King Crimson - Discipline (1981)
Reakce na recenzi:

Na počátku 80. let došlo v King Crimson k dalšímu z Frippových pověstných manévrů. Kvalita "nováčků" je však vynikající, což opět dokazuje, že má Fripp opravdu štastnou ruku při výběru nových kolegů.
Hudba se však s novými hudebníky a s příchodem nové éry dost změnila, posunula se směrem k osmdesátkám. Nebyl to ovšem posun k popové uhlazenosti, jako spíš posun v oblasti experimentální a instrumentální.
Při poslechu zaujme hned první věc - Elephant Talk s výborně do praxe uvedenou technikou aliterace. Povedená je i zvláštně pulzující basa, Brufordovy bicí a občasné zvířecí, nicméně vkusně umístěné, zvuky uprostřed skladby.
Dalším klenotem je melancholická Matte Kudasai, v níž Belew dokázal, že umí opravdu výborně zpívat.
Za vrchol a nejlepší skladbu považuji hypnotizující Discipline, ve které Fripp s Belewem (?) strhujícím způsobem rozvíjí motiv z úvodu. Skladba přesvědčivě ukazuje Frippa jako kytarového virtuosa.
Na závěr: Doba se změnila a stejně tak i Crimsoni, vývoj se však podařil se zachováním důstojnosti a předchozí úrovně, což se jen tak nevidí. Pánové Fripp, Belew, Bruford a Levin, zde naplnili podstatu progresivního rocku do poslední kapky. S 80s tedy přišla progrese, nikoliv regrese. A tak to má být.
bsp @ 22.01.2011 12:01:22 | #
Danny
Myslel som, že budeme, diskutovať seriózne a nie spôsobom ´kto nad koho´ s možným urážaním jeden druhého. :-)
Samozrejme, že som poznal, že figúra je v MOLL melodickej, veď som to v predchádzajúcom príspevku vysvetlil až príliš dôsledne. Ty si však v recenzii napísal :"PODIVNOST hlavní figury je dána tím, že píseň je v moll, ale tato figura je v DUR", čo je pravda len spolovice a to ma priviedlo k inému možnému výkladu. Táto tvoja nepresnosť je zavádzajúca, čo ma viedlo k inému záveru (rozoberať tu polytonalitu by bolo nebolo dvakrát vhodné, aj tak je tu možno viacero ľudí, ktorým takéto podrobné rozoberanie príliš nevonia). Žiadna podivnosť, v melodickej MOLL je horný tetrachord smerom nahor vždy v takej podobe, ako uvádzam vyššie, nezriedka v hud. kompozíciách používaný. To je celé.