Jethro Tull - Stand Up (1969)

Jiří Matějů - vltava.cz - 4 stars @ 02.08.2004

Jedna z nejlepších desek Jethro Tull neztratila ani po více než třiceti letech nic na své přitažlivosti. Po velmi kladně přijatém debutu se vyhrotily rozpory mezi zpěvákem Ianem Andersonem a kytaristou Mickem Abrahamsem, který v prosinci 1968 kapelu opustil a založil vlastní soubor Blodwyn Pig. Na uvolněném místě se pak mihla třeba budoucí hvězda Black Sabbath Tony Iommi, nakonec ale nastoupil Martin Barre a spolu s Andersonem vytvořil tandem, který drží kapelu až do dneška. Martinův příchod značně vyčistil hustou atmosféru posledních měsíců a na desce je znát, že se natáčela ve velké pohodě. Výhradním autorem repertoáru se stal Anderson a přes široký záběr inspiračních zdrojů získal styl Jethro Tull velmi jasné kontury. Deska začíná elektrizujícím hutným blues "New Day Yesterday" s foukací harmonikou, jdoucím ruku v ruce s nejlepšími kusy Led Zeppelin (ti se je mimochodem okamžitě vytáhli jako předskokany pro Americké turné) a následně inspirujícím i rodící se Black Sabbath. Po otvíráku přichází na řadu milá akustická legrácka "Jeffrey Goes To Leicester Square" a vynikající instrumentální adaptace J. S. Bacha "Bourée" s excelentní Ianovou hrou na flétnu. Zpět k rockovým břehům zavane vítr v "Back To The Family" (za zmínku stojí zvláště závěrečný duet flétny s elektrickou kytarou) a dnes už pomyslnou první stranu vinylu uzavírá nádherná akustická balada "Look In The Sun" (velmi podobně zněly pozdější úspěšné desky Cata Stevense). "Nothing Is Easy" berte jako další ukázku narůstající obliby řízného rocku a hříčka "Fat Man" je zase jedno z nejlepších akustických čísel Jethro Tull vůbec. Jak má vypadat dokonale gradující balada předvádí ve "We Used To Know" a Barrého sólo na kytaru můžeme s klidem označit jako vrcholné. Po předposlední, něžné "Reason For Waiting" uzavírá řádné album ostrá "For A Thousand Mothers", na novém, remástrovaném vydání CD ale najdete ještě další čtyři skladby. Mimo alba stojící úspěšné singly z té doby "Living In The Past" a "Sweet Dream" včetně B-stran, čímž se vám zkompletuje obrázek Jethro Tull roku 1969.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0391 s.