Free - Fire and Water (1970)

Petr Gerneš - 5 stars @ 30.06.2013

Kapelu Free jsem objevil teprve nedávno a její tvorba mne velmi zaujala. Je pravda, že jejich hudební materiál neobsahuje zrovna žádné velesložité kousky, ale ve svém žánru podle mne představuje vůbec jeden z vrcholů (po stránce hudební kvality je tedy řadím mezi to nejlepší, co v daném období vzniklo). Třetí album tohoto britského souboru, které jej proslavilo po celém světě, to jenom dokazuje.
Jedná se o plnokrevnou hard-rockovou desku, od začátku do konce oplývající nesmírným kvantem pozitivní energie, jež byste v moderní tvrdé hudbě museli pohledat. Rytmika Fraser-Kirke se skvěle doplňuje a tvoří solidní podklad pro kytarové kouzlení páně Kossoffa a Rodgersův skvělý vokál, který sice na první poslech nemá takovou sílu jako třeba Plantův nebo Gillanův, ale v nestřeženém okamžiku mu nedělá problém nás z tohoto omylu vyvést.
Na této placce je mnoho bezchybných songů, já osobně řadím nejvýš (vím, že to působí zavádějícím dojmem) právě největší hity z této platně, hlavně tedy FIRE AND WATER a ALL RIGHT NOW. První jmenovaná je výtečně vygradovaná emotivní rocková skladba se vcelku povedeným textem, na kterém se Rodgers naprosto skvěle vyřádí a předvede nám prakticky vše, co se svým hlasem umí. Spolu s elegantním doprovodem vytváří tedy celek vskutku nadčasový, jenž ani po stém poslechu neomrzí.
A druhá? Tak o tomhle fláku není třeba ani příliš mnoho mluvit. Nezpochybnitelná klasika, z níž je na sto honů cítit elán mladé britské kapely, opravdu patří na piedestal sedmdesátkové rockové tvorby.
Tudíž by vlastně ani nevadilo, kdyby tohle album bylo jen espíčko, ale to bychom zase přišli o další výtečné věci, které jsou taktéž mistrovskými kousky a jež spolu vytvářejí celek, jenž nelze ohodnotit jinak nežli pěti hvězdičkami.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0383 s.