Rush - Permanent Waves (1980)
Reakce na recenzi:
Mattty -
Album, kterým kapela vkročila do let osmdesátých, se od předešlých desek odlišovalo. Songy jsou znatelně kratší (Natural Science má „jen“ přes devět minut, což je ani ne polovina 2112 či Cygnus X-I Book II z předchozího Hemispheres), což Geddy Lee zdůvodnil tak, že mu dlouhé písně připadaly jako už celkem klišé. Skladby též mají větší rádiový potenciál a taky, že tento potenciál byl využit - album se v Kanadě a ve Velké Británii umístilo na třetím a v USA na čtvrtém místě hitparád.
Úvodní The Spirit Of The Radio je krom Toma Sawyera a Fly By Night jediná píseň, kterou občas člověk zaslechne v českých rádiích (před nějakou dobou jsem v jednom nejmenovaném obchodním řetězci s vlastním „rádiem“ slyšel naprosto otřesnou cover verzi, kde jen zpěvák pěl do akordů hraných akustickou kytarou - žádné riffy, žádná reggae část). Kapela zde poprvé experimentovala s reggae, ale ne naposled, tyto experimenty provázely další tři alba.
Freewill je skvělá riffovačka s výborným Peartovým textem a opravdu zajímavým kytarovým sólem, o kterém Alex Lifeson přiznává, že je opravdu těžké k zahrání.
Jacob´s Ladder je progresivní věc, u které bych vyzdvihl obzvláště Lifesonovou kytarovou práci a tajuplnou atmosféru celé skladby. Text se zabývá paprskem světa pronikajícím mraky a vznikem pro nás viditelných paprsků světla, které jsou nazývané jako nebesky "Jákobův žebřík".
U Entre Nous byl po prvních dvou písních na albu třetím rádiovým singlem. Píseň je to chytlavá, i když ten refrén mi občas stoprocentně nesedí, jinak je to ovšem povedená pohodová skladba.
Different Strings: jediná skladba alba, ke které text psal Geddy a ne Peart, velmi se ale povedl. Křehká akustická věc, která vždy zahřeje u srdíčka.
Natural Science, nejdelší kus na albu, dílo opravdové progové práce s občasnými skoro až metalovými riffy. Skladba je velice výpravná a místy i experimentální. Zajímavostí je, že Machine Head demo ke své skladbě Days Turn Blue To Grey pojmenovali do závorky jako Natural Sciennce II, což jen nahrává k faktu, že nejen tato skladba, ale celé album a i Rush jako kapela celkově ovlivnili některé thrashové kapely (vzpomeňme třeba na cover „Anthem“ od Anthrax, nebo zmíním podruhé Machine Head a jejich cover „Witch Hunt“).
Toto album jsem si velmi rychle oblíbil, vokální linky jsou chytlavé, texty skvělé a nadání těchto tří muzikantů prostě úžasné. Ale jejich druhý zápis do rockových dějin (je obecně přijímané, že prvním zápisem bylo album 2112) měl teprve přijít.