BKK Trio - Buntaj, Tatár, Gašpar - Secret Exit (2012)
1. Secret Exit 5:06
2. Treti Vrh 6:15
3. So Long 5:09
4. Reanimation 3:55
5. Andouillette 5:59
6. Rysy Pod Tatrami 6:54
7. Glide Slope 1:34
8. Lala 2:17
9. Luco 5:18
10. Liebessterne 4:08
11. Samko Hamko 4:14
12. Near East 5:51
13. Lonely One 4:03
14. Heavy Metal Dark Doom Jazz 5:40
Total time: 66:23
Obsazení:
Marcel Buntaj - bicie, spev
Juraj Tatár - klávesové nástroje
Martin Gašpar - basa
hostia:
Matěj Morávek - elektrická gitara
Vladislav Šarišský - harmonika
Táto slovenská jazzová kapela má u mňa výsostné postavenie. Keď som sa dostal k ich prvému albumu Bukake Jazz tak som sa okamžite stal ich fanúšikom. Táto doska patrí medzi absolútnu špičku toho čo slovenský jazz/fusion vyprodukoval. S veľkým očakávaním som sa tešil na jeho nástupcu s názvom Secret Exit. Eufória síce už nebola taká veľká ako u predošlého počinu, no stále je to vysoko kvalitný jazz/fusion a dovolím si povedať že na svetovej úrovni. Klávesák a skladateľ takého formátu ako je Juraj Tatár asi len ťažko pustí do éteru priemernú skladbu. Duo Buntaj-Gašpar je stále hravé, kreatívne a nespútané. Marcel si aj tu zaimprovizuje so svojim hlasom v niekoľkých skladbách a jeho prejav je veľmi príjemný. Secret Exit sa síce svojim rozmerom a myšlienkou nevyrovná prvému albumu, ale je to neskonalá radosť počúvať takéto prvotriedne hráčske umenie.
Marcel Buntaj otvára svojim spevom titulnú skladbu Secret Exit. Príjemný latino-jazz rytmus plynie po celý čas a zaujímavosťou je tu netradičné zapojenie harmoniky. Tatár však obhospodaruje väčšinu melodických liniek a sól, ktoré vychádzajú z jeho klávesov. Klasický fusion kúsok Treti Vrh dáva šancu Martinovi Gašparovi ukázať jeho jedinečné slapové techniky. V istom momente to pekne rozbalí aj Buntaj s bicími nástrojmi. Pomerne nekonfliktne znie So Long, v ktorej sa nachádza vkusné basové sólo a dokonca aj gitarové. Buntajov harmonický hlas v Reanimation má nostalgickú príchuť, ktorú podporí aj Gašpar so svojimi šikovnými prstami. Po tomto jemnom songu nasleduje ďalšia skladba s Buntajovým jazzovým spevom bez slov čiže Andouillette. Melodická a pritom lyrická hudba je zároveň odrazom ich veľmi zručných inštrumentálnych schopností. O niečo expresívnejšia Rysy Pod Tatrami má charakter fusion a Buntaj opäť frázuje veľmi zdatne. Je však plne v réžii Juraja Tatára, ktorý sa v tejto skladbe ponoril viac do zádumčivejších klávesových plôch. Krátka Glide Slope je celá v klavírnych aranžmánoch a v efektných tónoch takmer vážnej hudby. Krásne basové flažolety v Lala sú samozrejme dielom Martina Gašpara, ktorý sa takýmto spôsobom dokáže vyhrať s harmóniou. Výrazné latino v Luco sa strieda s úplne odlišnou, ale nádhernou basovou linkou. Dynamické bubnovanie a klavírne latino rytmy navodzujú optimistickú atmosféru. Liebessterne považujem za vrchol celej dosky. Obsahuje úžasný gitarový leitmotív, ktorý vytvára dokonalú symbiózu s ďalšími nástrojmi v melodickom duchu. Gašpar preberá vo výraznej miere iniciatívu v Samko Hamko, ktorá je v príjemnom melodickom jazze. V druhej polovici však preberá hlavné slovo Tatár aj so svojimi vypracovanými klávesovými nápadmi. V drsnejšom fusion Near East sa dokonale vybláznia všetci traja a má to trochu závan blízkeho východu. Vzdušná a éterická Lonely One vytvára pocitový opar vďaka basovej gitare a aj harmonike. Posledná Heavy Metal Dark Doom Jazz tak trochu vytŕča svojou netypickou formou. Jedná sa samozrejme o fusion, ale tvrdšie zvuky klávesov navodzujú akýsi dojem metalu. Celkom umne spracovaná kompozícia.
Secret Exit je veľmi jedlá nahrávka, teda lepšie povedané je poslucháčsky prístupná a stráviteľná. BKK Trio robia umenie pre širšie jazzové publikum a ich vyberavý cit pre melódie a sóla dokáže fanúšikovi jazzu odoslať zaujímavú emocionálnu informáciu. Ani po ôsmych rokoch nestratili nič zo svojej skladateľskej ľahkosti a zároveň zmyslu pre humor. Tento tvorivý nadhľad im dáva potrebný rozlet, ktorý dokážu zúročiť v podobe skvelých inštrumentálnych skladieb. Technická zdatnosť slúži hlavne na zvýraznenie citlivých motívov, je to však veľmi vyvážené v celkovom prevedení a nie je z toho cítiť prebytočnú sladkosť. Tak ako bol debutový počin Bukake Jazz jazzovým albumom roku 2004, tak si dovolím povedať že Secret Exit je jazzovým albumom roku 2012 na slovenskej hudobnej scéne. Reálne hodnotenie 4,5 hviezdičiek.
reagovat
- hodnoceno 0x
- hodnoceno 0x