Gallagher, Rory - Irish Tour '74 (1974)

hejkal - 5 stars @ 31.12.2022

Jeden z koncertných albumov, bez ktorých si svoju existenciu neviem predstaviť, je Irish Tour '74.. od fenomenálneho bluesrockového gitaristu Roryho Gallaghera.

Na prelome rokov 1973 a 1974 odohral Rory viacero vystúpení v Írsku, pričom album zachytáva vystúpenia v Belfaste (28.-29.12.1973), Dubline (2.1.1974) a Corku (3.1. a 5.1.1974). Do jeho plánov zasiahla politika a občianska vojna. V tom čase sa Briti a IRA sekali ako nikdy predtým a konflikty klíčili aj počas koncertov, nuž tam v tom čase prakticky všetci umelci odmietali vystupovať. V Belfaste šlo o prvé koncertné vystúpenie od leta, dvetisíc lístkov sa predalo rýchlejšie ako klíčili nádeje na mier a očakávania boli veľké. IRA dokonca neoficiálne prisľúbila, že dá akcii pokoj. V noci pred koncertom však na cca desiatich miestach v meste vybuchli bomby a všetci čakali, že Rory koncert zruší. Nestalo sa tak. Navzdory riziku prehlásil, že aj v Belfaste je kopa deciek ako všade inde a on nevidí dôvod, prečo by im nemal zahrať. Napokon v tom nebol sám. Predkapelou mu bola miestna čeliadka počúvajúca na meno Fruupp. Dnes si asi ani nedokážeme predstaviť, aké to je, ísť do vojnovej zóny a hrať muziku. Za najväčšie životné riziko považujeme to, že nám niekto zmaže komentár na sociálnej sieti a o nejakej solidarite s blížnymi si môžeme nechať iba zdať.

No nič, v júli bol album na pultoch a mohol si podmaniť svet. A veruže... ani nie. Iste, už dlho je považovaný za jeden z najlepších koncertných albumov v dejinách rocku, ale v čase vydania v rebríčkoch nebodoval (iba v USA obsadil 110. priečku). Každopádne sa väčšina kritikov i široká fanúšikovská základňa zhoduje, že toto je Roryho absolútny vrchol. Časom sa ho predalo niečo cez dva milióny kusov a napokon, Rory nerád nahrával v štúdiu. Hudbu, ktorú hral, vnímal ako prirodzenú súčasť živej interakcie s publikom. Cítim to rovnako. Inak, v rámci 40. výročia albumu vyšiel koncom roka 2014 box set obsahujúci sedem cédečiek s kompletnými vystúpeniami kapely a DVD s filmom. Pre zberateľov nepochybne zaujímavá záležitosť.

Už úvodný aplauz publika naznačí, ako veľmi môže znamenať jeden odvážny kultúrny akt. Rory s kapelou nastúpili ako víchor, Cradle Rock má silu uragánu. Kto videl film Irish Tour, vie, že do toho dali všetko. Ono, album obsahuje skladby z čerstvého albumu Tattoo a niekoľko bluesových štandardov typu I Wonder Who od Muddyho Watersa. Plus je tu Walk On Hot Coals z Blueprintu a skladba Back On My Stompin’ Ground (After Hours), ktorú Rory nahral na mobilné štúdio počas akéhosi jam session počas turné. Divoké blues a hard rockové skladby dopĺňa dvojica akustických zverín Too Much Alcohol a As The Crows Flies, takže album tvorí polovica skladieb, ktoré ani dlho potom na žiadnom albume nenájdete. Koncertné albumy sú pre Roryho v podstate prirodzené radovky.

Dodám už len jedno Irish Tour ’74.. je názov dokonalého bluesrockového koncertu a moja srdcovka naveky.

Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0401 s.