Jazz Q - Album, které nikdy nevyšlo / Pozorovatelna (2001)

Mohyla - 4 stars @ 08.12.2010

Jiří Stivín nahral S Jazz Q album Coniunctio, a keďže ho viac ťahalo k jazzu a experimentálnej hudbe, súbor opustil. Ten si síce názov ponechal, ale jeho tvorba sa pod vedením M. Kratochvíla obrátila bližšie k jazz-rocku, a to vo dvoch rovinách. V štúdiovej - koncepčné, inštrumentálne albumy, okrem Symbiosis - spev Joan Duggan, ktoré mali bližšie k jazzu a v koncertnej. Na koncertoch sa však skupina často menila na plnokrvný rockový súbor so spevákom, či speváčkou v popredí. Práve tomuto repertoáru je venované Album, které nikdy nevyšlo. Je výberom piesní spievaných špičkou vtedajšej českej rockovej a alternatívnej scény.
Prvé štyri skladby spieva Jana Koubková. Spojením jej spevu, sketu a kapely vznikol skvostný výsledok v Zlom sne a Ovčej vlne. Nasleduje rezká rocková Jsem svá a na konci je nádherné, precítené Blues holky na vdávaní. V dvoch verziách(v jednej s J. Vondráčkom)sa v peknej, jemnej piesni Náhodou je prima, predstaví Lucie Bílá. Ďalší priestor patrí Petrovi Flynnovi, spevákovi s bohatým speváckym výrazom. Rockovejším v skladbách
Zpívám, Velký bohém a Pražské boogie, až po nežnú Plátěnkovú princeznu. Jazz Q často vystupovali so skupinou Marsyas. Nakoniec to dopadlo tak, že spevák a hráč na akustickú gitaru Oskar Petr prestúpil do Jazz Q. Jemu patrí záver albumu. Skvelé sú najmä temperamentný duet so Zuzanou Michnovou Podzimní ohníčky a skvostné Blues podzimního odpoledne. U mňa však jednoznačne vyhráva "mierové,hippiesácke"(válku válce) Černé srdce, obohatené o spev C&K Vocalu a fúkaciu harmoniku Petra Kalandru. Kuriozitou je skladba Zatmění měsíce. Po nahratí hudobných podkladov Oskar emigroval a spevácky part naspieval(výborne)až neskôr Michael Kocáb. O inštrumentálnych výkonoch hudobníkov nepíšem, tie sú skvelé a ohodnotené v predchádzajúcich recenziách ich tvorby. O tom, čo sa dialo na koncertoch Jazz Q najlepšie svedčí bonus - live nahrávka Witness To The World. Neskutočne nadupaná skladba, kapela sa baví, energia z nej až tak žiari, na javisku jej to svedčí, diváci sa bavia. Jedinčne spieva Joan Duggan s podporou C&K Vocalu. Na tomto albume preukázal Jazz Q, že je silný aj v pesničkovej tvorbe, Martin Kratochvíl sa vyjadril, že v archívoch je ešte veľa pesničiek - uvidíme, či sa dočkajú vydania. Album hodnotím štyrmi hviezdami. CD 2 Pozorovatelna je výborne zhodnotené Zdeňkom v samostatnej recenzii.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0404 s.