Black Sabbath - Born Again (1983)
Reakce na recenzi:

7. srpna 1983
Půlnoc! Temnota ležela nad krajem jako hrozivý stín a měsíc se jen občasně a s obtížemi prodral těžkými mraky. Pak se jeho slabé skomírající světlo rozlilo po malém hřbitově a staré zvětralé náhrobní kameny tímto získaly zvláštní stříbřitý lesk; chuchvalce mlhy se vznášely nad spadaným podzimním listím. Hrobovým tichem najednou zaznělo hlasité zahoukání sýčka!
Hle! Vlhká zem u jednoho z hrobů se pohnula! Náhle bylo všechno pryč - byla to vše jen halucinace? Ne! Země se opět zahýbala, tentokrát silněji. Najednou náhrobek ve tvaru kříže vystřelil jako torpédo z vlhké hlíny poseté listím a obrácený se zabodl do země vedle hřbitovní kaple. Tu se celá vrchní vrstva hrobu začala vlnit, na stranu se sesunuly hrudky hlíny a z převrácených váz vytekly zbytky zatuchlé vody; zdálo se, že z hrobu vystupuje sám satan! Pomalu, jakoby tažena neviditelným lanem, se z vlhkého hrobu zahaleného sirnými výpary vynořila houbovitá umrlčí ruka, která ve svých kostnatých pařátech cosi svírala! Bylo to nejnovější album slovutných BLACK SABBATH! Odhodila jej a pak stejně rychle jako se vynořila se zase stáhla zpět do svého vlhkého studeného pelíšku... Ano, takto nějak se tato démonická fošna tady musela objevit, protože nevěřím tomu, že něco tak ďábelsky znějícího mohlo vzniknout na Zemi!
Nad krátkou spoluprací Sabbatů s fenomenálním pěvcem Ianem Gillanem dodnes spousta fanoušků ohrnuje nos a někteří se o tomto díle nezmiňují zrovna slušně. Mně ovšem nezbývá nic jiného, než směrem k nim poslat vztyčený prostředník a odplivnout sirnou slinu. Nechápejte mě špatně - mám rád klasickou éru s Ozzym, mám rád i božského Dia a i dodnes trochu přehlížená alba s hrozně nedoceněným výborným zpěvákem Tony Martinem - ale to, co vzniklo s Gillanem, považuji osobně za jeden z nejlepších zářezů, co nám mohla tato legendární britská hardrocková sebranka nabídnout!
Tak infernální zvuk, který nám tady BLACK SABBATH předhazují, jsem už na žádné z jejich předchozích ani následujících desek nezaznamenal. Zvuk Tonyho sladkého elektrifikovaného dřeva (Iommiho považuji za jednoho z nejstylotvornějších rockových kytaristů všech dob!) třeba ve skladbě "Zero the Hero" by zahanbil i kdejakého deathmetalového strunaře! Neuvěřitelně chorobné nazvučení a do toho všeho démonicky znějící Gillan, kterého jsem takhle týrat své hrdlo ještě nikde neslyšel! No ty vole...
Deska nemá z mého pohledu slabé místo, všechno do sebe dokonale zapadá a ambientní vsuvky "Stonehenge" a "The Dark", z nichž druhá jmenovaná oplývá rozkošným industriálním chladem, jen výborně doplňují všudypřítomnou temnou atmosféru. Škoda, že tato zvláštní a dodnes neuvěřitelná sestava nevydržela déle - opravdu by mě zajímalo, s čím by přišli příště. Zatracení znovuobnovení Párpli! :))
Plných pět pekelných kotlů, měně tomuto dát prostě nemůžu!
Hanry @ 31.07.2018 23:22:18 | #
Petr 87: Já teda vyčetl v rozhovorech s kapelou (ve 2 na sobě nezávislých knihách vydaných v různých letech), že za ten zvuk můžou Iommi s Butlerem, Gillan byl po natočení desky na dovolené a když se vrátil, nevěřil svým uším ani očím (ohledně obalu desky), všechno bylo upravené,změněné od původní koncepce a domluvy ostatních, navíc je už známo z období Dia a toho živáku posledního s ním natočeného, že si tam vzájemně chodili tajně do studia a upravovali vokál (Dio) vs kytary (Iommi), čili si vzájemně vráželi kudly do zad, takže bych i věřil spíše této verzi, že to opět udělali Iommi s Butlerem než, že by měl v tom prsty Gillan, ledaže by převzal nějaké praktiky od Blackmorea, kdo ví..Každopádně je to zajímavé, jaké protichůdné informace/vzpomínky má každý ohledně této záležitosti.
Jinak za mě platí, co jsem zde napsal už před 11 lety "Hanry @ 04.08.2007 23:10:20
přesně tak..výborný album..hodně lidí to odpuzuje,protože to ma na prvné polsech příšerný zvuk...takový řezaný..ale když si to naposloucháš (pořádně),tak ti to zní v uších ta krása skladeb Trashed,Zero the Hero,Digital Bitch a dalších tutovek na tomto albu..."