Iron Butterfly - Live (1970)

hejkal - 4 stars @ 09.10.2022

Iron Butterfly na pódiu

Priznávam bez mučenia, inklinujem k rockovej hudbe amerických kapiel, ktoré produkovali psychedelicko-tvrdú muziku, pri ktorej aj odvrátená strana mesiaca pôsobila ako slnečné pláže v Thajsku. Jednou z priekopníkov ponurých nálad bola skupina Iron Butterfly. Doma žala úspechy, u nás, za železnou oponou, pochopiteľne nie. A bola to škoda. Vtedy i dnes. Kapela vydala v priebehu rokov 1968-1970 štyri albumy, pričom ten posledný bol koncertný kúsok s príznačným názvom Live.

Iron Butterfly mám veľmi rád. Melodická a pritom pochmúrna muzika s dominantným organom, podobne (ale vlastne úplne inak) ako The Doors, kam na to tí Amíci chodili? Štúdiové albumy poznám dlho, In-A-Gadda-Da-Vida v podstate odmalička. Ale koncertný album som prvýkrát počul na začiatku roka 2017, kedy som si kúpil krabičku Original Album Series, obsahujúcu všetkých päť albumov pred prvým rozpadom skupiny.

Štvorica muzikantov (Brann, Ingle, Dorman, Bushy) sa, akoto v tých časoch bývalo zvykom, vzdialila precíznemu zvuku z albumov a pekne zostra to napálila do davu fanúšikov. Milujem koncertné nahrávky, ktoré sa vykašlú na učesanú produkciu, zato zachytávajú energiu rockového vystúpenia bez príkras. V čase vydania (koncom apríla 1970) už v kapele nepôsobil gitarista Brann, ktorému sa nepáčilo, že skupina pritvrdzovala svoj prejav. Album Live (podľa Wikipédie nahratý v rozpätí 25.-30.5.1969) je preto akousi bodkou za klasickou zostavou, ktorá dala svetu tri skvelé štúdiové albumy.

A všetky tri majú svoje zastúpenie aj na „lajfke“. Prvá trojica skladieb je z tretej dosky Ball (1969), nasleduje You Can’t Win z debutu Heavy (1968) a prvú stranu platne uzatvárala skladba Are You Happy z vlajkového albumu In-A-Gadda-Da-Vida (1968). Druhá strana platne obsahuje titulnú skladbu z toho istého albumu, pričom dosiahla čas devätnástich minút. Už od prvých spätných väzieb a kvílenia je jasné, že zvuk zodpovedá prístupu – volume doprava a ide sa na to! Jasné, keby mala nejaká veštkyňa kryštálovú guľu „špinavú“ ako zosnímaný zvukový záznam, tak by veľa jasného nevidela a budúcnosť by bola temnejšia ako volebný výsledok prezidentského kandidáta, ktorý sa chystal vy-hrať. Poslucháč má pocit, že je súčasťou hororovej scény a nie koncertu. Hudba Iron Butterfly má atmosféru, akú nezažijete pri žiadnej inej! V podstate si nemám kedy ani len vydýchnuť, tak podmanivé sú tvrdé i psychedelické nálady, ktoré mi navodzujú pocit extázy.

V rebríčku časopisu Billboard sa album Live umiestil na 20. mieste, čo je na koncertný album úspech. Na Slovensku by sa to nikdy nestalo, jedno, či sa bavíme o Triangli alebo o vysielaní rádia Anténa Rock. Osobne si podobný pódiový hurhaj vždy rád vypočujem. Pre mňa je to výborná doska a pre vás?

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0348 s.