly a isto chlapík odtrhne oči od pohárika a začne vnímať krásne pomalé tóny gitary a klavíru, ktoré vlejú do jeho žíl aspoň trochu nádeje a radosti. Slastné oživenie prinesie Eighteen s krásnou lyrickou témou a neskutočnou gitarou, ktorá sa doslova votrie poslucháčovi do priazne. Titulná Offramp je z úplne iného cesta, čo je úplný protiklad k skladbe Eighteen. Je to jednoznačne free-jazz s disharmonickým gitarovým syntetizátorom a basovým sólom. Voľne pobehujúce akordy ako keby nemali pevný základ, avšak k charakteru albumu sa hodí, čo z určitého uhla pohľadu je prínosom v podobe excentrického hudobného predstavenia. Melodická James je opäť krásne naaranžovaná. Jednotlivé gitarové a klávesové sóla hladia ušné bubienky veľmi precíznymi nápadmi, kde gitara kraľuje v podobe ústredného motívu. Koniec albumu s názvom The Bat, Part 2 je skôr takým sférickým klávesovým prelúdiom s perkusiami, ktorý to všetko zahladí to melancholickej polohy.
Album Offramp má aj nenápadný latinsko-americký prízvuk v podobe rytmiky a perkusií. Všetko tu sedí ako uliate a Metheny sem začlenil prvky, ktoré obohatili jeho hudbu. Perfekcionizmus je všade prítomný a to zároveň aj odráža vysokú kvalitu tohto albumu. Okrem nevyhnutných melódii podsúva Metheny hudobné plochy, ktoré sa v konečnom dôsledku javia ako najväčší prínos celej dosky. Výnimočný album.