Blue Effect - Svitanie (1977)

Reakce na recenzi:

Mayak.mem - 4 stars @ 28.10.2004 | #

Vynikajúce, skutočne federálne, česko ?moravsko ?slovenské album, na ktorom sa stretávajú a premiešavajú jazz rockové a počínajúce art rockové cítenie zúčastnených muzikantov. Posledné regulérne album kapely ešte s poctivou basgitarou?
Radim Hladík tu hrá často, ako český Steve Howe, rytmika Fedor Frešo ?Vlado Čech si evidentne rozumie a ich spoločný prínos albumu je markantný. Oldo Veselý hrá na klávesy relatívne striedmo, ale vysoko účelne, žiadne zbytočné predvádzanie sa. Po rokoch počúvania tohoto diela si ho v konfrontácii s európskym art rockom a jazz rockom z ľubovoľných končín sveta vážim stále viac.
?Vysoká stolička, dlhý popol? a ?V sobotu popoludni? sú skladby, kde dominuje Radimova gitara, ale basové linky Fedora mu skvele sekundujú. ?Ej, padá, padá rosenka?, do art rockového tvaru pretvorená ľudovka je ukážka majstrovského aranžérskeho umenia najmä Olda Veselého na klávesách i po vokálnej stránke. A titulná, takmer 20 minútová suita ?Svitanie? sa vyrovná art rockovým poémam mnohých, oveľa známejších a vo svete etablovaných kapiel 70. rokov. Bonus ?Golem? pôsobí trochu úsmevne a čiastočne narúša prirodzenú koncepciu a atmosféru albumu. Je len a len dobré, že aj v rokoch neprajných tejto hudbe v dobe a na mieste, kde vznikla, sa podaril štvorici československých muzikantov takýto kúsok?
...škoda, že nemôžem dať 4 a pol boda...

 

Petr Gratias @ 08.05.2011 22:38:07 | #
For Bobík....
Ej padá padá rosenka je úplná sračka....
Já si to musím znovu přehrát: všichni máme právo na svůj názor. Tohle je ale velmi osamocený názor a hlavně ten absolutní odsudek....
Já si myslím, že prostou lidovou píseň přetransformovat do takové podoby jako tu udělali Hladík-Frešo-Čech a Olda, to tady nebylo ani předtím, ani potom. Oldův pěvecký výkon je výtečný a Hladíkovo kytarové sólo je považováno v sedmdesátých letech za jedno s nejlepších, co vůbec vzniklo. Cítím tam vygradování tématu a tu suverenitu projevu, ta exploze a ta neuvěřitelná přesnost ve vystavění sóla a zakomponování do melodie.... Kdo tohle u nás uměl zahrát a udělat? Oldřich Říha? Petr Janda? Ne, nechci, aby to vyznělo jako nějaká invektiva, to právo na názor respektuji, ale mám dojem, že se jedná o nějaké zatížení vůči náročnější hudbě.
Mě by jenom zajímalo, že když jsem slyšel hrát tehdejší sestavu v Domě horníků v Příbrami, v Lucerně v Praze, v Brně na Stadionu a v Českých Budějovicích..., tak všude jsem kolem sebe vnímal bouřící davy, které nechtěly pustit kapelu z pódia a tato skladba se přidávalo jako bonus. Jakmile Olda dozpíval za klaviaturou varhan GEM a elektrických smyčců, davy propukly v jásot a když Hladík dohrál sólo, tak v sále hřměl takový uragán nadšení a uznání, že to málem přehlušovalo zvuk kapely.... (mezi posluchači byli i konzervatoristé a aktivní muzikanti) a teď se dozvím, že jsme vlastně všichni napříč těmito jmenovanými městy (a ještě asi dalšími, kde už jsem nebyl) byli pomýlení a slaboduší kreténi, kteří nerozpoznali umění od kýče. Člověk nevychází z údivu.... a zklamání.


Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0111 s.