Phenomena - Phenomena (1985)
Reakce na recenzi:

Tak na tenhle hard-rockový skvost jsem k mému velkému údivu narazil teprve před pár měsíci. Vůbec nechápu jak mi pojem Phenomena mohl tak snadno protéct okolo mých rockových uší. Navíc když jde o all-stars team (které mám většinou rád a těším se, s jakou hudbou podobný slepenec celebrit vyrukuje). Zkrátka někdy se tak stane, jelikož to obrovské množství informací v tomto případě o hudbě se těžko dá poodkrýt do všech směrů.
Když jsem tedy onen projekt zaregistroval, začal jsem se okamžitě pídit po albech která vydal. Tento debut je ultimativní a jasně nejlepší, který spolu naše hvězdy natočili. Snad ještě dvojka, ale pak … další sestavy se hodně měnili, drolili a postupně přicházeli hráči druhé ligy. Poté byla práva na značku prodána a projekt se kvůli zisku udržoval dál, ale jména formátu Hughes, Powell.... jen tak někdo nenahradí. Samozřejmě, především jde o kompoziční stránku věci a ta je na debutu brilantní.
První Phenomena představují klasický osmdesátkový hard-rock položený na kreativní rytmice - bicí Cozy Powell/ basa – Neil Murray, kteří se za pár let sejdou u Iommiho Black Sabbath. Kytary má na starosti dvojice John Thomas (pozdější Budgie) a Mel Galley (Whitesnake, Trapeze) a za mikrofonem stojí mohykán the voice of rock Glenn Hughes. První impulz k založení tohoto souboru prý přišel od Melova bratra, producenta Toma Galleye.
Deska obsahuje osmero zpívaných kompozic a jednu poslední, atmosféricko-instrumentální věc.
Titulní jízdu Kiss Of Fire načne Hughesovo zvolání na pozadí kláves Richarda Bayleyho. Ty mají v celé skladbě i albu důležitou roli a spolu s něžnými akustikami malují klasický hardockový odér plně náležící osmé dekádě. Maximálně hitovou dvojku Still The Night znám x let z Norumovy sólovky Face the Truth, na které zpívá rovněž Glenn. Tato původní verze není natolik rozličná, snad jen důraznější podíl zde mají klávesy. Tady si pro změnu bouchne Ted McKenna. Netradiční part houslí je naroubován do skotsky znějící odpichovky Dance With The Devil. Phoenix Rising zastává funkci nádherné balady-oplodňováku s refrénem z říše snů a Believe je vzletná nadýchaná rockovice made in osmdesátky. V podobném duchu se nese i zbytek této bodré a nevtíravé desky.
Debutní album projektu Phenomena nabízí "nevtíravý" Whitesnake-ovský osmdesátkový model (zbavený bluesové skořápky) pompézního hard-rocku, ve kterém kytary spolu s klávesy malují nádherné romantické scenérie a Glenn Hughes znovu dokazuje, proč patří k totální pěvecké extratřídě.
horyna @ 25.09.2019 06:21:59 | #
Velké, opravdu velké díky Jaromíre za rozsáhlou vzpomínku na Mela Galleye a vůbec všechny bohaté souvislosti s dobou a kapelami ve kterých účinkoval, potažmo i info o Phenomena. Jsem tuze rád, že se zde vyskytuje odborník v této oblasti na slovo vzatý, jelikož od chvíle co odsud odešel Slava, zůstala tu po osmdesátkovém rocku prázdná díra. Občas luk, ale jinak snad nikdo na tuto dobu v dobrém nevzpomíná. Vím vím, šílené osmdesátky, směšné osmdesátky, osmdesátky diska a popu co spolu s punkem "zbořili" art.... Ále... i tady se pár, spíše hodně dobrých/výborných alb vyhrabe a je to hold součást naší hudební historie. Já byl v té době děcko a tak jsem ten komárov samo vnímal jinak a o nějakém ústupu z pozic (nebo přeskupení do jiných pozic) Yes, Genesis a dalších jsem nakouknul až o mnoho let později.
Právě se chystám založit profil další bandě osmdesátek, projektu Forcefield, takže kdo bude mít (Jaromíre?:-) nějaké další info či zkušenost s nimi, nechť laskavě přihodí.
Na obálce je nějaký symbol?, dva půlkruhy a... nepodařilo se mi to rozkódovat:-)
Phenomena se Seventh Star, potažmo s B. S. osmdesátých let nemá hudebně nic společného. Ta muzika je postavena na klávesách a kytary zde mají jen kosmeticky zkrášlující funkci, často umístěnou hodně v pozadí. Není to úplně popová klávesovka alá Europe, ale tou dobou to hodně dýchá. Powell je totálně vyklidněný, oproti o tři roky později nabouchanému Forcefield to je až důchodcovská zívárna:-)
Srovnání s bílým hadem bylo míněno k jeho období první půle let osmdesátých, ne dobývání U. S. pozic deskou 1987.