Threshold - Subsurface (2004)
Reakce na recenzi:
horyna - @ 28.04.2016
Velké potěšení mi přineslo zjištění v památném roce 98 poté, co byl do anglických Threshold naverbován Andrew Mac McDermott, že právě tento člověk se stane jejich zpěvákem. Jelikož jsem jeho vlas poznal v sice druhořadých Sarfant Fury, přesto s nimi ještě před rozpadem kapely stihl vydat úžasně přitažlivé a našlapané rockové dílo Turn the Page, jež mě po dvou neslavných předchůdcích smetlo svou novou tváří a progresivním skladatelským přístupem.
S jeho nespornou hlasovou kvalitou získali Threshold zcela nový prvek, který jejich hudbu najednou posunul strmě vzhůru. O tento postup se nemalou měrou zasloužila i změna stylu, která najednou kladla mnohem větší důraz na atmosféru písní a celkově zasmušilejší a temnější stránku konceptu.
Z období jež bylo Macovi dáno v řadách kapely (jeho náhlý skon mě velice zasáhl), nejvíce obdivuji první tři společná alba, avšak i dvě následující jsou pořád vysoký nadstandard. Nápad poslechnout si právě jedno z nich přišel znenadání a volba padla na ročník 2004.
Mimozemské zvuky z dalekého vesmíru přitáhnou do našich sluchovodů úvodní Mission Profile- její osvěžující tempo dává tušit že s novým albem přichází malinko změna v uchopení desky kapelou samotnou, kytary dostávají krapet větší prostor, méně se experimentuje a více tlačí na pilu, ovšem osm minut písně přinese dost možností povolit uzdu progresivním choutkám. Modulovaný Macův vokál tlačí píseň před sebou, melodické zvraty a bubenické attacy víří vesmírný prach všude kolem. Hitovostí opředena Ground Control- odkazuje na odlehčenější náladu alba, West kouzlí vskutku originální zvuky ze svých kláves, piánové zpomalení do refrénu je třešničkou na dortu a to ještě vzápětí přide podmanivá pasáž za asistence kytrového sóla a španělek, píseň se posunuje dále a o nějaké tří minutové hitovce nemůže být vůbec řeč.Zajímavě zní i "svobodná" čtvrtá Stop Dead- s krásnou akustickou pasáží a rockovým aroma. Nejdelší, desetiminutová The Art Of Reason- to jsou Threshold na svém piedestalu, vše co potřebuje člověk slyšet v moderní prog metalové kompozici zde objeví. Druhá půle se nese ve znamení kratších, údernějších písní. Důkazem je šestá parádně odpichnutá Pressure- skvělý vzorek novějších Threshold, zde se sází hodně na kytarové motivy a že příslušný riff stojí za povšimnutí je zřejmé, Johanne James platí na strovech za jednoho z nejschopnějších bicmenů, tady máme důkaz. Skvostná balada Flags And Footprints- je naplněna zvonivými akustikami a osobitým vokálním vkladem. Zahanbit se nenechá ani osmá Static- s dalšími zajímaými nápady. Do ponuré atmosféry se dosáváme v The Destruction Of Words- Groom čaruje na akustiku a Mac pomalu přednáší, kapela tlačí káru v pomalejším tempu, o to naléhavěji.
Nasazená laťka je stále hodně vysoko.