Plastic People Of The Universe, The - Passion Play / Pašijové hry velikonoční (1980)

Reakce na recenzi:

Mirek Kostlivý - 5 stars @ 22.04.2011 | #

Pašijové hry velikonoční začaly vznikat již na podzim 1977, kdy již všichni členové skupiny měli pobyt ve vazbě nebo výkon trestu za sebou. Hudbu složil Milan Hlavsa, ale jednalo se vlastně o jeho první větší hudební celek, když předtím skládal pouze krátké rockové písně. Libreto vytvořil nedostudovaný teolog Vratislav Brabenec na základě volného zpracování Starého a Nového zákona, mnohé citace jsou podle Matoušova evangelia z původního vydání Kralické bible (1579-1593).
Zkoušení probíhalo v naprostém utajení v bytech přátel. Každou skladbu nosil podle vzpomínek bubeníka Jana Brabce Milan Hlavsa pečlivě rozepsanou do notových partů. Skládal u malého popelníčku jen s obyčejnou tužkou, gumou a akustickou kytarou a trpělivě hodiny a hodiny plnil notové osnovy. Tehdy dle jeho slov nebylo úplně jednoduché se soustředit, neboť všude se jako mávnutím proutku zjevovali estébáci. Při zkoušení nešlo o žádné tápání či omílání písní pořád dokola. Každý z hudebníků měl svoje pasáže nacvičené už z domova a na zkouškách se jen dolaďovala dynamika či konce a začátky.
Pečlivě utajovaná koncertní premiéra proběhla 22. dubna 1978 na Hrádečku Václava Havla. Tato deska vyšla v roce 1980 pod názvem Passion Play u kanadské firmy Boží Mlýn založené Paulem Wilsonem. Nahrávka vzniká během jednoho květnového víkendu opět na Hrádečku. Mixážní pult a magnetofon Revox A 77 zapůjčil Martin Kratochvíl, nahrával zvukař Jazz Q Lubomír Nováček.
Těžko popsat, jaký šok ve mně tato nahrávka způsobila, když jsem ji někdy v roce 1979 poprvé slyšel. Znal jsem samozřejmě předešle skladby s texty Egona Bondyho, ale toto bylo něco úplně jiného. Náboženská kázání jsem vlastně ani neznal. Výjimkou byla krátká českobratrská kázání, která jsem slyšel v barokní kapli sv. Maří Magdaleny /nedaleko Úřadu vlády - pod svícnem bývá největší tma :-)/, kde krátce po odchodu z Extempore hrál během mší na kytaru její člen "bratr" J.J. Neduha. Ale při nich se více zpívalo než kázalo.
Hudebně se jedná téměř až o barokně pojaté oratorium, které úplně vybočuje z hudebních hranic, které jsem do té doby znal. Zde se opravdu hudba a text vzácně doplňují, jedno bez druhého by toto dílo zásadně devalvovalo.
Nejsilněji na mě působí skladba Trojjediná, kde do citace: "Nepotřebujeme krále v ustanovení římského impéria dost je nám Pilát hejtmanem a klid v zemi klid ..., Ježíši Nazaretský, králi židovský rouhal ses pořádku světa a kněžím za chudého krále na oslátku za beránka božího se vydával za Mesiáše jenž přijíti má ..., nepotřebujeme lásku a slepých kteříž vidí nepotřebujeme uzdravených je klid a pořádek impéria přednější kněžím i lidu" fantasticky kvílí Brabencův saxofon, do toho slyšíme výkřiky davu "Ukřižovat!" V hudbě lze zaslechnout nejen středověké litanické pasáže, ale skrz nejrůznější hluky takřka scénickou ozvěnu jeruzalemských ulic včetně hlomozu tržiště!
Velice těžko se toto dílo popisuje. Já sám si každoročně v období Velikonoc tuto desku pouštím, stal se z toho téměř rituál. Nejsem znalec hudby s náboženskou tématikou, která mě vlastně ani nikdy nezajímala. Ale tuto desku pokládám za vrchol rockové hudby, do které byla zakomponována naše křesťanská tradice. Poslechnout si tuto desku by měla být pro věřícího rockera téměř povinnost. Pochybuji, že něco silnějšího v našich končinách s touto tématikou vůbec kdy v rocku vzniklo.
A jak vzpomíná Jan Brabec: "Plastici měli obecně pověst primitivních opilých vlasáčů, ale třeba můj otec, teolog a bývalý politický vězeň, při poslechu Pašijí dojetím plakal."
Milan Hlavsa se měl o své hudbě vždycky vyjadřovat ostýchavě. Často tvrdil, že jen obyčejným "řeznickým učněm" z Břevnova. Svým dílem se ale stal (aspoň pro mě) nesmrtelným. Milan Hlavsa byl věřící, nechal se pokřtít v roce 1974. Bohužel je to již deset let, co nás opustil. I jako nevěřící bych mu ten pobyt na věčnosti moc přál.

 

bubak @ 01.04.2016 14:42:41 | #
Desky Plastic People vycházely hodně dlouho po nahrávce a potom pod různými názvy. Oficiálně v Čechách vyšly všechny desky až po revoluci. Na discogs je řazena diskografie dle vydání desek v zahraničí, jako první vyšel Egon Bondý´s Happy Hearts Club Banned (Boží mlýn) v roce 1978 ve Francii, druhé album bylo Passion Play (Boží mlýn), ale v Kanadě v roce 1980 na stejném labelu vyšlo album Leading Horse v roce 1983 a v roce 1987 vyšlo na labelu Freedonia Music album Midnight Mouse. Po revoluci v roce 1992 vyšel box 8LP a 8CD na Globus International , tento box obsahoval desky Francovka, Eliášův oheň, Egon Bondý´s Happy Hearts Club Banned, Passion Play, Slavná Nemesis, Leading Horse, Hovězí porážka a Půlnoční myš. V roce 1993 vyšel koncert s názvem Bez ohňů je underground a pak následovalo v roce 1997 Hovězí porážka na CD, 1997 Live a Vožralej jak slíva, v roce 1998 CD Jak bude po smrti, v roce 1999 singl For Kosovo s Muchomůrkami, v roce 2000 CDs Ach to státu hanobení a Kolejnice duní, v roce 2001 Líně s Tebou spím (s podtitulem In Memoriam Mejla Hlavsa) a v roce 2002 Muž bez uší a Trouble Every Day (covery) . Podom toto všechno vyšlo v dřevěném boxu s knihou s historií skupiny. Další desky už vyšly bez Mejly a jedná se o Pašijové hry velikonoční s Agon Orchestra, Maska za maskou, Obešel já polí pět a Non stop opera. Tohle by dal dohromady pouze kouzelník.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0123 s.