Jethro Tull - Aqualung (1971)

EasyRocker - 5 stars @ 03.08.2016

Tahle legendární kapela patří mezi moje vůbec nejoblíbenější interprety a v šedesátých letech důkladně proměnila princip rockové hudby. Ne všechna jejich alba v sedmdesátkách jsem si úplně oblíbil, ale tohle, Thick..., Minstrel in the Gallery a Songs from the Wood jsou u mě trvale na špici. Dopad ještě zvyšoval závažný námět vztahu člověka k Bohu a náboženství vůbec a jeho zasazení do soudobých poměrů, což si vysloužilo i církevní kritiku.

Bluesovým odérem načichlý úvodní riff, divoce frázující Anderson. Akustické mezihry jsou proslulé a kapela jimi proslula. Zapojují se i temné klavírní mezihry (John Evans). Pak se nažhavená rocková jednotka rozběhne v plném tempu a nasazení, přichází pověstné Barreho sólo. Závěr je naléhavý, tíživý a jeho dopad na mysl jako rána palicí. Máme tu akustický vstup Cross-Eyed Mary, živelnou flétnu, která udělala z této kapely už v šedesátkách legendu. Pak se ale rozpoutá poctivá rocková skladba. Hlavně Barre tu řádí, patřil tehdy k elitním strunným střelmistrům. Cheap Day Return je krásná akustická skladba - tahle keltská folkrocková poloha JT je další z těch, kterou na nich už léta miluju. Takhle zpracovaný tento krásný nástroj měl v té době málokdo. Po závěru už přichází sekaný riff klasiky Mother Goose, kde si krásnou daň vybere opět živelné propojení akustických kytar a flétny. Anderson je divý a živočišný, Clive Bunker tu klopýtá a vytváří tempově zcela geniální záležitost s neskutečnou gradací, v závěru se pěkně přitápí pod kotlem... Wond´ring Aloud je další akustickou miniaturou s všudypřítomným Andersonovým zpěvem, který se tu zhostil své dokonalé role barda, pohádkového vyprávěče dávno ztracených příběhů. Doslova parádní je Evansův mellotron. Dvě minuty, ale hudební hody. Up to Me je další klasikou - výrazně zasekaný riff propojený s rytmikou a flétnou. Vzniká unikátní nálada a atmosféra. Na jednom place je tu dekadence, vztek, naléhavost i vysvobození. Barreho jiskry jsou žhavé a přilévají ještě olej do ohně. My God je mimořádně tíživou skladbou se závažným náboženským tématem. Anderson tu útočí na Boha nevybíravě, ptá se, proč byl lid připoután k jeho víře, zmíní i krvavou historii církve, což se jí moc líbit nemohlo. Nastupuje drtivý riff, propojený s flétnou a Barreho sóly, což dohromady tvoří skvěle zpracovaný komplexní celek. Jako by si tu Anderson a spol. vytvořil svou temnou verzi rockové opery. Hymn43 je drsná rockovice, kde se ústrojně propojuje živelná Barreho kytara s drsnými sóly a lehce dekadentní náladou a výraznými silovými refrény. Slipstream je krátká akustická jemná skladba s "pazvuky" na závěr.... Klavírní úvod Locomotive Breath a jeden z dalších zásadních rockových riffů. Bunkerovo tempo je nezastavitelné, i když ne nějak přehnaně rychlé, a propojení s flétnou prostě skvělé a řádí se až do konce. Wind-Up začíná jemnými klavírními tóny a uměřeným civilním projevem, pak ale Bunker výrazně promění tempo směrem k rychlosti a všechno se rozjede dost podobně v duchu úvodní skladby. Krása, podpořená divokými výstupy mr. Barreho. V závěru se vše vrátí do klidné, klavírní polohy. Lick Your Fingers Clean - umírněný začátek, pak ale znovu živelné rockové zrychlení, kytary, flétna s dokonale tepající rytmika a divé hlasové "vsuvky" v pozadí. Za necelé tři minuty je hotovo. Klasikami se už staly i přídavky na bonusové verzi. Songs for Jeffrey má pevný rockový spodek, ale ještě starou elektrizující bluesovou atmosféru, zvýrazněnou i žhavou harmonikou. Fat Man (původně ze Stand Up) má opět syrový černý prazáklad, přelety flétny a svižně tepající rytmika a hulákající Anderson vytvářejí dohromady úplný unikát. Bourée (z téhož alba) je pak pověstným volným zpracováním Bachova tématu. Kytarový spodek, živelná rytmika a pak všudypřítomná řádící Andersonova flétna utvořily skvostný kousek.

Tyhle hudební hody jsou jednoznačně za pět hvězdiček, kapele se tady podařilo opravdu mimořádné dílo, nabízející snad všechny možné polohy, nálady a dokonale hudebně vystihli a podtrhli závažný hudební námět. Díky za tohle dílo, protože je jedno z těch nesmrtelných.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0392 s.